Vanaf welke leeftijd at jullie baby/dreumes 's avonds met het gezin mee? En kooktje je dan nog wat speciaals, of echt met de pot mee? (Ik weet dat Rapleymama's dat vaak vanaf het begin doen, maar dat heb ik dus niet gedaan. Het kwam hier niet uit en ik vond het ook geen succes, de keren dat ik het deed.) Onze dochter eet om 18.00 uur en wij om 19.30, dus hiervoor moeten wij ons aanpassen, mijn man moet eerder thuis zijn of hij moet na ons eten. Wat is een gunstige leeftijd om deze overgang te maken?
Tja, hier dus ook vanaf het begin. Mijn man is ook vaak pas rond 19.15/ 19.30 thuis. Hij eet dus later. Ik vind het belangrijker dat mijn kind een zo normaal mogelijk beeld krijgt van de eetmomenten. Dus zoveel mogelijk samen, aan tafel en zonder tv. Dan maar alleen met mij aan tafel en manlief later eten. Ik neem aan dat jullie in het wkd wel samen om 18.00 eten? Ik zou als ik jou was dus vanaf nu gewoon samen met je dochter om 18.00 eten. Niet altijd even gezellig misschien voor je man en jou maar ik denk wel "beter" voor je dochter.
Er valt wel wat te zeggen voor jouw standpunt. In het weekend doen we het ook niet, nee. Misschien eerst daarmee gaan 'oefenen'. Ik vind het ook een beetje onhandig, omdat qua avondeten met de lepel voeren hier beter werkt dan Rapley. (Met fruit en brood werkt Rapley weer beter). Wij eten wel het ontbijt en de lunch altijd met haar. En fruit eten we ook steeds vaker met haar mee. De TV mag hier ook niet aan tijdens haar eten, hoor! En we eten aan tafel.
hier eten ze mee als ze wakker zijn. Slapen ze, dan krijgen ze het eerder of later. Als wij gewoon aardappels/groente/vlees eten kook ik niet apart, hou dan alleen rekening met de sausjes, die hou ik dan wat langer apart. Eten we macaroni ofzo dan word het een potje/vriezer. Maar ik wil ze zo snel mogelijk volledig met de pot mee laten eten. Daniel was daar heel makkelijk in, die verdroeg alles op bruine bonen na. Lydia heeft er wat meer moeite mee. Als wij gaan eten en ze is wakker zit ze er wel altijd bij, ook al heeft ze nog geen honger. Moet wel zeggen dat wij rond 12.30 eten en rond 17.30 dus de "normale" tijden. Als ik jou was zou ik denk sukkes raad opvolgen
bij mijn dochter denk ik vanaf een maand of 8. In het begin vonden we het handiger om haar eerst te laten eten en daarna wij. Mijn zoontje eigelijk vanaf het begin (6 maanden). We zaten rond half 6 toch al met zijn allen aan tafel, dan hoorde hij er ook bij natuurlijk. Soms sliep ie, dan liet ik hem liggen en gaf hem daarna eten.
Hier vanaf een maand of 8. Hij kon toen lang genoeg in de stoel blijven zitten. En hij at een beetje met de pot mee (maakte voor hem een aangepaste eigen portie waar nodig)
Hier vanaf het begin al, zelfs toen ze nog geen bijvoeding at wilde ze aan tafel zitten als wij aan het eten waren . Ik geloof dat toen ik naast groente ook fruit ging geven ik fruit 's ochtends ben gaan geven en groente 's avonds bij het avondeten. Wij aten en eten wel altijd vroeg, om 17.30 uur. En met de pot mee-eten, ja zoveel mogelijk voor zover dat kon, ook gewoon al dingetjes laten proeven ook al at ze ze nog niet echt. Maar ik moet zeggen, zelfs nu ze bijna 2 jaar is eet ze nog niet alles mee - sommige dingen lust ze gewoon echt niet, dat weet ik en dan zorg ik dat er iets anders is omdat ze anders niet eet. Maar dat komt wel steeds minder vaak voor.
Als ze wakker was dan zat ze er in ieder geval altijd bij als we gingen eten... daarna was het in eerste instantie ook vaak: eentje de kleine meid eten geven, andere koken voor ons. Daarna bleef ze mee aan tafel zitten en kon ze van ons wat dingetjes proeven. Al vrij snel at ze met de pot mee... als wij iets anders eten dan wat zij op haar bordje heeft, dan hoeft ze haar eigen eten niet meer, haha! Wij eten 's avonds tussen 17.30 en 18u, dus prima tijd voor ons dametje!
Dochterlief eet nu sinds 2 weken met ons mee aan tafel. Daarvoor redde ze het echt niet. Normaal gesproken aten wij 18 uur en zij 17 uur. Nu eten we half 6 en dat gaat prima. Zij eet wat wij eten want ik kook alles zoutloos en nooit geen pakjes.
onze dochter kreeg eerst de fles en als wij gingen eten zette ik haar in de maxicosi op tafel. toen ze mee kon eten at ze gewoon met de pot mee. kookte zoutloos en schepte dat voor ze op. en voor mezelf deed ik zout over mn eigen bordje
Wij redden het qua tijd nog steeds niet. Vaak bewaren we iets van ons eten, en dan krijgt zij dat de dag erna. Behalve als we het niet zo geschikt vinden, maar dat wordt steeds minder, tegenwoordig kan ze alles wel mee-eten. Op de opvang krijgt ze tussen de middag al warm eten. Althans sinds deze week pas. Misschien op de andere dagen en in het weekend ook maar vroeger gaan eten idd.
Hier eigenlijk vanaf het begin. Het is eigenlijk maar net wat ze gewend zijn denk ik. Wij eten om 18.30 ongeveer. Vanaf het begin af aan kreeg zij dan aangepast eten. In het begin alleen de groenten die wij aten (puur) later ook pasta/aardappels/rijst e.d. (ook puur zonder kruiden en dergelijke) en zo steeds verder.. Vanaf een maand of 11 at ze helemaal met ons mee, alle kruiden, enkel nog zoutloos. Zou het bij een 2e weer precies zo doen, het lijkt mij namelijk vrij onhandig om dat ineens om te moeten gooien. Ik zou dat dus ook zo snel mogelijk doen. Ik weet niet of je man de mogelijkheid heeft eerder thuis te zijn, maar anders zou ik idd eerder eten samen met je dochter, als zij het niet volhoudt tot de tijd dat je man ook mee kan eten.
Hier ongeveer vanaf 8-9 maanden. Ik vind eten een sociaal moment, het is meer dan alleen voer naar binnen werken. Ik vind het persoonlijk echt niet leuk als ik in mijn uppie moet zitten eten aan tafel (als ik later thuis ben), dus denk ik dat het voor kinderen ook niet leuk is. Wij hebben redelijhk flexibele eettijden, en er is natuurlijk altijd iemand erbij als het kind gaat eten. Nou, die ouder eet mee met kinderen. Ik eet vaak ook later met mijn man. 2x een halve bord zeg maar, 2x avondeten, wel gezellig
Wij beginnen allebei redelijk vroeg met werken dus we kunnen gewoon altijd om 6 uur eten. Dit zijn we gaan doen vanaf dat Simone 6 maanden is, en ze dus bijvoeding mocht. In het begin at ze niet de hele maaltijd mee want zolang kon ze niet zitten, maar nu gaat het prima. Daarna gaat ze eigenlijk altijd meteen naar bed, of ze moet echt niet moe zijn, dan mag ze nog even spelen.
Dank voor jullie reacties! Ik vind het wel nuttig om te horen hoe anderen het doen. 2x een half bord eten zie ik niet zitten, hoor. Ik ben nu al vanaf 17.30 u tot 20.00 uur OF aan het koken, OF aan het voeren OF zelf aan het eten. En na 20.00 uur moeten we nog de vaatwasser inruimen en de handafwas doen. Dus als ik met mijn dochter ga eten, dan wil ik ook minder uren per dag hiermee bezig zijn. Dan mag mijn man lekker na eten. Het is natuurlijk niet ongezellig, want ik ben er wel bij als ze eet! Ik vind het ook wel zinnig dat een kind eraan gewend is, soms (dus niet altijd) voor de ouders te eten. Als je zelf een keer laat uit eten gaat of gasten krijgt, zal ze ook alleen eten en dan moet dat niet zo bijzonder zijn, dat ze het weigert. (Mijn schoonzus zei een keer dat haar kinderen nooit een hap zouden nemen als ze hen voor zouden laten eten... onhandig toch?) 't Is niet dat mijn man zo lui is dat hij laat met werken begint, het is dat hij vanwege zo veel uren maakt en reistijd heeft, dat hij pas om 19.30 uur thuis is, meestal dan. Ja, hij kan wel eerder thuis zijn. Dan staat hij eerst in de file en moet hij daarna nog thuis werken. Voor hemzelf minder aantrekkelijk.
onze dochter eet om half 6 en wij om kwart voor 6/6 uur. Ik kook eerst voor haar (en de volgende dag opgewarmd) en terwijl de 1 dochter eten geeft, gaat de ander koken of tafeldekken. Onze dochter blijft er wel gezellig bijzitten in de kinderstoel en ik geef haar stukken pasta, groente of rijstekorrels op haar blad (ik gebruik geen zout). En dat vindt ze geweldig. Samen eten werkt hier nog niet, ze eet dan wel wat, maar niet genoeg. En mevrouw wordt echt nijdig als al dat lekkers niet in haar mondje komt.... ze is bijna 9 maand en eet vrij grote stukken, fijn gepureerd waren we al snel af. Ze vind het gewoon leuk om lekker te sabbelen en te kauwen.