Op het CB kregen we te horen dat onze kleine meid te zwaar is ze is 5.5 maand en 8730 gram... Wat is jullie voedingsschema bij jullie kinderen van deze leeftijd? Die van ons is: Fles 210 / 7 met bambix Fruit (125g) & fles 150 /5 Groente (125g) & fles 150/5 Fles 210 / 7 met bambix Groetjes
Nikki is nu 5 maanden en 2 weken en weegt rond de 7.8 kilo. Ze krijgt 4 flessen van 190 water en 6 scheppen. En de laatste voeding 3 scheppen rijstebloem. Bijvoeding nog nix. Gaan we volgende week mee beginnen.
Toen Milan 5,5 maand was kreeg hij 4 flessen van 180 cc met 's ochtends en 's avonds 3 schepjes rijstebloem door de fles.
Ligt helemaal aan de verhoudingen he je moet ook kijken naar de lengte van je dochter en niet alleen naar de leeftijd en het gewicht. Kylian was met de 5 maanden 68 cm en 8240 gram Kinley was met de 5 maanden 60 cm en 7575 gram
Nou ze is prima in verhouding toch? Lisa was met 70 cm 8820 gram en heeft wel wat babyvet, maar echt dik, nee. Zal met jouw dochtertje ook wel meevallen. Ik zou het dus gewoon zo houden, je kan op een gegeven wel de melk na het fruit en na het avondeten weglaten en vervangen door water/diksap, zeker omdat ze haar fruit en groente goed eet, dat moet dan voldoende zijn. Maar ik weet niet hoeveel honger ze heeft en hoeveel opvolgmelk ze nog moet hebben met 6 maanden. Maar volgens mij is 800ml de max (en dat krijgt ze nu ongeveer), dus dat mag ook wel wat minder, als ze dan geen honger heeft. Maar ik zou me echt niet druk maken!
Daarbij neem ik even aan dat jou dochter met haar 6 maanden nog niet rond kruipt, hier stegen de lijnen ook altijd (beide met lengte en gewicht) de + 2 lijn en zag je dat het gewichtlijntje minder hard ging stijgen zodra ze gingen kruipen en later toen ze gingen lopen ook weer. In november kreeg ik ook te horen dat Kinley zwaarder was dan de gemiddelde meisjes van haar leeftijd (gemiddeld waren ze 11 kilo en kinley was 12.5 kilo) Nu zitten we ruim 2,5 maand later en vanavond was ze op de weegschaal 13 kilo. Dus sinds ze loopt komt ze beduidend minder snel aan en trekt het weer gelijk.
Ze is zwaar ten op zichte van het gemiddelde maar heeft het CB ook gezegd dat je er iets aan zou moeten doen? Mocht dat het geval zijn dan zou ik de flessen van 210 terugbrengen naar 180... als ze niet expliciet gezegd hebben dat je er iets aan moet doen.. niets doen.. alle kinderen zijn anders en ze is echt niet te dik!
Och, och, och wat een lompheid weer van zo'n consternatieburo! Jouw dochter is niet TE zwaar, ze is zwaarder dan gemiddeld. Een gemiddeld kind weegt bij 25 weken 8000 gram, dat is de 0-lijn. Een kind van 25 weken dat op de +1 lijn zit, weegt 10 kilo, dat weegt jouw dochter nog lang niet! Je moet geen melk gaan minderen hoor, die heeft ze nog gewoon nodig.
Misschien boven de middenlijn wil niet zeggen meteen te zwaar. De middenlijn wordt vastgesteld aan de hand van kindjes die lichter en zwaarder dan de groene cb lijn zijn. Anders is het immers geen gemiddelde. Niet haar nu al op een dieet zetten dus! Wacht nog even rustig af hoe ze zich gaat ontwikkelen .
Zwaarder dan gemiddeld betekent nog niet 'te zwaar' natuurlijk. Als het CB echt reden heeft tot zorgen dan horen ze je over een week of 2 opnieuw te zien om te kijken of het een constante lijn is dat ze zwaarder is, of alleen maar een incident. Wegen is altijd een momentopname. Wel of niet een voeding en wel of niet een volle luier voor het meten en wegen kan al snel 200 gram verschil maken.