Bijvoeding, Ik weet het even niet meer

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Muisje79, 22 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje79

Muisje79 Lid

7 dec 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn dochter is 6 maanden en we mogen dus officieel met bijvoeding beginnen. Ik maak mij een beetje (teveel) zorgen hierover.
    Kijk, toen ze 4 maanden was werd verteld dat baby's tot 6 maanden prima nog met 5 flessen 180 ml konden doen en was bijvoeding niet nodig (werd zelfs afgeraden)
    En nu heb ik het idee dat ik achterloop nu ze 6 maanden is. Mag ze opeens minder flessen en moet ze ook nog eens fruit en groenten eten, maarja dat gaat toch niet zo 1,2,3 ?

Onze dochter zit op 4 flessen van 180 ml. Maar aangezien ze elke ochtend om 5 uur wakker is krijgt ze haar eerste fles al om 6.00 uur, dan heb ik het echt uitgesteld. Dus zo'n verhaal van een pyamapapje in de ochtend, lekker lepelen , gaat mij niet lukken. Heb geen zin om al heel vroeg in de ochtend haar in een stoel te lepelen, dus ze krijgt gewoon dan een fles met 1,5 schep rijstebloem.

Dan probeer ik rond 9.00 - 9.30 een fruithapje, maar dat is nu nog voor 4 maanden. Soms met een beetje liga erdoor.
    Dan rond 10.00-10.30 een 2e fles 180 ml
    Rond 14.00 uur 3e fles 180 ml
    en dan probeer ik rond 16.30 - 17.00 uur een groentenhapje. Maar dat is nog geen succes. Ik was iets te enthousiast en had ene potje voor 6 maanden gekocht, maar misschien moet ik toch ook hier een potje voor 4 maanden beginnen ??
    Rond 18.30 - 19.00 uur kreeg ze normaal een fles van 180 ml met rijstebloem, maar ben vanavond begonnen met zo'n Pyjamapapje voor in de fles met rijstbloem van Nestle.
    En dan gaat ze daarna naar bed en slaapt dus door tot 5 uur...

Krijgt ze nu teveel melk en te weinig bijvoeding ? Wat als ze die bijvoeding niet wil ? krijgt ze dan te weinig binnen qua voedingsstoffen? Ik ben er erg onzeker door geworden.
    Bij het CB zeiden ze; eet ze al met de pot mee ?
    Ik heb het idee dat ik nu opeens word losgelaten en achterloop met de voeding.. Mijn dochtertje moet er echt heel erg aan wennen, dat zal nog wel even duren.

Ik las dat ze met 7 maanden maar 2 of 3 flessen mogen hebben?? Dat is alweer over 3 weken, dat red ze niet hoor.

Naja zoals je merkt weet ik het niet meer zo goed en "doe" ik maar wat.

Hebben jullie nog tips ? Doe ik het goed ? Geeft het dat ik nu eerst start met een klein potje fruit en groenten van 4 maanden e.d.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groetjes Muisje79

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Ik kan mij voorstellen dat je er onzeker van wordt maar je doet het goed hoor. Het is ook lastig wanneer er verschillende richtlijnen/adviezen zijn. Je kunt inderdaad niet alles in 1 keer veranderen, van 5 naar 4 voedingen en gelijk fruit en groente geven. Ook je kindje zal hier even aan moeten wennen, dit is normaal en hoort er ook gewoon bij.

Tussen de 6-8 maanden mag je dochter 4 flessen opvolgmelk hebben van 200 ml (180 ml water met 6 schepjes voeding). Ook met 7 maanden hoor, als ze dit wilt.

Wanneer je nu begint met vaste voeding en je geeft een potje dan is het goed om eerst te beginnen met de hapjes vanaf 4 maanden. Dan kan je dochtertje hier even aan wennen. Wanneer dit goed gaat kan ej dit gaan uitbreiden en hapjes vanaf 6 maanden (met stukjes) gaan geven.

Voorlopig krijgt je dochter nog voldoende voedingsstoffen met de opvolgmelk binnen, daar hoef je je geen zorgen over te maken!

Mocht je nog vragen hebben dan kan kun je het gerust laten weten hoor!

Groetjes Angélique

3. Muisje79

Muisje79 Lid

7 dec 2010
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Angelique,

Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels echt begonnen met elke dag een paar happen fruit in de ochtend aan te bieden en in de middag een paar happen groenten. Het gaat beter dan verwacht.
    Vandaag was ze doodop en was het ging succes, ze hoefde het niet. Naja dan maar niet..

Zoals je zegt ga ik gewoon even vanaf het begin beginnen en wennen aan smaken. En als het goedgaat over naar 6 maanden.

Nu zit ik nog wel te onzekeren over de pap.. en doorslapen e.d
    Maar daar maak ik denk ik een nieuw onderwerp overaan..

Groetjes, Muisje

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Heb je al een nieuw onderwerp aangemaakt of kan ik je misschien nog helpen met de vragen over pap/doorslapen?

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina