Bijvoeding starten, hoe en wat?

Discussie in 'Voeding' gestart door 1981Mama, 21 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Binnenkort wordt ons zoontje 4 maanden en mogen we starten met bijvoeding. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen.

Volgens mij mogen ze beginnen met groente of fruit (ik zou groente nemen) en dan per dag een paar hapjes en elke hap extra is goed maar niet verplicht. Het gaat vooral om het wennen aan de smaak en mag dus niet de melk vervangen.

Dus biedt gepureerde groente aan en dan 3 soorten afwisselen ofzo? En welke groentes zijn geschikt voor baby's die makkelijk verstoppen?
    Hoe warm je het op? Kan je het invriezen?

Hebben jullie tips hoe ik kan beginnen?
    Ik heb inmiddels begrepen dat ik niet direct een heel potje olvarit naar binnen kan proppen maar verder tast ik nog in het duister....

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Gewoon lekker proberen! Geschikte groenten zijn bijvoorbeeld wortel, pompoen, courgette, sperziebonen, broccoli. Wacht nog even met koolsoorten, bonen of dingen waar veel nitraat in zit (spinazie, bietjes). Als het goed gaat en de hoeveelheden groter kan er wat aardappel, rijst of bv couscous bijj en als dat goed gaat wat vlees, vis of ei..

Qua fruit de citrusvruchten, kiwi, aardbei en ananas wat later geven en beginnen met appel, peer, framboos, meloen, abrikoos, pruim (handig bij verstopping), banaan (niet zo handig bij verstopping).

Porties invriezen kan prima, maar ik vond sommige groentes niet meer lekker na het ontdooien (bloemkool met name), ik pureerde meestal gewoon een beetje van wat wij aten

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier zijn we ook begonnen met groente en dan in eerste instantie met: bloemkool, broccoli, sperziebonen, worteltjes, doperwtjes, courgette en pompoen (de laatste 2 vielen hier niet in de smaak).

Het advies is om 3 dagen achter elkaar hetzelfde te geven. In die 3 dagen kan je dan zien of er reactie op treed. Daarna geef je weer 3 dagen dezelfde groente en zo probeer je een paar verschillende groentes uit.

Zelf ging ik na 2 weken ook fruit bijgeven in de ochtend, dan geld weer hetzelfde 3 dagen hetzelfde geven. Hier kreeg hij in het begin appel, peer, mango, banaan. Als je begint met fruit is het belangrijk dat je dan op die dag een groente geeft die hij al vaker op heeft. Anders is het moeilijk te achterhalen waar evt. reactie/ krampen vandaan komen.

Hier pureerde ik vaak ook iets van wat wij die dag of de dag ervoor hadden gegeten.
    Toen ik wist welke groentes er goed gingen kookte ik gewoon speciaal voor hem 1x in de zoveel tijd en dit vroor ik allemaal in porties in. Zo kon hij ook op dagen dat het haasten was, bv. na een dag werken vers eten.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Had jouw kindje niet vrij veel issues met huilen, en een vermoeden van reflux en kma? In dat geval zou ik echt nog niet aan bijvoeding beginnen. Of is alle onrust weg nu?

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Sinds hij opgenomen is geweest vorige maand is het een baby uit het boekje :) soms is hij nog overprikkeld, zoals vanavond, maar dat is duidelijk te zien en te herleiden.

Ik moet hem alleen nog provoceren mbt kma, daar beginnen we morgen mee

Als ik het goed begrijp kan je dus veilig met worteltjes beginnen. Zelf dacht ik ook aan bloemkool omdat ik het idee had dat dat laxerend was? En groentehapje is warm/lauw en fruithapje is koud?

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Oooh ja. En hij is gehaald bij 37+1 moeten we dat nog corrigeren voor de hapjes? Hij is wel normaal van grootte maar keek bv iets later dan gemiddeld de kamer rond en iets later naar zn handjes

7. troetjuh

troetjuh Fanatiek lid

21 okt 2010
    2.654
    34
    48
    Niks
    Op een mooie plekje

Ik zou even wachten hoor
    Tot je ook echt uitslag kma heb.
    Ik moet hier ook wachten tot 6 maanden en dan naar een dietist

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Provocatie van KMA thuis loopt voorspoedig (zoals verwacht), ik kan me dus nu even verder oriënteren op het uitbreiden van zijn menu :)

Hij heeft echt heel veel honger dus ik kan niet wachten ;)

Ik heb ook alvast rijstebloem gekocht :) ik lees op oude forumberichten dat dit vroeger vanaf 6mnd pas mocht tot een paar jaar terug?.

Ik was niet van plan om alles tegelijk op hem af te gooien hoor ;) nu de provocatie, en 7dec is hij pas 4mnd. Tegen die tijd is hij net een beetje goed en wel gewend aan de nieuwe melk (pepti->standaard).

Bloemkool is dus niet goed in te vriezen, dat is jammer...

9. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Ik lees even mee. .
    Mijn dochter heeft kma en vraag me af wanneer ik het beste kan starten met bijvoeding en wat aan te bieden ivm de kma?

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Bij vermoeden van kma niet eerder beginnen...
    Dus echt wachten tot 7/12. 4 maanden is de absolute ondergrens.
    Voor de honger gaat het ook niet meteen een oplossing zijn, dus dan kan je tijdelijk bijvoorbeeld een extra flesje geven..

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Anders mag je toch ook niet beginnen vóór 4mnd/17weken?
    Het wordt btw vandaag of morgen duidelijk dat hij geen KMA heeft (99% zeker)

Ik hoop dat de standaard voeding al wat meer voedt dan de pepti. Hij krijgt nu soms al 7x150/5 dus dat is ook al teveel....

Verder is het dan aftellen tot 7dec.... Ik wilde sowieso al niet veel eerder beginnen (zou t wel willen) omdat meneer 3 weken te vroeg gehaald is, en ondanks dat hij groot van stuk is (wel doodleuk op de +2lijn groeien) loopt hij wel nog iets achter voor mn gevoel.

Maar groentehap warm en fruit koud of ook warm?

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Fruit koud. Tenzij je appels gaat stomen, dat kan ook.

13. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Helaas.... Mijn moeder instinct zei KMA een tijd geleden, maar 6kinderartsen en wat verpleegkundigen hebben me overtuigd dat het niet zo was.

Provocatie gisteren was gillen en huilen, niet te stoppen helaas, dus toch KMA.

ik zal het nog met de arts overleggen, maar mag wel gewoon gaan bijvoeden toch tzt?

Deel Deze Pagina