Dit onderwerp zal vast wel eens eerder hier ter sprake zijn gekomen....maar...ik kom er op internet ed niet echt uit. Wanneer kan je nu het beste starten met bijvoeding. Het varieert van 4 maanden tot 6 maanden lees ik en hoor ik. Maar wat hebben jullie gedaan met jullie premature kind(jes). Ons mannetje wordt volgende week zaterdag 5 maanden en is dan gecorrigeerd 3 maanden. Hij is ruim 8 weekjes te vroeg geboren. Wat is slim om te gaan doen en hoe. Waar zijn jullie mee begonnen, en op welk tijdstip van de dag. Momenteel zit ons mannetje op 5 x 180cc per dag. Het CB kon er weinig van zeggen. Ik ben benieuwd naar de reacties!
Mijn dochter was 7 weken te vroeg. Ik heb de regie een beetje aan haar gelaten. Eerst vond ik dat ze behoorlijk zelf moest kunnen zitten, vervolgens ook wat interesse tonen in ander voedsel dan melk. Vanaf 6 maanden (ongecorrigeerd) mocht ze al eens sabbelen op een korstje brood, stukje appel of gekookte wortel. Maar ze kreeg eigenlijk nog niet veel binnen, was meer oefenen en spelen. Vanaf dat ze gecorrigeerd 6 maanden was, ben ik echt meer bijvoeding gaan aanbieden. Eerst 1 borst drinken (hoeveelheid, geen idee, maar ze dronk echt nog wel stevig door in die tijd), dan wat vast voedsel à la Rapley, dan 2de borst. Eerst groenten, rond 13u. Beetje later ook fruit, rond 16u. Telkens rustig opbouwend, paar dagen zelfde groente/fruit, zowel om de smaak te leren kennen als om te kijken of ze het verdroeg (allergie, vertering). Moraal van 't verhaal voor mij: kijken naar het kindje zelf, en niks willen forceren. Succes!
Wat eten betreft corrigeren wij niet. Wij zijn dus met 6 maanden ongecorrigeerd begonnen omdat Simone al lekker met ons mee zat te kauwen als wij wat aan het eten waren, we willen graag Rapleyen maar in de praktijk komt het neer op half-om-half, Simone kan soms iets in haar mond krijgen maar ze wordt pas enthousiast als ze zelf de lepel met geprakt eten naar haar mond mag (helpen) brengen We zijn begonnen met een beetje groente bij het avondeten (altijd voor een voeding), ze kan een klein beetje zitten dus we zetten haar dan in de IKEA kinderstoel, maximaal 15 minuten met wat extra rugsteun en een zelfgemaakt voetensteuntje. In principe geven we elke groente 3 dagen achter elkaar om te kijken of ze reageert. Soms slaan we een dagje over, als het net niet uitkomt met de andere voedingen (we voeden op verzoek en ze is nogal grillig) of als ze te moe is, vanmorgen heeft ze toevallig ook een voor het eerst een half potje appel/peer gehad bij de gastouder (zat in de Dikkiedik-tas van de negenmaandenbeurs). We nemen het allemaal nog niet zo serieus wat er binnenkomt, het gaat om het proeven en het wennen, en het oefenen van eten pakken en naar de mond brengen. Of en wanneer het een voeding gaat vervangen is voor ons lastig te beoordelen, Simone drinkt soms 5, soms 4 en soms maar 3 keer per dag, de tijdstippen en hoeveelheden wisselen ook. Maar we gaan er lekker in mee, ik vertrouw volledig op haar wat dat betreft, ze neemt wat ze nodig heeft en als dat een weekje wat minder is is dat prima. Ze is altijd vrolijk, alert en wil van alles leren. Ik denk dat als je zoontje hongerig blijft terwijl hij op het maximum van de flesvoeding zit (1 liter toch?) je zou kunnen beginnen met bijvoeden, maar zolang hij tevreden is zou ik wachten tot de 6 aanbevolen 6 maanden eigenlijk.
Ik heb de leeftijd ook niet gecorrigeerd... Ben met 4 maanden begonnen, ze vonden het hapje erg lekker en een lepel erg leuk maar de combinatie hapje+lepel was geen succes... Heb 1.5 week gewacht voordat ik het weer probeerde en binnen een week aten ze een potje per persoon leeg!!! Dus idd lekker naar je kindje luisteren!!!
Hoi, Bij mij hebben de logopediste en de dietiste besloten om met 4 maanden gecorrigeerd te beginnen. Op 5 maanden gecorrigeerd heb je een piek van smaakontwikkeling. Deze meepakken kan grote voordelen hebben. De eerste maand of 2 maanden niet verwachten dat er veel ingaat en een week hetzelfde smaakje geven. Eventueel kan je beginnen met eten via je vinger geven zodat je het beter in de wangzakken kan doen ipv op de tong. De kans op verslikking is dan kleiner. Wij zijn nu bezig met pap van bambix 2 keer per dag. Volgende week wordt dit 1 keer pap en 1 keer fruit. Hij slikt wel als er eten in zijn mond is, maar als hij echt honger heeft blijft hij gewoon huilen tot hij melk krijgt. Ook hapt hij niet, maar lacht hij papa of mama uit en met zijn open mond van het lachen krijgen wij er eten in. Zij vertelde mij ook dat de logopedisten er mee bezig zijn om de oude denkwijze van het CB te veranderen, maar de meeste CB's dit nog niet adviseren (persoonlijk ben ik blij dat ik daar nog nooit geweest ben). Ik zou wel de gecorrigeerde leeftijd aanhouden. Ik geloof dat de darmen van een prematuur wel meer aankunnen, maar de reflexen en ontwikkeling lopen vaak iets achter. Wat zegt jullie dietiste/logopediste hier dan over? Chantal
Goed dat ik dit even lees! Was ook wel erg benieuwd! Mijn ventje is nu 3 en halve maand, en ik ga beginnen als hij ongecorrigeerd ongeveer 6 maand is, misschien iets eerder, ligt er aan of hij er aan toe is! Het cb zei dat ik het bij ongecorrigeerd bij 8 maand moet doen. Lijkt me toch wat laat!
Mijn dochtertje is 7 weken te vroeg geboren. Op het nazorgburo voor premature en dysmature kinderen (is ipv het standaard consultatieburo) adviseerden ze met 5 maanden te beginnen met bijvoeding (groente of fruit maakte niet uit) en daar zijn we nu sinds een paar dagen mee begonnen.
De jongste is 6 weken te vroeg geboren en ik ben met 4 maanden, ongecorigeerd, begonnen met bijvoeding. Gewoon met een paar hapjes beginnen. Met 8 maanden at ze lekker met de pot mee.
Bedankt voor de reacties...beetje laat maar toch We merken nu dat ons mannetje langzamerhand niet meer helemaal tevreden is met zijn flesjes. Ik denk dat we nu gaan beginnen met een papfles...zijn een na laatste fles... kijken of dat bevalt. Zelf ook het idee om niet eerder te beginnen dan ongecorrigeerd 6 maanden, dus dat is over een kleine maand. Dan is hij gecorrigeerd 4 maanden. Wij zitten niet bij een dietiste overigens...
Mijn dochtertje was 7 wk te vroeg en ik heb haar nooit gecorrigeerd voor eten. Dus met 4 mnd begonnen met een beetje bijvoeden, kijk maar gewoon naar wat ze aangeven en dan gaat het meestal wel goed. Ik heb wel met lepeldruk moeten aanleren om goed te slikken, maar ze heeft ook schisis en door het open gehemelte werd het eten nog iets moeilijker. Maar het is nu een blakend gezonde meid van bijna 2 jr, dus geen nadelige gevolgen van vroeg bijvoeden!
Gewoon op je gevoel af gaan.Hier zijn we begonnen met 4 maanden,ongecorrigeerd.Met 8 maanden aten ze volledig met de pot mee.Hier ook nooit iets met dieetiste of logo te doen gehad.
Hier zoontje geboren met 34 weken. Met vijf maanden ben ik begonnen met paar hapjes. Paar dagen hetzelfde, maar al best snel van allerlei smaken *niet de hele allergene dingen*. het gaat er best in. stukjes willen absoluut nog niet, daar moet hij van kokhalzen of zelfs overgeven. dus voorlopig nog wel gladde prakjes. Hij is nu zes maanden. 's ochtends krijg hij eerst groentehapje en dan fles, maa'r s middags kan hij zo hongerig zijn dat ik eerst de fles geef en dan het fruit, omdat hij anders te onrustig is en gaat huilen in de kinderstoel.