Hallo , Mijn zoontje van bijna 14 maanden wil ik graag volledig met de pot mee laten eten. Zoals het nu er uit ziet eet hij alleen op de dagen mee dat we iets van aardappels en groentes eten. Heb wel al eerder keer geprobeerd hem wat rijst met roerbakgroente zonder saus en wat kip stukjes te geven maar de groentes werden direct uitgespuugd, Dacht zelf mischien dat de textuur nog wat re hard was. Nu wil ik hem graag hem dus helemaal vam de Olvarit af hebben en vroeg ik me af hoe andere moeders doen. Van het cb namelijk gehoord ik geen potjes en pakjes mag gebruiken wegens de zouten. Hoe maken jullie bijvoorbeeld dan pasta saus voor jullie kinderen ? En kwa roerbakgroentes deden jullie ook dat wel eens ?
Ik gebruik sowieso nooit pakjes. Met pasta kun je makkelijk saus maken met verse tomaten en gewoon heel veel andere groente in stoppen. Hij is gek op spaghetti met tomaten, zongedroogde tomaten en mozzarella. Pesto kun je zelf maken, roomsaus ook (jochie is gek op champignon saus met kip) Zo ook met roerbakkken en nasi en bami. Gewoon kruiden in huis halen en ik kook trouwensniet meer helemaal zoutloos voor hem. Vind hij niet meer lekker. Zelfs pizza en friet (oven friet) eet hij mee. Maar echt niks uit pakjes, alles gewoon vers voorbereidt. En als je door de week geen tijd hemt kun je sausjes in de weekend maken en inveiezen, zo ook pizzadeeg bijv.
Misschien de groente iets langer meebakken dat het net wat zachter is. Dan een pakje gezeefde tomatensaus (zonder suiker/zout) erdoor en wat kruiden, dat is alles. En als je de tijd/zin er voor hebt gewoon verse tomaten erdoor
Pastasaus maak ik sowieso zelf. Vlees bakken, groenten erbij, tomaten erbij... Laten sudderen. De occasionele keer dat het iets uit een pakje is, kook ik waar diepvriesgroenten voor de dochter. Of een boterham. Of wat delen van de maaltijd uit de pot vissen voor de saus erbij gaat.
Ik vind het heel lastig om voor onszelf niet uit pakjes/zakjes te koken omdat mijn vriend echt weinig lust qua groente. Ook vind ik dat vaak makkelijker en snel. We eten een keer of 3/4 aardappels (gekookt, gebakken of uit de oven), groente en vlees/vis per week. Dan eet dochter altijd gewoon mee. Pasta of bami/nasi doen we wel uit een pakje, maar dan geef ik haar meer droge pasta en minder saus dan wij, en kook ik nog weleens wat extra groente erbij. Als we iets bestellen ofzo kook ik ook vaak apart voor haar.
Wij koken elke dag normaal gezien. Af en toe eens een pizza uit de diepvries. Dan eet dochter iets anders (maak ik snel hapje van aardappel-diepvriesgroente-vlees of vis) Ik gebruik wel eens kruidenblokjes of tomatensaus in conserven maar niet voor het eten van mijn dochtertje. Als we bijvoorbeeld pasta eten met een soort tomatensaus geef ik haar de pasta en de groenten apart zonder de saus. Of ik kook dezelfde groentjes voor haar en doe er wat gestoomde en ontvelde tomaat bij. Bij wokgroenten met rijst en kip bijvoorbeeld zal ik de rijst en de kip gebruiken voor haar eten maar de wokgroenten niet. Die verander ik dan voor een steelpannetje broccoli of iets anders. Wij hebben altijd verschillende zakjes diepvriesgroenten in huis. Ook vries ik kleine lapjes biefstuk/vis/kip/kalkoen etc. in om altijd makkelijk iets voor haar te kunnen klaarmaken indien we iets eten dat ze echt niet mee kan eten (zoals pizza).
Wij vriezen restjes in voor de kids. Dan kunnen we iets eten wat zij niet lekker vinden. Dan krijgen ze dat uit de vriezer.
Ik kook heel vaak met pakjes, zakjes en potjes, ik vind koken verschrikkelijk. Dochter van 16 maanden eet alles mee maar het zijn kleine hoeveelheden Ze krijgt wel altijd de aardappels en groenten zonder toegevoegd zout. En sauzen (uit een pakje) krijgt ze niet. Ze eet daarnaast 4x in de week een Olvarit maaltijd, altijd pasta's want dat eten we zelf nooit
Als wij wat uit een pakje aten, dan schepte ik voor onze dochter vast op voordat het pakje erbij ging zeg maar. En verder gewoon blijven aanbieden. Geen punt ervan maken. Die kleintjes voelen het heel goed aan als jij je er druk om gaat maken.
Ik vind het eigenlijk vrij laat om over te gaan naar mee eten, meestal is dat toch al wel met 10-12 maanden dat ze volledig mee eten? Het is juist een ideale aanleiding om zelf gezond te koken en te eten. De kleine eet tenslotte mee! Er zijn wat dat betreft genoeg websites te vinden met blogs en recepten over puur koken zonder pakjes en zakjes. En op den duur ben je dat zo gewend dat je niet anders meer wilt! Kip zoet zuur vonden ze hier altijd erg lekker maar vanaf een maand of 8-10 at m'n dochter ook gewoon curry en andere gerechten mee. Pasta kan je gewoon met passata of tomaat uit blik maken, zonder pakjes en zakjes. Super veel groenten (en daarna lekker in bad!) Ik vind op die leeftijd potjes eigenlijk iets voor de hoge uitzondering, uit eten of een keer afhaal maar zelfs dan kan eigenlijk je kindje boven de 1 jaar gewoon mee eten.
Hier deden we dat eigenlijk al vanaf het begin met 6 maanden. Toen haalde ik de losse groenten en later pasta, aardappelen en rijst eruit zonder saus. Pastasaus maak je supergemakkelijk van een blik tomatenblokjes, blikje tomatenpuree, wat knoflook en bv oregano of italiaanse kruiden. Super simpel. Dan gewoon gehakt en gesneden groenten en pasta erbij. Je kunt hem zo ver uitbreiden als je wil. Ik pureer bv wat courgette, wortel en groene paprika extra door de saus, geeft heerlijk veel extra smaak. Pakjes en zakjes zijn vanwege de zouten idd, maar niet alleen voor je kindje, maar ook voor jezelf is het ontzettend slecht. Ik raad iedereen aan ermee te stoppen. Je gaat dan veel gezonder en smaakvoller eten. Veel googlen, bijna elk pakjes en zakjes gerecht is een gezonder alternatief voor te vinden. Investeer in een goede kruidenverzameling.