Wanneer stoppen met zuivel afpassen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 14 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik pas nog altijd de melk/ yoghurt af voor ons zoontje: 100cc melk bij de maaltijden en 100cc yoghurt bij het avondeten zodat hij niet meer dan 300cc krijgt.
    Maar wanneer stop je hier mee? Een keer een bekertje van 150cc melk of het toetje overslaan kan toch geen kwaad?
    Tot welke leeftijd geldt die richtlijn van 300cc per dag eigenlijk?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is een richtlijn.. geen wet. De ene dag wat meer, de andere dag wat minder.. maakt niet zoveel uit. Het gaat er om dat je niet TEVEEL zuivel geeft (oftewel op de flessen blijft hangen!!)

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dat teveel dat begrijp ik, omdat het ook erg vult enzo, maar heb niet het idee dat hij er minder door eet en 100cc vind ik altijd al zo weinig per keer, ik leng het meestal nog aan met water tot 120/150cc.
    Maar drinken kinderen van 4-12 bijvoorbeeld ook nog maar 2 bekers van 150/ of 2 van 100 met 100cc yoghurt of dat soort constructies? Hoor daar nooit iemand over!
    Of geldt dit alleen voor dreumessen? Maar tot wanneer dan?

4. Lisabeth

Lisabeth Bekend lid

15 jul 2008
    564
    0
    0
    Goeie vraag! Ik wist nl. helemaal niet dat je maar 300 cc op een dag mag geven :(. Mijn zoontje krijgt drie keer per dag 150 cc melk, en dan na het eten ook nog een toetje (yoghurt, danoontje o.i.d.) Nu is het wel een fijn mannetje dus hij mag wel wat extra's maar toch. Ik moet a.s. woensdag met 'm naar het c.b. dus dan zal ik 't eens navragen.

5. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Nou dit wist ik ook niet hoor!
    Mijn zoontje is 2 maar heb dit echt nooit gedaan.

6. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik vind dat ze tegenwoordig zo overdrijven overal mee. ik heb met de andere 2 ook nooit met een weegschaaltje ernaast gestaan. ik hou er alleen rekening mee in de vorm van de opvolgmelk die we geven. hij krijgt250 cc per dag en dan een beetje kaas op zijn brood. melk geven we pas als hij 2 jaar is. en straks gaan we voorzichtig opbouwen met andere melkprodukten.
    yohurt biogarde dat soort dingen ivm met verdenking op kma. ik ben zelf allergisch voor melk en hoe! en heb altijd geleerd ( van mijn allergoloog) dat veel melk drinken voor iedereen ongezond is. 1 of hooguit 2 bekers is meer dan voldoende. melk geeft ook veel slijm en als je daar gevoelig voor bent krijg je ook problemen. vandaar dat we nog een heel jaar wachten en beginnen met de minder vervelende varianten yohurt en biogarde en karnemelk dus. kaas gaat gelukkig al heel goed dat verdraagt hij prima.

maar goed zoals gezegd ik ga straks zijn schaaltje yohurt of bekertje karnemelk echt niet afpassen.een drupje meer of minder zal er niet om hangen. zolang je maar geen 3 bakjes tegelijk geeft.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik heb het nog nooit afgemeten, ook nog nooit gehoord dat je dat moet doen.;)

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Sinds ze gewone melk krijgt, heb ik het nooit meer afgemeten. 's Ochtends krijgt ze een bord pap, bambix met een scheut melk (200 cc ofzo, misschien wel meer of minder), 's avonds krijgt ze nog een flesje melk of niet, haha. En soms een toetje..
    Hetzelfde geldt voor d'r avondeten. Ik gooi gewoon 'op gevoel' wat op d'r bordje en dan eet ze het wel of niet op. Ik ben niet zo'n 'meter'. Kan best zijn dat ze bij papa meer/minder pap krijgt hoor!

Oftewel, soms krijgt ze maar 200cc melk per dag, soms 500cc..

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Bij mij id. als bij Bubbel. Soms wil ze haar pap niet 's ochtends en krijgt ze een boterham, dan drinkt ze die dag minder melk. Ik denk dat het ook is wat Cygnet zegt, dat de kindjes niet blijven hangen op die mega flessen opvolgmelk er nog bij. Ik geef haar meestal nog een 120 cc melk bij haar boterham, maar soms ook diksap. Het is maar net hoe de vlag erbij staat ;)

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ja, dat van die vlag, dat bedoelde ik..:D.
    Maar das hier met alles. Soms bedenk ik me 's avonds vlak voor het slapen gaan dat ze nog geen fruit heeft gehad die dag. Dan geef ik ze een banaan ipv een flesje melk.
    Hmmm... slechte moeder ben ik..;).

11. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb het ook nooit precies afgemeten. Vanaf dat ze 1 was dronk ze zelf uit zo'n ikea bekertje. Als ik er 2x een laagje in doe kom ik aan 100 cc. Dus dat krijgt ze s ochtends en tussen de middag. Dan nog een bakje yoghurt na het eten en tussendoor een plakje kaas.

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik lees eigenlijk dat niemand zo nauw kijkt!
    Waarom die richtlijn dan?

Ik ga het ook maar wat meer loslaten dan, vond het altijd al zo'n gedoe en hij krijgt hier standaard wel wat meer dan 300cc gok ik, omdat ik melk bij de broodmaaltijden gebruikelijk vind, maar 100cc per keer te weinig.
    En de yoghurt als toetje laat ik er ook graag in, als extra vulling voor de nacht + hij vindt het zo lekker.

Even wat anders dan: hoeveel fruit geven jullie? Houden jullie je ook aan de richtlijn: 1-2 stuks per dag? En groenten (2 opscheplepels?) Fruit is hier meestal 1 banaan of 1 peer en iets kleins erbij (pruim, handje aarbeien, kiwi etc), maar soms ook een banaan en een knijpfruitje. Maar er gaat geen dag voorbij dat hij geen fruit eet.
    En groenten gaat de laatste tijd niet heel erg denderend, hij vindt vlees en aardappel veel lekkerder. Dus daar komen we meestal niet aan.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ons meisje krijgt smorgens pap, ongeveer 200 a 240/260 ml (afhankelijk of ik of papa de fles klaarmaakt :D ) Ze krijgt sowieso drie dagen in de week op het KDV smiddags nog een beker melk en op die dagen ook haar fruit. Wij zijn zelf niet zo van die consequente fruiteters... dus dat vergeten we regelmatig :)
    Thuis krijgt ze smiddags vaak een beker karnemelk ipv melk en savonds zo'n nep-danoontje als toetje.

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik geef wel elke dag fruit, maar het is maar net hoeveel ze wil. Om ongeveer 10 uur krijgt ze haar fruit en eet meestal een half stuk op. En dan blijf ik niet aandringen. Groenten vindt ze super lekker, en ze heeft even geen zin in aardappels. Ook daarbij laat ik haar gaan met wat ze eet, soms kieper ik er een beetje meer yoghurt in als toetje als ze weinig gegeten heeft....ik kan het er ook niet in slaan nietwaar ;)

15. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn zoon eet fruithapjes dus elke dag een potje. hij wil geen gewoon fruit nog.

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De adviezen van het voedingscentrum zijn:
    1-3: 300cc
    4-8: 400cc
    9-18: 600cc
    19+: 450cc

Hier is het de ene dag ook 200cc, de andere 500cc. Zolang het maar niet in de weg staat van het andere eten, maak ik me niet zoveel zorgen..

17. Lisabeth

Lisabeth Bekend lid

15 jul 2008
    564
    0
    0
    Nou, vanmiddag bij 't cb geweest en gevraagd hoe het nou zit met zuivel. De arts zei dat je minstens 300 cc moet geven niet max. Ze zei erbij dat zuivel idd aanzet, dus gewoon je gezond verstand gebruiken, wat jullie eigenlijk ook al schreven. (nou mag onze Tijl wel wat meer want het is een fijn manneke; 9.5 kilo nu bij 78 cm.)
    Ik geloof dat we het al wel begrepen dus :)

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik meet het nu al niet meer zo erg af. Ze krijgt officieel 2 keer 120 cc en 1 keer 150 cc. Die laatste meet ik wel af, is ook een echte fles, maar die andere 2 keer is bij het eten, dus dan doe ik gewoon een tuitbeker water met die 4 schepjes erbij, zonder echt steeds af te meten.

Volgens mij is het normaal om 2 kleine bekertjes melk te drinken bij het ontbijt en lunch, en dan yoghurt 's avonds of tussendoor. Dan zit je ongeveer aan 300 cc en dat is ook prima genoeg. Die kleintjes hoeven niet zulke grote bekers melk, dat vult ook heel erg!

19. Bri

Bri Niet meer actief

Afmeten heb ik nooit gedaan. En ik zag het hierboven ook al staan: vanaf 1 jaar is het minimaal 300 cc zuivel. Om te voorkomen dat ze er erg dik van worden geldt (ongeveer) een halve liter per dag als bovengrens.

20. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier een echt melkmonster. als ik het zou toestaan alleen maar melk drinken. dat gaat dus niet. smorgens krijgt ze dus ongveer 200 cc en voor ze naar bed gaat nog een grote beker. ruim 200 cc. denk ik. och en dat moet je dat snoetje zien. klok klok klok en op! maar meten? nee hoor gewoon lekker een volle beker. de rest sterk aangelengde diksap, water en een paar keer in de week een glaasje appelsap. bij oma of op zondag

Deel Deze Pagina