borstvoeding actief afbouwen met kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sitalita, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    Hallo,
    ik ben bezig met het afbouwen van de borstvoeding. Ivm een borstoperatie in het verleden (tepels verplaatst), heb ik niet genoeg productie. De eerste week ging prima (hij groeide zelfs op de borstvoeding), maar ons ventje heeft nu meer nodig wat ik niet voor hem heb. Ik was 1,5 uur bezig per keer met voeden (6 keer per dag), dan nog zo nu en dan na kolven, en nog was hij hongerig. Hij liet zelf de borsten ook niet meer los. Op een gegeven moment een flesje kunstvoeding gemaakt, en dit ging erin als pap. Sinds we flesvoeding erbij geven is hij weer een tevreden mannetje. Dit geeft mij ook een stuk meer rust, zodat ik ook weer meer kan genieten van de andere momenten, ipv helemaal vermoeid te zijn van de voedingen.

Nu ben ik aan het afbouwen en krijgt hij de gekolfde melk alsnog in fles. Het kolven heb ik verdeeld over de dag, en gisteren zat ik op 2 keer kolven (en dan max 30 a 50 ml per keer).
    Gisteravond heb ik om 21.00 uur gekolfd en ik wilde eigenlijk proberen om er nu 24 uur tussen te laten zitten, dus vanavond weer te kolven. Vanochtend heb ik een beetje spanning weg gekolfd met de hand, maar dit was een erg klein beetje. Kan dit?
    En kan ik dit een paar dagen doen en er dan bv 36 uur tussen laten zitten?

Hoe kan ik merken wanneer ik helemaal kan stoppen met kolven? Het afbouwen gaat tot nu toe best snel. Waarschijnlijk ook door de operatie destijds.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Wat goed van je dat heb meegegeven aan je kindje wat je mee kon geven in de start.

En heel begrijpelijk dat je nu wilt afbouwen.

Zoals je het nu doet, doe je het prima! Laat er zoveel tijd tussen zitten tot je spanning voelt. En blijf dan de spanning met de hand wegkolven. (Niet meer!) Laat de tijden een beetje voor wat het is en luister naar je lichaam hierin, gezien je al lange tijd ertussen kan laten zitten.

Groetjes Saskia

3. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    Super bedankt voor de reactie! Donderdagavond had ik voor het laatst gekolfd, en tot nu toe voelt het nog niet alsof het nodig is. Gisterochtend had ik wat spanning en een klein bobbeltje, dus heb die weggekolfd onder de douche. Meer niet. Tot nu toe nog geen spanning weer gevoeld, dus het gaat best goed.
    In principe kan ik dus de borstkolf terug brengen naar de verhuurder en de rest met de hand doen?

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Als je de spanning en evt. harde plekjes met de hand goed weg kan kolven en je al een lange tijd zonder kolven met de machine af kan, kan je volgens mij de kolf wel terug brengen. Scheelt weer huurgeld.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina