Ons dochtertje is nu 5,5 maand. We zijn sinds een maand begonnen met hapjes en sinds een week probeer ik een half/heel potje qua inhoud aan fruit 's ochtends en een half potje groenten tussen de 3e en 4e fles. Nu gaat dit er echt heel goed in. Ze lust alles en vind het superlekker en nog leuk ook. Nu hebben we alleen vorige week een echt inimiem stukje komkommer geprobeerd (binnenste zachtje stukje) en zelfs daar verslikte ze zich dus compleet in en liep helemaal rood aan. Nu ben ik daar heel erg van geschrokken ... Het was maar een heel klein stukje. En herken het ook toen mijn nichtje nog klein was en zij ook net aan stukjes begon. Maar dus is mijn vraag: hoe introduceer je die stukjes eten? En hoe groot/klein? Ik zie dus echt op tegen deze fase. Ben echt bang dat ze zich enorm verslikt of erin stikt... Iemand tips?
Ze gaan met 6 maanden pas beginnen met kauwen, en dan met stukjes die in hen mond uit elkaar valt. Dus brood, voorgekookt groente en fruit, of heel zacht fruit. Ik heb eerst aan banaan laten happen aan een stuk. Die is heel zacht en met hen kaakjes werken ze die zo weg. Maar je als je zelf hapjes maakt kun je het ook steeds minder glad maken en dan opbouwen tot grovere stukjes, maar dan ben je al maand of twee verder.
Waarom begin je met komkommer?? Sowieso zou ik er lekker nog even mee wachten en over een maandje beginnen met kleine stukjes brood, dat smelt ook gewoon weg in de mond. Komkommer vind ik zelfs nog 'eng' bij mijn zoon van 15 maanden!
Dat is normaal, een baby van 5,5 maand hoort geen stukjes te eten. Zou echt nog een tijdje wachten, minstens een paar weken.
@Loesje86 Wij aten toevallig komkommer bij het ontbijt en we gaven dus het zachte, natte gedeelte met zaadjes. Nog kleiner dan de helft van mijn pinknagel was het stukje en heel zacht. Was ook nog niet echt van plan om morgen al stukjes te geven. Maar meer als tips voor in de toekomst. Ooit zal ze stukjes moeten eten... Maar hoe groot gaven jullie die stukjes brood bijvoorbeeld? En wat als ze zich verslikken? Hoort dat er bij en is dat volkomen normaal, of?
Het verslikken is echt heel er normaal, het kan soms een beetje eng zijn, maar door die reflexen leren kinderen wel te eten. Juist omdat je zo'n klein stukje geeft; het is erg zacht en glad, schiet het dus bij de eerste beweging dus gelijk naar binnen en dan verslikken ze zich. Je zou kunnen beginnen met een broodkorst, gewoon een korstje in de hand geven en laten sabbelen. Hier natuurlijk wel bij blijven, maar dat moet je altijd als ze net gaan beginnen met eten. Daarna kan je de binnenkant van de bh geven, desnoods met een beetje boter erop, kleine stukjes beginnen en als dat goed gaat, kan je steeds wat grotere stukjes geven. Succes alvast
En sowieso pas beginnen met stukjes als ze rechtop in de kinderstoel kunnen zitten. In die houding kunnen ze zelf met kokhalzen een verkeerd geschoten stukje weer omhoog werken. Ziet er naar uit, maar is voor baby's heel normaal. Half liggend ( en dat is ook in een wipstoel in de hoogste stand) kunnen ze dat niet. Dus gewoon wachten tot ze rechtop kan zitten! En dan gewoon stukjes geven zo groot als haar vuist ongeveer. Geen stukken in haar mond stoppen, maar het haar zelf laten ervaren. Jij verslikt je ook sneller als je ligt of als iemand anders eten in je mond stopt.
Een baby van 5,5 maand kan prima stukjes eten en komkommer kun je idd best mee beginnen. Maar ws pak je te kleine stukjes. Je moet echt een reep afsnijden waar ze zelf af kan sabbelen en zelf kan bepalen hoe groot de stukjes worden die ze doorslikt. Banaan gaat heel goed, peer, mano, sperzieboontjes, wortel...
Je mag net geen kleine stukjes geven. Zelf laten afhappen is beter. En misschien nog wel even wachten, het is nu nog erg vroeg.
Zo doen we het hier ook inderdaad. Stukken die hij niet in 1x door kan slikken, maar waar hij zelf van af kan happen. Dit vond ik een handig plaatje, over het verschil tussen verslikken/stikken en 'gewoon' kokhalzen (wat er voor sommige toch naar uit ziet) http://parenttown-prod.s3.amazonaws.com/thumb_14602543678478.jpg
Bedankt voor de tips! En wat dom dat ik dan dus té voorzichtig ben en een te klein stukje gaf. Ik zag op een verjaardag van een kennis een mama haar kindje ook zulke stukjes geven, kindje was 3 weken ouder. Vandaar dat ik die komkommer zo klein had gegeven. Zodra het de tijd ernaar is ga ik de tips gebruiken!