Als je kindje tegen die tijd in staat is om zelf in een kinderstoel te zitten, het eten op te pakken en naar zijn mond te brengen, zou ik het gewoon doen! Ik heb ook een tijdje zitten te dubben, omdat ik telkens berichten van mensen tegenkwam die wel erg letterlijk aan de 6 maanden vasthouden. Wij hebben er uiteindelijk toch voor gekozen om het gewoon maar te proberen (met 5 maanden). Voorwaarde was wel dat hij het echt zelf zou doen. De eerste paar keer was het duidelijk oefenen, maar ik kwam binnen de kortste keren de stukjes tegen in de luier. Natuurlijk is de hoeveelheid niet te vergelijken met het naar binnen lepelen van potjes, maar dat hoeft ook niet. Ons ventje weet al wel dat er iets lekkers komt als hij aan tafel wordt gezet... (korstje) brood, broccoli, boontjes, meloen, wortel, aardbei.
Ik zeg het altijd maar zo je kan als je wil al beginnen met bijvoeding op de dag dat je kindje geboren is. Het mondje doen ze toch wel open, als je gewoon van die gepureerde prut geeft dan hoeven alleen te slikken en dat doen ze ook gewoon. Kortom het ligt helemaal aan je zelf wanneer je vind dat je moet beginnen. Tot 1 jaar zit er in borstvoeding alles wat je kindje nodig heeft en er is altijd genoeg, dus bijvoeding is wat dat betreft niet nodig. En nee hoor niet iedereen schijnt te weten dat borstvoeding beter is dan kunstvoeding. Er komt hier op het forum geregeld langs dat kunstvoeding net zo goed is, en ja daar mag je vooral niets over zeggen dat het niet waar is. Mij zul je nooit over flesvoeding horen praten, zeker niet als ik kunstvoeding bedoel. Want mij gekolfde melk, dat in een flesje gegeven werd, werd ineens flesvoeding genoemd. Oke helemaal prima, maar dan is er voor mij enkel borstvoeding en kunstvoeding. En die kunstvoeding komt zo goed als altijd uit een fles. En borstvoeding kan komen uit een borst, een fles, een beker, een cupje. Maar dan is er voor mij geen flesvoeding meer omdat je dan niet meer weet wat flesvoeding is, is het kunstvoeding of is het een flesje borstvoeding wat ineens flesvoeding is geworden.... Wishgirl, Artsen hebben met oa dit onderwerp blijkbaar niet altijd gelijk, want de ene zegt wel bijvoeden en de ander niet. Dan moet er toch 1 geen gelijk hebben.
Boehoehoe... als ik de berichten van sommigen lees, voel ik me bijna zwaar verwaarloosd door mijn ouders. Zij hebben me vroeger liefdevol de fles gegeven. Hoe durfden ze?! Zelf gaf/geef ik BV omdat het voor mij natuurlijk voelt en het (na wat pijntjes in het begin) gemakkelijk ging. Ik heb ontzettend veel respect en bewondering voor vrouwen die koste wat kost doorzetten, maar snap het heel erg goed als vrouwen ervoor kiezen om 'poedervormige kunstvoeding uit de fles' ?) te geven. Niks mis mee... En die antistoffen? Het is waar dat ze in moedermelk zitten, maar een kindje zal ooit toch echt zijn/ haar eigen immuunsysteem op moeten gaan bouwen. Dat kan niemand anders voor je doen.
oke, laten we het maar afsluiten. Conclusie: artsen en deskundigen zijn het er momenteel niet over eens op welke leeftijd je zou moeten bijvoeden, we kijken gewoon naar ons eigen kindje en ons eigen gevoel. Ik houd nergens star aan vast, zoek mijn eigen weg, maar wil wel zoveel mogelijk rekening houden met wat er al wél duidelijk is. Kortom: als mijn meisje er over een paar weken aan toe lijkt te zijn en ze is nog (net) geen 6 maanden, dan ga ik daar niet moeilijk over doen. BV of FV: hele andere discussie, moetne we hier helemaal niet voeren. Bedankt voor jullie reacties!