drama: krijsen, gillen, tepeltrekken

Discussion in 'Borstvoeding' started by miepens, May 22, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Mijn dochter van 12 weken oud begint de laatste tijd erg aan mijn tepel te trekken. Het lijkt alsof zij helemaal samentrekt van de kramp. Af en toe komt er dan wel een scheetje uit, maar soms ook niet.
    Als ik haar troost en op het aankleedkussen leg, is het weer goed. Maar zodra ik haar weer in de madonna houding aan de borst leg begint het gekrijs en samengetrek weer.
    Meestal gaan de eerste 5 minuten aan een borst goed, maar daarna begint het. Als ik daarna de volgende borst aanbied, gaat die ook ongeveer 5 minuten goed, maar ook daar gaat ze ineens samentrekken.

Wat zou het kunnen zijn??
    Een paar weken geleden deed ze ook tepeltrekken, maar dan zonder huilen of samentrekken. Volgens mij was dat meer omdat er toen te weinig in mijn borst zat en op die manier een tsr te krijgen. Maar door een paar keer extra aanleggen en kolven is dat trekken toen over gegaan.

Het is erg pijnlijk aan mijn tepel, maar dat is niet het ergste, het lijkt alsof zij ook erge pijn heeft. Haar mondje lijkt niet alsof het spruw bevat. Zuigen aan een speentje vindt ze fijn, en ook die eerste 5 minuten van een borst gaan goed.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat ze dit gedrag vertoond sinds dat ik haar abc dolphylus geef voor haar darmkrampen. Ze heeft sindsdien veel minder poep en ik moet haar af en toe echt helpen met een thermometer. Ik weet dat dat niet goed is, maar ik zie dat ze last heeft als ze een dag niet heeft gepoept. Toevallig moet ik donderdag toch naar het cb dus wil ik daar het "poepgedrag" overleggen.

Wat zou het kunnen zijn? en nog belangrijker: hoe kom ik er vanaf??

Het ging vanmiddag weer helemaal mis. Meteen na het middagslaapje heb ik haar aangelegd en binnen 1 minuut was het brullen/krijsen.
    Aangezien ik vanochtend al 2 keer na een voeding die slecht was verlopen had gekolfd, heb ik dat gegeven (70cc), dat ging er heel goed in. Daarna heb ik haar weer aangelegd en toen ging de eerste borst weer niet super, maar de tweede begon ze wel aan te drinken.

Daarna is ze de hele middag wakker geweest en wilde niet slapen. Uiteindelijk heeft ze 30 minuten geslapen en werd huilend wakker. Daarna heb ik haar weer meteen aangelegd, maar weer zonder succes.
    Aangezien ik wel vind dat ze wat moet eten, heb ik haar 40cc moedermelk (wat ik gedurende de middag bijelkaar had gekolfd) gegeven. Dit was natuurlijk niet genoeg en heb ik haar een fles met kunstvoeding 165cc (150/5) gegeven. Die ging er ook helemaal in.
    Omdat ze die voeding niet aan de borst heeft gelegen, heb ik daarna gekolfd. En weer kwam er heel weinig uit mijn borst.
    Nu een uur later, heb ik maar weer gekolfd. Ook nu weer 40 cc. Dat vind ik erg teleurstellend, aangezien ik een paar weken terug meestal 60 cc per borst had. Toen gaf ik haar 6x per dag de borst, nu zit ik meestal op 5, met af en toe 6 voedingen. Zou dat de reden zijn dat mijn productie omlaag is gegaan?

Zijn dit de regeldagen?

Als dat zo is, vind ik het wel vreemd dat ze niet eens mijn borst wil pakken. Ze zuigt namelijk 2x en zet het dan al op een krijsen. Dus een advies van vaker aanleggen lijkt niet te werken in dit geval. Ik probeer in ieder geval nu elk uur te kolven en haar dan om de 3 a 4 uur een flesje te geven (en misschien de borst na).

Hoe erg zou het zijn om af en toe kunstvoeding te geven? Op het moment dat ik haar een flesje kunstvoeding geef, kolf ik minstens 1 keer om mijn productie niet om laag te laten gaan. Het is eigenlijk dus meer een vraag voor haar...

2. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik heb precies het zelfde sinds ik begonnen ben met het geven van abc dophilus. Ook krijsen zodra je baby aanlegt en slecht poepen. Ze poepte eerst 4 x per dag en nu 1 x in de twee dagen. En ze is helemaal uit der hum. Heel de dag al huilen en heeft denk ik ook maar zo twee uur geslapen.

Nu ik dit zo lees van jou stop ik per direct met abc dophilus te geven. Want volgens mij komt het echt daardoor

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik wilde inderdaad ook zeggen, stoppen met dat spul. Ik ken het niet en weet niet of je er zomaar mee mag stoppen maar zou het zeker wel doen (dus of afbouwen of gewoon stoppen, net wat mogelijk is).

4. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik kan er niets over vinden of je het moet afbouwen. Maar ik heb zojuist besloten nu ik dit zo las om direct te stoppen. Ik wass vandaag echt te einde raad. Zodra ik haar aanlegde begon ze te krijsen en ze huilde tot nu toe nooit langdurig en nu is ze heel de dag al van de kaart. Echt precies het zelfde wat jij zegt miepens. Precies de zelfs sympthone

5. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    @suzzert, idd erg vreemd dat jij precies hetzelfde hebt. volgens mij hoef je het niet af te bouwen.
    wat ik wel vreemd blijf vinden, is dat ze wel de fles neemt en niet mijn borst. alleen vanochtend om 7 uur ging het vandaag goed.

maar ook mijn productie is veel lager dan normaal. ik kolfde een paar weken geleden echt zeker 60cc per borst, nu dus veel minder....

dus ik weet niet of het aan abc dophylus ligt.

de vraag over het poepen heb ik ook bij de vitamin store geplaatst. ik ben benieuwd of ze daar antwoord op kunnen geven.

6. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Herken dit wel! Heb t vandaag ook gefilmt, misschien handig voor lact deskundige?

7. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Oh en volgens mij is ze bij mij gewoon gefrustreerd als de toeschietreflex niet snel genoeg komt

8. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    @MW, dat van die TSR dacht ik ook al, maar zojuist heb ik haar een fles gegeven waar ze weinig van dronk (ik had haar ook wakker gemaakt voor een voeding en had volgens mij nog niet veel honger). Nadat ze bijna niet meer dronk heb ik toch geprobeerd de borst te geven en meteen begon ze weer te schreeuwen.
    Ik ben nu heel bang dat ze mijn borst gaat weigeren. Of zou dat dan anders gaan? dus gewoon helemaal niet happen?

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In elk geval geen fles meer geven, lijkt op zuigverwarring, wordt zo alleen maar erger. Verder zou het ook heel goed met spruw te maken kunnen hebben.

10. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    @dirsmama, ik heb vanochtend de borst aangeboden en die dronk ze goed. Maar de voeding daarna was weer drama. Dus ik denk echt dat mijn productie flink omlaag is gegaan en dat ze gefrustreerd is dat er niets uit komt of de TSR te laat komt.

Ik heb haar vandaag 2x flesje kunstvoeding gegeven en de rest op afgekolfde melk en nog wel geprobeerd om haar aan te leggen. Ze hapt nog steeds en zuigt dan een paar keer, maar begint dan alsnog te krijsen. Op deze manier is er echt geen lol aan. Zij in paniek en ik in paniek. Geen wonder dat mijn TSR uitblijft.

Met kolven heb ik ook echt heel weinig opbrengst. Dus ik snap haar frustratie ook wel.

11. babyproject

babyproject Niet meer actief

Hier ook weleens krijsen aan de borst. Vooral 's avonds. Hier duidelijk een "luchtprobleem": als ik haar rechtop hou, laat ze meteen scheetjes. Ik blijf aanbieden, afwisselend links en rechts en uiteindelijk drinkt ze dan wel, zodra ze niet meer zo'n last heeft... Overigens poept ze heel weinig, eens in de 3 dagen denk ik, maar heeft hier verder geen last van.

Ik denk dat als je blijft kolven, je qua productie best af en toe flesvoeding kunt geven, maar fv is natuurlijk wel belastender voor de darmen...

12. babyproject

Ik zit zelf trouwens ook te denken aan regeldagen. Misschien een combi van regeldagen en lucht?

13. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik weet echt niet of het lucht is. Het lijkt het wel, maar ze doet het alleen als ze aan mijn borst ligt en niet als ze de fles krijgt. Terwijl ze dan ook een beetje in dezelfde houding ligt.

Zojuist heb ik de voeding van 11 uur eerst weer de borst aangeboden. Nu pakte ze hem wel en heeft wel eventjes goed gedronken, maar hield op een gegeven moment op. Leek echt in slaap te vallen. Dus geen drama.
    Toch heb ik haar nog een flesje afgekolfde melk na gegeven, omdat ik het echt zonde vond om dat weg te moeten gooien. (Het kolven gaat al niet zo makkelijk) Daar kreeg ze toch nog 90cc van weg.
    Nu zit ik weer te kolven en komt er weer een klein beetje uit. Nouja..alle beetjes helpen zullen we maar denken.

Vandaag sprak ik mijn moeder aan de telefoon. Die had ook na 7 weken borstvoeding ineens te weinig nadat ze een voeding had "overgeslagen". Die heeft niet eens hoeven afbouwen. Ik denk dat ik dat ook straks niet hoef te doen. Ik heb ook nooit last van stuwing ofzo gehad. En ook lekkende borsten heb ik bijna niet. Ik denk echt dat ik gewoon niet zo veel heb en dat het heel veel meoite kost om alles op peil te houden.

Maar morgen vroeg beginnen we weer aan een nieuwe dag en dan zien we wel weer wat het gaat brengen.
    Ik heb vandaag geen abc dophilus meer gegeven. Dus nu ook hopen dat het op die manier helpt. (oja, en vandaag waren er ineens wel 3 poep/spuitluiers, na dagen van slecht kunnen poepen).

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Laat je dochter het oplossen. Geef vooral GEEN flessen en al helemaal geen kunstvoeding.
    Lijkt me ee dip in je productie (misschien zit je cyclus er aan te komen) gecombineerd met regeldagen.

Kolf niet, als dat niet veel oplost, maar leg aan, leg aan, leg aan.
    Let goed op de drinktechniek, pas tijdens het drinken borstcompressie toe, masseer je borsten voor het aanleggen.
    Mocht het echt komen doordat ze te lang moet wachten voor je melk toeschiet, bel dan de huisarts voor syntocinonspray.

15. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Juist als je flessen na gaat geven gaat je productie nooit omhoog. Als zij verzadigd word door de voeding die je na geeft komt ze weer minder snel voor een vongende voeding, en dat.is weer slechts voor je productie, probeer eens een dagje alleen maar met haar bezig te zijn veel huid op huid contact en bij iedere kik aanleggen, geen flessen of speentjes en kijk maar eens dit zal je productie een boost geven en dan probeer je de dagen er na iedere 2/3 uur aan te leggen dit heeft mijn productie ook heel goed gedaan.daarna was het ook weer op pijl! Polak heb ik ook maar een kleine productie ( maar precies genoeg) mijn dochter is bijna 6 mnd en krijgt vaak minimaal 6 voedingen met dit weer vaak wel 8/9.

16. miepens

miepens Fanatiek lid

Nov 24, 2009
    1,160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik snap jullie advies en ik ga het zoveel mogelijk proberen. Ik heb alleen een paar obstakels in de weg.
    - als ze tweekeer heeft gezogen dan laat ze al los. Op die manier worden mijn borsten dus niet leeg gedronken en gaat mijn produktie dus niet omhoog. Vandaar dat ik ook kolf. Meestal per flesje kolf ik nu ongeveer 2x
    - vandaag krijgt ze haar tweede set inentingen, dus daar zal ze ook van de kaart van zijn. Dus ik ben bang dat ze van de sufheid nu ook niet veel wil drinken. Vorige keer was ze namelijk behoorlijk van de kaart.
    - morgen over een week, gaat ze voor het eerst naar kdv. Dus dan zal ze ook uit een fles moeten drinken en ik kolven. En met de hoeveelheid afgekolfde melk die ik nu per kolfbeurt opbreng, kom ik echt niet ver. Dus ook dat zal ik moeten oefenen.

Die neusspray lijkt me wel wat. Ik zal het eens overwegen. In ieder geval drink ik al weken borstvoedingsthee. 2 koppen per dag. 1 van hooy, en 1 van weleda.
    Ik pas meestal al borstcompressie toe tegen het "einde van een borst".
    Vanochtend heeft ze in ieder geval weer goed gedronken aan mijn borst en viel op het einde zelfs bijna in slaap. Of ze echt genoeg had, weet ik niet zeker, maar het leek er wel op. Dus dat is in ieder geval mooi meegenomen

17. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Wat jij kolft als zij niet wil drinken kun je ook in cw vriezer doen en dat bij te gebruiken als jij werkt straks, ik kolfde ook veel te weinig toen ik weer ging werken ik kolfde na iedere voeding na op dagen als ik thuis was en ook s machts een keer extra en al díe kleine beetjes gaven net genoeg voor het kdv, dit deed mijn productie ook heel goed, en nu kom ik na een dag werken 30 cc tekort maar dat kolf ik s avond voor ik slapen ga nog snel even ben nu zelfs zo ver dat ik een vriezervoorraad kan aanleggen, en dat terwijl ik veel productie problemen heb gehad, de neusspray hielp hier ook goed. Hoop dat het goed komt heb je al een lk gebeld? Suc6

18. babyproject

Tsja, borstvoeding maakt erg onzeker tijdens regeldagen, of op zulke warme dagen als deze week.

Als ik in jouw positie zou zitten (en dat zit ik in feite), zou ik een keuze maken: of je gaat er helemaal voor en dan moet je echt meer en vaker aanleggen (als ze weigert, de andere kant aanbieden, en net zolang wisselen tot ze wel een keer pakt), zodat je je productie hebt opgekrikt voordat ze naar de opvang gaat, of je stopt... Of je moet vrede hebben met de combi borst-flesvoeding, maar de kans is erg groot dat je productie dit niet trekt en dat je dadelijk geen borstvoeding meer over hebt (bij mij was het vorig jaar in 1 week gedaan toen ik wilde combineren).

Tuurlijk moet ze dadelijk ook uit een flesje drinken, maar tijdens een productiedip is dat even niet zo belangrijk. Wat betreft kolfopbrengst: ik heb normaal gesproken ook bodempjes, maar op de 2 dagen dat ik lang van mijn meisje ben weggeweest en ik moest kolven, kolfde ik zowaar wel flesjes van 130cc. Dus als je straks gaat werken, komt dat heus goed. En die neusspray schijnt inderdaad erg goed!

19. babyproject

Nou hier sinds vandaag dus ook een huilend meisje aan de borst. Begint na 2 seconden keihard te huilen en te strekken... Wisselend aanbieden lijkt niet meer te werken. En lucht lijkt het ook niet te zijn.. Pfff...

20. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

Jul 21, 2011
    987
    0
    0
    GO
    Volgens mij hangt het in de lucht, lees het zoveel, hier ook een mannetje wat al een maand aan het krijsen is aan de borst :(

Share This Page