Nachtvoedingen...ik trek het niet meer

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mich87, 1 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hey allemaal,

Even van me afschrijven hoor. Ik ben zo verschrikkelijk moe... Mijn zoontje wil vanaf zijn geboorte nog meerdere nachtvoedingen (2, soms 3) en het begint me echt enorm op te breken. Hij gaat om 18.00 naar bed, drinkt rond 21.30/01.00 en 04.00 en is rond 06.00/07.00 wakker. Ik heb het hier, vooral de laatste 2 weken, echt heel erg zwaar mee. Vroeg slapen probeer ik wel, maar omdat hij om half 10 nog drinkt kan ik niet heel vroeg naar bed. En als ik om half 10 naar bed ga, lukt het me niet om in slaap te komen, zodat ik alsnog rond 11 uur slaap. Ook in de nachten heb ik hier last van. Na het voeden lig ik soms wel 1,5 uur wakker (te piekeren over de meest onzinnige dingen...), val ik in een hele diepe slaap waar ik dan na 1,5 uur weer uit wakker moet worden omdat mijn zoontje weer wil drinken. Overdag bijslapen lukt niet, want mijn zoontje slaapt overdag maar 45 minuten per keer. Mijn vriend is heel begripvol, maar hij werkt de hele week en moet al om 5 uur zijn bed uit, dus de nachtvoedingen overnemen is voor hem ook geen optie.

Al maanden slaap ik per nacht dus maar een uurtje of 5 (soms zelfs minder). Vanaf 30 weken zwangerschap slaap ik eigenlijk al heel slecht, omdat ik toen last had van bekkeninstabiliteit en ik elke 1,5 uur naar de wc moest. Maanden ging het wel, maar nu heb ik het gevoel dat ik op instorten sta. Elke keer als ik in de nacht wakker word van mijn zoontje, en als hij in de ochtend wakker wordt, moet ik mijzelf echt uit mijn slaap rukken en krijg ik zowat een paniekaanval omdat ik nog zo moe ben. Ik ben chagrijnig, snauw mijn vriend af, heb nergens zin in (niet om het huis uit te gaan, niet om te sporten, niet om me aan te kleden, enzovoorts) en denk de hele dag alleen maar aan slapen. Gisteren was mijn moeder er om op mijn zoontje te passen zodat ik even kan slapen, maar omdat we een klein gehorig huis hebben word ik dan alsnog wakker van zijn gilletjes en als ze hem naar bed brengt. Ik ben momenteel nog thuis, maar begin over niet al te lange tijd met een nieuwe baan. Ik heb wel zin om weer te gaan werken, maar zie er nu al tegenop, omdat ik dan helemaal moe ben volgens mij. Ik zit in een negatieve spiraal en weet niet meer hoe ik eruit moet komen...

Nou, het is een heel verhaal geworden, maar het voelt wel goed om het even van me af te schrijven. Veel mensen snappen het niet als ik dit vertel. Of je krijgt dooddoeners als 'ja dat weet je met kleine kinderen' of 'wen er maar vast aan...als je er nog eentje hebt is het nog erger'. Of mensen beginnen zelf ook over dat zij ook zo weinig slapen, etc. Ik kan aan mensen gewoon niet uitleggen hoe moe ik echt ben en dat ik echt op het punt sta om in te storten. En ik klaag eigenlijk nooit, dus dat ik dit allemaal typ zegt al veel voor mij...:)

Misschien heeft iemand een idee hoe ik hier weer uit kan komen?

2. babydi

babydi Lid

11 okt 2010
    53
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pfff, ja das echt heel zwaar. Slaap tekort is echt heel vervelend.
    Ik snap dat je t niet meer trekt, heb je misschien zelf al oer nagdacht over een oplossing? Ik zeg maar wat hoor, maar dat je je zoontje voor een paar uurtjes bij jou moeder brengt en dat je thuis op bed kan voor een paar uurtjes. Dat je weer wat energie opbouwd zodat je ook een ander ritme in de nacht kan krijgen. Maar dat laatste is misschien voor later, ik zou eerst maar proberen iets te regelen zodat je weer bij kunt slapen, dan kan je het allemaal ook beter aan. Ik heb ook een periode gehad dat ik er doorheen zat, en heb mn zoontje toen 2 ochtenden in de week naar de oppas gebracht, zodat ik weer kon bijtanken.
    Heel veel succes, je komt hier vast en zeker weer uit.

3. Reina5

Reina5 Fanatiek lid

1 jun 2010
    1.153
    0
    0
    je zoontje bij je laten slapen zodat je na de voeding nog steeds in bed ligt? samen slapen is heerlijk als je het gewend bent. Maar ik kan me goed voorstellen dat je nu even een break nodig hebt en eerst eens een hele nacht wil bijtanken. Ook al zul je je daarna misschien juist extra moe gaan voelen. Toch is het wel lekker als je hem een keertje kunt wegbrengen. Heb het zelf ook een keer gedaan toen ik het niet meer trok.

Ga anders eens kijken op dit forum, daar staan talloze tips voor borstvoedende mama's.
    Dragen en Voeden • Forumoverzicht

Sterkte meid!

4. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    poeh heftig meid... Kan me heel goed voorstellen dat je er even helemaal doorheen zit!
    Heb je al eens bij het CB overlegd waarom je zoontje 's nachts ook zo vaak komt? En misschien in het weekend overdag eens lekker bijslapen (je vriend er dan lekker uitsturen met de kleine) of afkolven en je vriend dan in het weekend een keer de nachtvoedingen laten doen?
    Succes ermee, en een dikke knuffel van mij!

5. MBongers

MBongers Actief lid

4 aug 2010
    292
    0
    16
    Jeetje heftig hoor! Ik kan me voorstellen dat je er doorheen zit!
    Ik weet dat het notdone is misschien maar zou het misschien een oplossing zijn om langzaam over te gaan op fv of bijvoorbeeld de avondfles fv te geven? Ik heb vaker gehoord dat er baby's zijn die niet voldoende hebben aan bv en ineens beter en langer gaan slapen door fv. Ik wil niemand tegen het verkeerde been stoten dus begrijp me niet verkeerd maar misschien het proberen waard?
    Succes!

6. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Ik zou bv afkolven en je vriend de fles van half 10 laten geven.
    En in het weekend ook de nachtvoedingen en dat hij dan uit mag slapen.
    Het hoef niet allemaal op jou schouders terecht te komen!

7. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor alle lieve reacties. Het doet me echt heel erg goed om begrip en steun van mensen te krijgen die zelf heel goed begrijpen waar ik het over heb en aan 1 woord genoeg hebben. Dat geeft me toch weer het nodige zetje om door te gaan.

Afkolven is inderdaad wel een optie om af en toe bij te slapen. En ik heb net met mijn moeder afgesproken dat zij volgende week 1 dag op mijn zoontje gaat passen, zodat ik kan bijslapen. Het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan mijzelf, want ik geef dingen heel moeilijk over aan anderen. Ook wat de borstvoeding betreft...dan heb ik echt het gevoel dat ik het zelf moet doen en vind het dan lastig om mijn vriend een flesje te laten geven. Kolven is ook niet echt mijn hobby, maar het is wel verstandig om naar een oplossing te zoeken. Als mijn vriend vanavond thuis komt, zal ik het eens bespreken.

Ik heb de nachtvoedingen al eens met het cb besproken, maar zij zeggen dat ik dan over moet stappen op flesvoeding, zodat mijn vriend ook de nachtvoedingen kan doen of dat mijn zoontje dan een nachtje uit logeren kan. Nu vind ik het laatste sowieso geen optie op deze leeftijd, maar flesvoeding is voor mij ook geen optie (wel bedankt voor de tip, ik waardeer het wel!). Dat is dan toch het rare, ook al val ik bijna om van de slaap, ik sta liever 4x per nacht op dan dat ik overstap op flesvoeding. Ik weet dat flesvoeding helemaal niet slecht is en dat heel veel kinderen prima en gezond opgroeien, maar borstvoeding voelt zo goed aan!

Van te voren had ik nooit kunnen bedenken dat het zo zwaar zou kunnen zijn :) En nu mag ik nog in mijn handjes knijpen, want mijn zoontje was geen huilbaby en is eigenlijk altijd vrolijk, gezellig en makkelijk. Maar het is ook gewoon een lastige periode, omdat ik de hele week thuis ben en mijn vriend de hele week weg is. Ik sta er dus, behalve in het weekend, alleen voor en aangezien mijn zoontje overdag nauwelijks slaapt, zijn de dagen erg vermoeiend. Als ik straks ga werken en ook even mijn gedachten kan verzetten, kan ik het ook allemaal weer wat beter aan denk ik :)

8. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

8 okt 2010
    294
    0
    0
    Ow heftig! Kan me helemaal voorstellen en ken dat gevoel ook wel. Ik had dat trouwens al eerder dan 5 maanden hoor...

Ik denk als korte termijnoplossing dat je even moet bijtanken. Zou dus voedingen afkolven en proberen om je kindje 1 nacht onder te brengen. Of als je moeder overdag wil oppassen om dan je kleintje daarheen te brengen,zodat je niet wakker wordt van stemmetjes in huis. Even alle rust voor jezelf!

Daarna zou ik inderdaad proberen om wat te doen aan die nachtvoedingen. Ik neem aan dat je kindje een goed gewicht heeft, en zou dus in theorie zonder de voeding 'kunnen'. Wij hebben de nachtvoeding afgebouwd door een flesje lauw water te geven ipv melk. En hoe zit het met de voedingen overdag? Het kan namelijk zijn dat je kleintje misschien nie genoeg heeft aan wat er overdag binnenkomt, en daarom ' snachts nog nodig heeft.

Maar mijn tip is wel om eerst even bij te tanken zodat je met frisse moed ook weer aan het afbouwen van nachtvoedingen kan beginnen.

Enne, wakker liggen na eruit geweest te zijn heb ik ook! Zo irritant, je wil zo graag slapen maar kan niet direct in slaap komen!!

9. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie :) Ja van dat wakker liggen word ik echt helemaal gek. Ik wil zo graag slapen, maar dat lukt dan niet. Dan word ik eerst onrustig, daarna boos en daarna raak ik in paniek omdat ik weet dat mijn zoontje over 2 uur weer wakker wordt. Nou, dan slaap je natuurlijk al helemaal niet meer.
    Ik denk dat de nachtvoedingen idd komen, doordat hij overdag minder goed drinkt. Hij is heel erg snel afgeleid en vindt alles interessanter dan melk drinken. Dus wat hij overdag te weinig drinkt, drinkt hij in de nacht. En het is ook wel 'mamatanken' denk ik, want hij leert veel en doet nu veel nieuwe indrukken op, dus dat moet natuurlijk ook verwerkt worden.
    Van de nachtvoedingen vervangen door lauw water heb ik nog niet gehoord. Zijn er meer mensen die dit doen? En hoe komt het dan dat hij uiteindelijk wel doorslaapt? Want je moet er dan toch uit om hem water te geven. Ben benieuwd :)
    Mijn zoontje gaat volgende week een dagje naar mijn moeder, zodat ik kan slapen. Dat zal de eerste keer zijn, dus ben heel benieuwd hoe het gaat!

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoe slapen jullie? Slaapt hij op jullie kamer of op zijn eigen kamertje? Het enigste wat ik je kan adviseren is om even veiligheidsmaatregelen te treffen en een paar nachten samen te gaan slapen. Kan je liggend voeden? Trek lekker een vest aan zodat je schouders warm zijn, trek je dekbed tot je middel en leg je zoon in een slaapzak naast je. Als je hem om 18u op bed legt, lekker douchen of in bad, even wat lezen en ernaast gaan liggen. Er bestaat zo iets als slapend aanleggen, dus voed hem op jou verzoek om 20u nog een keer en ga dan ook slapen. Bij elke kik slapend aanleggen en hopen dat je zelf door kan dommelen. Het is even wennen om met je kindje te slapen als je dat niet al doet, dus de eerste nacht zal je wellicht niet heel veel rust geven. Maar eenmaal gewend kan je dus slapend voeden en kan je zoon zichzelf slapend aanleggen.
    Ik slaap nu nogsteeds samen met mn dochter en reageer in mn slaap op haar wensen. Ik hoef er dus sindsdien niet meer uit voor speentjes, voor huiltjes, voor kou of wat dan ook. Het geeft mij echt veel meer rust!

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik heb ook 3 maanden samen geslapen toen mijn zoontje continu aan mijn borst wilde zijn. Het was niet echt lekker voor mijn rug maar de hele nacht op een stoel zitten ook niet ;)

Verder zou ik zeggen: overdag vaker aanleggen, desnoods op jouw verzoek.
    Sterkte meis, verder weinig tips (helaas.. hier tot 7 maanden nachtvoedingen gehad.). Ohja: mijn zoontje ging geen halve minuut langer slapen toen hij 's avonds een flesje kv kreeg dus daar zou ik niet op rekenen :)

12. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik heb geen tips voor je, maar ik wou wel even laten weten dat ik weet wat je voelt en doormaakt.
    Hier heeft het 7 maanden geduurd.. Ik heb zelf van alles geprobeerd, maar ze werd altijd nog wakker voor 1, 2 of soms zelfs 3 voedingen.
    Ik kan je misschien alleen opvrolijken door te zeggen dat het ECHT een keer overgaat.. Ik weet dat dat nu geen oplossing is en dat je denkt; Whatever.. Want dat dacht ik ook. Maar ik geef nu al ongeveer 2 maanden geen nachtvoeding. Dus het gaat echt echt echt over.

Edit: Mira krijgt trouwens flesvoeding vanaf dat ze 3 weken was. Dus dat heeft er niets (niet altijd tenminste) mee te maken!!

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wbt doorslapen, het is een flesvoedings en "laten huilen" misverstand dat een kind van 5 maanden door zou moeten slapen zonder voeding. Een borstvoedingskind kan en mag 's nachts drinken zolang het het nodig heeft! En daarbij ligt het meer aan 't kind als aan de voeding, mijn dochter kreeg met 5 maanden oud wel flesvoeding, maar sliep nogsteeds niet door hoor!

14. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Meid, wat een ellende! Hier is het ook zo geweest, dus ik snap waar je het over hebt...

Wat bij mij ontzettend heeft geholpen was de kleine op zijn eigen kamer te leggen. Eerder sliep hij naast mijn bed in een wiegje, maar hij maakte continu (vrij harde) geluiden in zijn slaap: grommen, rochelen, smekken, hikken. Ik schrok van alles wakker en kwam dan niet meer in slaap. Dat is nu in ieder geval voorbij. Verder doet mijn man in het weekend 'dienst', dwz de nachtvoeding. Dan doe ik zelf oordoppen in zodat ik daarvan niet wakker word.

Eerder ging ik ook wel eens in het weekend overdag 3 uur slapen tussen de borstvoedingen in (als mijn man thuis was), maar dat zette geen zoden aan de dijk, ik bleef net zo moe. Sinds ik 's nachts af en toe een goeie ruk slaap pak voel ik me tien keer beter!

Overigens bleek samen slapen hier voor de nacht geen oplossing (mijn zoon heeft vrij veel sturing nodig bij het aanhappen), maar 's morgens pak ik mooi tussen de twee ochtendvoedingen nog een uurtje slaap mee met de kleine naast me.

15. theeleut

theeleut Actief lid

19 aug 2008
    314
    2
    18
    #15 theeleut, 1 feb 2012
    Laatst bewerkt: 1 feb 2012
    Dit klinkt heel erg bekend. Mijn zoontje van nu 6 maanden en 1 week slaapt eigenlijk ook nog niet echt door, niet dat hij nog een nachtvoeding nodig heeft (geef zelf flesvoeding), maar hij wordt wel even wakker waarbij ik hem even een speentje / aai over zijn bol moet geven. De ene nacht is dit maar een keer, maar momenteel is hij weer erg verkouden waardoor ik er weer wat vaker uit moet. Daarnaast heb ik er ook nog eentje rondlopen en ben ook al weer aan het werk. Om door te kunnen blijven gaan is het belangrijk om op momenten dat je kunt slapen die slaap te pakken of in ieder geval even rust te nemen.

Om bij te tanken is het heerlijk als je moeder een keer kunt oppassen, maar dat is helaas niet een structurele oplossing.

Wat hier heel erg goed heeft geholpen is om niet meer op de klok te kijken hoelaat het 's nachts is... als het tijd is om op te staan merk je het snel genoeg... en daardoor kun je je ook niet meer druk maken om het feit dat het pas / al ... uur is en nog helemaal niet hebt geslapen of al x keer eruit bent geweest...

Als hij echt heel onrustig slaapt neem ik mijn zoon ook vaak tussen ons in bed, ik leg hem dan op zijn zij, geef hem zijn speen, hij pakt dan mijn hand en ik zie hem gelijk weer helemaal ontspannen en diep in slaap vallen. Hij slaapt dan weer lekker verder, zelf slaap ik dan niet heel diep, maar dat is dan in ieder geval een stuk beter dan helemaal niet slapen.

Nu je nog niet werkt is het natuurlijk ook lekker om 's morgens na de eerste voeding nog lekker even met hem in bed te knuffelen oid... (niemand die je verplicht om gelijk om 6/7 uur de dag te beginnen toch??? het huishouden / boodschappen of andere afspraken kunnen ook best later op de dag, en misschien dat je zoon dan nog even een half uurtje / uurtje verder slaapt.. of zichzelf even bezig houdt met een speeltje terwijl je zelf nog even rustig ligt.

Verder geef je aan dat je toch vaak na het voeden nog lig te piekeren, probeer daar aan te werken, want dat is toch tijd die je beter slapend door kunt brengen. Mijn man heeft dit ook een hele poos gehad, hij heeft toen van een psychiator / maatschappelijk werker oid... het advies gehad om piekermomenten in te lassen (1a2 keer per dag gewoon opschrijven waarover je piekert) en mocht je piekeren op andere momenten tegen jezelf STOP te zeggen (geloof het of niet... gebruik het nu zelf ook en het helpt echt ;))

Het lauw water geven zou ik niet zo snel doen, stel dat hij toch echt die voeding nodig heeft zet je hem ongewild op een dieet, wat natuurlijk ook niet echt de bedoeling is (of hij moet een echte michelinmannetje zijn) dan zou ik eerder kijken of je hem op een andere manier kunt afleiden om te zien of hij echt die voeding nodig heeft of gewoon even getroost wilt worden. Mocht hij echt overdag te weinig krijgen wordt dit misschien minder als je binnenkort met bijvoeding begint, of je kunt kijken of er iets is wat hem tijdens het voeden ervoor zorgt dat hij niet is afgeleid (misschien met een doek de omgeving iets afschermen?)

(ach ja je moet maar zo denken... het is een fase... als hij er over een maand nog steeds nachtvoedingen heeft dan in ieder geval niet meer over 1 a 2 jaar... :D)

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    volgens mij heeft hij gewoon honger. misschien in overleg met CB beginnen met bijvoeden? je kunt ook afgekolfde melk dikker maken met rijstebloem.

17. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Ik herken je verhaal helemaal. Mijn zoon is nu vier maand, krijgt volledige borstvoeding en slaapt overdag 3x 45 min en s nachts in blokken van ong 4 uur. We hebben ook al een dochter van ruim 2.
    En ik werk weer....... nou ik teer nu ook echt in op mijn laatste reserves.

Hij drinkt overdag goed, om 18:00 leg ik hem nog eens aan en dan valt hij in slaap. Vervolgens rond 22:00 wordt hij wakker, 2:00 en om 6:00. Vanaf 5:00 gaat hij ook vaak al poepen en met een volle broek slaapt hij niet. Om ong half 7 is mijn dochter klaar met haar slaapje. Dus begint voor mij de dag......

Mijn man is ook erg voorstander van het overstappen op KV. Ik helemaal niet maar ik ga het wel doen. Ik blijf het combineren. Als hij de KV wil (fles gaat niet erg soepel) dan vind ik dat prima nu. 4 maand volledig bv is al erg mooi. Bij mijn dochter heb ik het ook zo gedaan en heeft ze tot uiteindelijk 9 maand bv gehad.

Ik heb s nachts wel geprobeert om hem het speentje te geven en maar hopen dat hij weer in slaap valt. Het stelt het hooguit een uurtje uit. Dan ben ik nog vaker wakker. Als ik hem even aan leg en een paar slokken laat drinken slaapt hij ook weer verder. Ik denk wel dat hij niet meer wakker wordt voor een voeding (schat dat hij nu 7 kilo is) hij slaapt wel het snelst weer in als ik hem even laat drinken. En tja wat doe je eraan? Ik kan hem niet dwingen door te slapen. Was het maar zo dan was het een stuk makkelijker.
    Ik leg me erbij neer en ga vroeg naar bed. Rond 21:00 ga ik naar boven. Bijslapen overdag zit er voor mij ook niet in. De kinderen slapen precies om elkaar heen. En ja het komt ooit goed. Ik heb al mijn principes van tv, schoonmaken en dingen MOETEN al naast me neergelegd. Ik krijg namelijk een kort lontje van weinig slaap. Nu probeer ik overdag eruit te gaan, her en der een kop koffie halen.

Al met al, heb ik een wonderlijk advies waardoor jij kan slapen..... nee ik zoek zelf ook. Neem het zoals het komt en als de kleine gaat slapen, doe dat samen in het grote bed. Zelf dommel je ook wel even weg en rust je in elk geval uit.

18. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Pfff.. Wat een verhaal. Volgens mij mogen wij onze handen dichtknijpen met ons jochie want die slaapt vanaf dag 1 al door. Ik heb dus ook niet veel tips, maar ik zou als ik jullie was beginnen met rijstebloem. Afkolven en dan in de fles 3 eetlepels rijstebloem erin, papspeen erop, daarna in bad en dan hups naar bed. De meeste kinderen slapen dan wel door. (zou dit dan wel rond 21.00 uur ofzo doen en niet gelijk beginnen om 18.00 uur want dat zal hij nog niet volhouden)
    Rijstebloem kan ervoor zorgen dat ze langer vol blijven en dus lekker kunnen doorslapen. Mocht je kindje toch wakker worden dan kan je altijd eerst de speen nog proberen als je die hebt? Ik zou in ieder geval proberen te gaan afbouwen....

Sterkte en succes!! Want ik geloof idd dat dit heel zwar kan zijn.

19. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    laatste voeding afgekolfde melk met rijstebloem proberen?

20. MamMo

MamMo Bekend lid

1 mrt 2011
    866
    86
    28
    Dit hielp destijds bij ons wel (na een flesweigerperiode).
    Mijn man bood deze rijstepapfles om 23.00, kleine nam dit half slapend tot zich. Meestal konden we dan slapen tot 5.00 maar omdat ik dan al op tijd naar bed was gegaan was dat goed te doen!

Sterkte!

Deel Deze Pagina