dag allemaal! MIjn zoon is 7 maanden. En sinds een maand zit ik aan de bijvoeding. Wat een gedoe Wat is jullie schema. Ik ben steeds bang dat ik hem te weinig of te veel aanbied. Hij huilt nl steeds na zijn eten fles of groente. de hoeveelheid maakt niet eens zoveel uit. Herkenne jullie dit? zjn schema is nu: 7.00 Fles met rijstebloem (is dit een papfles?) 9.00 naar bedje 11.30 LIga met een beetje diksap 40 cc 12.00 Fles 180 - 6 13.00 naar bed 15.00 fruithapje 17.00 Warm eten 19.00 Fles met rijstebloem 180 6 Is dit een beete een herkenbaar schema? Hoeveel warm eten en fruit geven jullie je kleintjesvan 7 mnd? En hoeveel diksap? groetjes
In plaats van rijstebloem mag je ook bambix fijne granen geven. en bij het CB zeiden ze gisteren tegen mij dat ik langzaamaan mag beginnen met een boterham rond 12 uur. Ik persoonlijk zou 's ochtends het fruithapje geven en dan 's middags de liga met diksap. Maar dat is maar net hoe het jou handig uitkomt. Ik dat je het goed doet hoor. En diksap, ik geef altijd 60 ml, heel dun aangemaakt. Doe gewoon wat voor jou goed voelt.
Ik herken je probleem Ik zit met 6 maanden en 3 weken op het onderstaande schema: 7.00 fles melk 180/6 09.00 fruithapje 60 gram 11.00 fles melk 180/6 15.00 fles 150/5 18.00 groente 125 gram 19.00 fles melk 180/6 + 3 eetleples rijstebloem weet ook niet hoeveel groente en fruit ik mag geven, of ik al met een liga/broodkorst kan beginnen en wanneer en hoe ik de 15 uurs fles kan laten vervallen. Zie echter dat jij al een stukje verder bent met bijvoeding
Hai, Ik vind het ook allemaal zo lastig. Volgens mij zijn onze kindjes ongeveer even oud en zitten we ook ongeveer op hetzelfde schema. Wij zijn ook pas met 6 maanden met bijvoeding begonnen ivm het eczeem van Luca. Als je dan soms hier de verhalen leest van de kindjes die vanaf 4 maanden al bijvoeding krijgen, wat eten die al veel zeg, 200 gram fruit en 200 gram groente op 1 dag en dan nog liga, bambix, broodkorstjes, diksap enz. Zij lopen natuurlijk 2 maanden voor. Het CB zei tegen mij dat ik van 4 naar 3 flessen mag gaan, maar hoe.......Luca heeft nog echt behoefte aan 4 flessen. Rijstebloem in de fles doen helpt niet want hij lust geen rijstebloem.............dan wordt krijsen, krijsen en nog eens krijsen. Toc maar eens proberen om in zijn ochtendfles bambix te doen. Dit is het schema van Luca: 7.00 uur fles 180 cc 6 schepjes (binnenkort wat bambix bij doen) 8.30-10.30 slapen 10.30 2 stuks fruit met 1 liga er doorheen geprakt (vind Luca heel erg lekker) 11.30 fles 180cc met 6 schepjes 12.30 wat diksap of water (wat hij lang niet altijd wil drinken) 13.00-15.30 slapen tussen 15.30/16.00 fles 150cc met 5 schepjes 17.00 uur 130 gram groentehap met meestal aardappel erdoor (gaat meestal met veel pijn en moeite op) tussendoor nog weer wat diksap of water 19.30 fles 210cc met 7 schepjes slapen tot de volgende morgen 7.00 uur. Ik vraag mij dus af wanneer hij meer warm eten gaat eten, gaat dat vanzelf want hij heeft nu al zo'n moeite met 130 gram of moet ik dan toch maar van het ene op het andere moment de fles van 16.00 laten vervallen zodat hij om 17.00 echt honger heeft. Vind dat eigenlijk ook wel weer zielig voor hem. Wat een onzekerheden allemaal!!!!! Veel liefs Nataly
het vinden van een schema is moelijk ja. ik ben maar begonnen met fruit(hij was 4mnd toen) en 2 wken later met groente. nu krigjt hij smorgens fruit (2 stuks met af en toe een liga erdoor). savonds rond 5 uur, groenten met rijst, aardappel of pasta. met de liga en rijst en zo ben ik van t weekend pas mee begonnen. tussendoo krijgt hij ook een halve liga waar hij aan peuzelt maar niet helemaal op eet. en wat betreft de flessen laten vallen. Ik heb gemerkt dat Bas dat altijd zefl wel aangeeft. ik heb niks gedwongen en ga dat ook niet doen. Dan kan t cb hoof of laag springen bas en jullie kindejs hebben gewoon nog 4 flessen nodig op een dag komt allemaal vanzelf schijnbaar zodra ze een boterham gaan eten en zo. dus gewoon geduld hebben meiden
trouwens werken jullie echt met afgemeten stukken fruit en groente? ik maak dat op gevoel klaar. als hij qua groenten niet genoeg heeft. dan tja dan maar een fles er achter aan.
Hai, De fruit doe ik ook op gevoel. Ik had laatst 2 appels geschild en fijn gemaakt en dat was me toch veel, hij heeft toen ook niet alles opgegeten. De volgende dag had ik 2 perzikken en dat was veel minder en daar had Luca en nog wel 1 van gelust had ik het idee. Ik heb nu grote bananen in huis en dan krijgt hij er maar 1 hoor. Die groente en aardappelen enzo meet ik wel af. Ik maak dit vers en kook dus verschillende porties en doe die in bakjes die een maatvoering hebben. Ik haal de recepten van www.keukenkikker.nl en ik heb een baby kookboek. Ik heb de bakjes gevuld tot 130 gram (omdat de potjes van Friso ook 130 gram zijn) en vervolgens vries ik het in. Vandaar dat Luca 130 gram eet. Als dit zonder moeite (wat nu dus nog niet geval is) opgaat dan ga ik die bakjes vullen tot 200 gram en vries ik het dan in. Groetjes Nataly
Hoi, Ik heb even rood gemaakt wat mij opvalt in jouw verhaal. Eerst over het CB: heel herkenbaar. CB-arts zei vijf weken geleden ook tegen mij dat er een fles af moest en dat zou dan de fles van 15.00 uur moeten zijn en dan moest ik dan maar groente geven. Dat laatste vond ik gek, om drie uur groente . Maar goed, op kdv (waar ze m'n kind beter kennen dan op CB) zeiden ze dat krummel echt nog niet toe was aan het laten vallen van een fles, zij dachten dat dat pas kwam als ze goed brood zou eten. We hebben toen wel de hoeveelheid in de fles verminderd, waardoor ze op het volgende schema kwam: 07.00 uur 180/6 11.00 fruit 12.00 150/5 15.00 120/4 17.00 groente 19.30/20.00 180/6 Als ik dit vergelijk met jouw schema, vallen me twee dingen op: je hebt TWEE extra "drinkmomenten", met diksap/water. En verder valt me op dat er heel weinig tijd zit tussen de middagfles en de groente. Als dat zo blijft, gaat hij volgens mij echt niet meer groente eten, omdat hij waarschijnlijk tjokkievol zit van de melk! Mijn advies zou dus zijn om die twee extra momenten eruit te halen en te proberen om meer tijd tussen de middagfles en de groente te laten. En ik weet dat het lastig is, want wij hebben een slaapkopje en ik vind/vond het af en toe bar ingewikkeld om haar eten rond haar slaapjes te plannen. Kreeg trouwens vandaag van het CB de tip om het fruit 's middags te geven en dan de fles er meteen achteraan en dan kijken hoeveel ze daarvan wil. Grote kans dat die fles er dan binnenkort af gaat, zeker als ze echt brood gaat eten. Hoop dat jullie hier wat aan hebben! Succes ermee! En...... het komt heus wel goed
@moezel: hehe, ook wel handig om even antwoord te geven op jouw vragen, jij hebt tenslotte het topic geopend Ons meisje eet al een tijdje een groot potje groente (200 gram dus) leeg. We hebben al een paar weken 8 maanden potjes, omdat ze met stukjes beter eet dan dat gladde. Fruit heeft wat langer geduurd voor ze daar echt goed van begon te eten, dat deed ze eigenlijk pas toen ze ook op kdv fruit aanboden. Daar kreeg ze een portie zelfgemaakt vers van ca. 200 gram. Thuis heeft ze nog een tijdje kleine potjes gekregen. Dit weekend ben ik begonnen met zelf maken, ze kreeg een appel en een banaan door elkaar en dat at ze allemaal op! Diksap hoef je volgens mij niet te geven, hebben wij tot nu toe alleen gedaan toen het zo warm was. Misschien kun je proberen om om 11.30 i.p.v. diksap met liga te laten wennen aan brood? Waarom hij huilt, weet ik ook niet. Kan me voorstellen dat dat je onzeker maakt, maar als ik je schema zo bekijk, kan ik me niet voorstellen dat hij te weinig krijgt. Het enige wat ik kan bedenken, is dat hij toch nog een flesje nodig heeft 's middags. Slaapt hij wel goed? Ons meisje is echt een slaapkopje, slaapt zelfs tussen de groente en de laatste fles nog minstens een uur en soms wel langer!
Hinke, bedankt voor je antwoorden. Ik probeer hem diksap of water te geven zodat hij kan wennen aan ander drinken dan melk maar dat is dan niet meer dan een paar slokjes. Het gaat mij er om dat hij dit leert drinken en niet om de hoeveelheid. Tot op heden drinkt hij het nog niet echt. Ik zou ook graag de fles van 15.30/16.00 uur eerder geven maar dan slaapt Luca nog, voor 15.30 uur is hij echt nog niet wakker en eerder in bed leggen wil ook niet want dan is hij nog niet moe of hij slaapt ook gewoon tot 15.30 uur door! Heb vandaag de fles om 15.45 gegeven met 120cc water en 4 schepjes en zijn groente/aardappel om 17.15 en daar heeft hij zo ongeveer 150 gram van gegeten. Dat is volgens mij toch erg goed gezien het feit dat hij nog maar 2 weken bijvoeding krijgt. Hij trekt nog wel vaak een vies gezicht bij de groente maar doet zijn mond wel open. Fruit vind hij veel lekkerder maar dat is ook veel zoeter. Liga vind hij ook erg lekker al weet ik bijna niet wanneer ik hem dat moet geven gezien zijn dagritme dus doe ik de liga door zijn fruit en dat is een groot succes. Zo rond de welbekende sprongetjes eet Luca ook erg slecht dus dat zou dit ook kunnen zijn!
moezel, vindt het wel weinig drinken hier is het schema van ons 8.00 pap uit de papfles, gemaakt van 200 cc melk en 3 scheppen rijstebloem 11.00 uur 200 cc melk 12.30 fruithapje heel potje olvarit (voor 4maanden) daarna begint hij te huilen omdat hij het zo lekker vind maar hij krijgt niet meer en dat weet hij want na 10 sec houdt hij op met huilen dan veeg ik zijn mondje af met de slap, doe de slab af en zeg: het is op. en dan ga ik vervolgens ergens anders zitten. 14.00 uur 200 cc melk 17.00 groentenhapje heel potje olvarit (voor 4 maanden) en daarna 100 cc diksap dun aangelengd vanuit zijn gewone fles (is een stuk dunner dan melk viel me op, hij moest echt even wennen) 20.00 uur pap gemaakt van 3 scheppen rijstebloem en 200 cc melk uit een papfles. hij slaapt de nacht door. dit schema heeft hij trouwens zelf gemaakt, we hebben gekeken wat hij aangaf, smakken met zijn mondje is hier zin in hapje en huilen is hier (meestal) dorst. we hebben het elke dag bijgehouden en gekeken wat hij wilde eten en drinken, en hij houd zich goed aan zijn eigen gemaakte schema. Groetjes