nooit meer potjes

Discussion in 'Voeding' started by Pientje, Aug 22, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Hallo,

Ik heb bij mijn 1e kindje zo goed als alleen maar potjes gegeven in het begin en heb er achteraf zo'n spijt van gehad omdat ze "echt" vers voedsel niet meer wou!
    Ik heb me voorgenomen om bij de 2e nooit meer potjes aan te schaffen (zal vast wel af en toe een potje open gerukt worden)

Nou is het voor mij nog niet zover ,maar zit er al wel over te denken enzo..
    Nou heb ik het één en ander gelezen over de Rapley Methode.
    Heeft iemand er ervaring mee? Of ook toegepast?
    Spreekt me op zich wel aan,maar aan de ene kant lijkt het me ook eng om je baby een stuk fruit of groente te geven,of valt dat wel mee?
    En zijn het goede eters geworden?

Hoop dat er iemand is die er meer over kan vertellen.

2. pim

pim Fanatiek lid

Sep 22, 2005
    3,970
    0
    36
    Nijmegen
    Er is een boek over: Van borst tot boterham van Stefan Kleintjes. Bol.com verkoopt het en heeft op de site een inkijkexemplaar staan.

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar de methode spreekt me wel aan.

Pim

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Mijn dochter heeft vanaf haar 6 mnd gerapleyed (mooi woord), toen zijn we begonnen met bijvoeding.

Belangrijk is dat je beseft dat een babt het eerste jaar niet veel meer nodig heeft dan melk (bij voorkeur bv), verwacht dus niet dat ze met 6 mnd alles eten in grote hoeveelheden. Het mooie van Rapleyen is dat ze het eten echt ontdekken, echte smaken leren kennen (een banaan uit een potje lijkt niet eens op een echte banaan vind ik) en het aanspoort tot creatief denken

Elke baby wordt geboren met een kokhalsreflex, dat zorgt ervoor dat als stukjes in de mond komen ze gan kokhalzen (dit is iets heel anders dan stikken hoor), in het begin ligt het reflex nog voorin de mond, langzaam aan verdwijnt dit steeds verder naar achteren... de beste manier om het te trainen is het gewoon te doen dus je niet laten afschrikken of in paniek raken. Het is voor ons veel vervelender om te zien als het voor het kind is.

Wij zijn begonnen met een worteltje en een stukje banaan.. de eerste paar keer kliederde ze er vooral mee en na een week of 2 begon ze er van te zuigen (wortel niet, dat bleek ze niet te lusten nogsteeds niet erg graag). De groente kook je even kort...zodat ze iets zachter zijn maar ze moeten ze nog wel goed kunnen vasthouden, de stukken moeten ook zo zijn dat ze goed vast zijn te houden. We gaven haar gewoon wat wij aten en de ene dag ging het beter dan de andere.

Nu is ze 13 maand en eet alles. Ze eet alles met de pot mee zonder dat ik speciaal hoef te koken, dit doet ze sinds een maand of 10. Ze eet alles zelf, alleen het toetje help ik haar mee, aangezien een lepel lastig te handellen is. Sinds dr eerste verjaardag begint ze dingen te prikken met een vork maar daarvoor at ze alles met haar handen (en nogsteeds veel hoor) Spagetti slurpt ze gewoon op bijv. Kinderen zijn enorm creatief en het is enorm leuk om te zien. Je eet als ze het eenmaal kunnen echt samen als gezin, je bent niet heel de tijd met hun bezig, je stuurt ze gewoon en ze leren veel van kijken naar anderen. Ze lust (op die worteltjes na) eigenlijk alles. De volgende ga ik zeker weer zo doen...

Heb je nog vragen?

4. Sam22

Sam22 Actief lid

Jun 28, 2006
    322
    0
    0
    Deventer
    Hey meiden

dit principe ligt mij ook wel... Hebben jullie evt sites waar ik info af kan halen of iets dergelijks??

5. Deb

Deb VIP lid

Jul 19, 2005
    7,394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
  6. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    @zeeuwsmeisje,bedankt voor je ervaring!!!
    Ik was ook van plan om pas vanaf 6 maanden met bijvoeding te beginnen.
    Was jij eerst met groente of met fruit begonnen?

Heb nu nog geen vragen,maar zodra ik ze heb,weet ik je te vinden.

7. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Wat een leuke methode, had er nog nooit van gehoord. Als ik wat tijd heb, zal ik zeker eventjes kijken op die site's.

8. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Eigenlijk beide te gelijk... juist omdat ze er de eerste keren niet echt van eten (eerst knoeien, dan beetje eraan zuigen en dan pas iets wat lijkt op happen) maakt dat volgens mij niet zoveel uit... Maar ik ben wel begonnen met zachte smaken, banaan, mango, goed rijpe perzik en qua groente wortel en brocolli...

Het is wel iets waar je in het begin geduld voor moet hebben, ik dacht de eerste maanden echt van dit komt nooit goed maar achteraf is het nog best snel gegaan... met 7 mnd begonnen boterhammen (sneed het wel in stukjes maar ze stak ze altijd zelf in dr mond)

Overigens maakt het niet uit of ze tanden hebben of niet... babykaakjes zijn enorm sterk en krijgen de meeste dingen .n echt wel klein zat en anders iets langer koken van groente bijv.

Voordeel is ook dat kindjes nooit worden gedwongen... tuurlijk eet ze soms te weinig naar mn zin maar dat is makkelijk te compenseren met een gezond tussendoortje. Zo knabbelt mn dochter graag in de middag op een stuk paprika of cherrytomaatjes en nog een voordeel het is echt hardstikke leuk om met haar uit eten te gaan... ze eet van alles wat, heeft het enorm naar dr zin en de reacties zijn enorm leuk als je zo'n eigenwijsje druk bezig ziet met dr eten. Nouja ik ratel weer door... ben er gewoon erg enthousiast over! :D Vragen zijn welkom!

Die site van borstvoeding.nl is idd een goeie, deze ook...

http://www.network54.com/Forum/382080/

9. Salomina

Salomina Fanatiek lid

Jun 26, 2006
    2,225
    0
    0
    heb net met vol bewondering deze topic gelezen. Ik heb er nog niet eens bij stil gestaan wanneer ik zal bijvoeden enz enz. Geweldige topic en geweldige links. Super bedankt :)
    Heb ik weer wat om over na te denken. Thx meiden :)

10. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Gelukkig heb je nog tijd zat om erover na te denken... ;)

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Wat grappig. Onbewust is isa ook aan t replayen :D Niet volledig hoor, want ze krijgt toch met regelmaat wel eens een potje. Maar toen ik straks de sites aan t lezen was dacht ik hey wat grappig isa doet dat ook.
    Isa heeft eigenlijk niet echt last gehad van het kokhalsreflex, misschien dat ik daardoor ook wat makkelijker grotere stukjes te eten gaf. Ook zij eet banaan zo uit de schil, en regelmatig wortel, aardappel, broccoli etc uit het vuistje. Al met al toch een beetje aan het replayen.

Kwebbel

12. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Sorry maar ik dacht dat het heel normaal was dat kinderen zo aten hahahaha.
    Ik zie niet anders binnen de fam dat kids zo eten krijgen. En ik ben al helmaal geen potjes mens.
    Ik wil ook echt fruit allemaal zelf maken. Gepureerd in het begin en dan maar steeds gotere groffe stukken.

13. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Bij de rapley methode krijgen ze volgens mij helemaal geen gepureerd voedsel,omdat ze met hum kaakjes al goed zouden kunnen kouwen.

Toch???

14. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Idd mn dochter heeft nooit iets vloeibaar gehad wat niet van nature vloeibaar is... pureren ed. is echt niet nodig. Sommige mensen willen perse met 4 maand beginnen (of nog eerder) en dan kan het idd zijn dat een kind geen stukken kan verwerken maar zoals gezegt; bijvoeding is het beste vanaf 6 mnd, dan pas zijn de darmen ed uitgerijpt en klaar voor ander voedsel dan melk.

15. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    haha had nooit gehoord van deze methode maar zo doen wij het dus ook.
    Elyesa eet geen gepureerde groeten aardappelen of vlees maar fruitpap wel.

hj eet gewoon bij ons mee aan tafel en krijgt wat wij eten zo eet hij goed, veel en leert hij in een keer op de juiste manier eten.

borstekindjes zouden het naar zeggen altijd liever op deze manier doen omdat ze graag doen wat mama en papa doen.

groetjes Talia

16. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Is dit een beetje een zinvol boek?
    Of is het zo'n boek waar je achteraf van denkt,niet nodig gehad??
    Heeft iemand dit boek?

Ik heb gister op een tupperware party een soort van magnetron schaal gekocht,een klein handig formaatje.
    Zodat als wij iets eten wat voor de baby nog niet geschikt is ,we dan snel en simpel een aardappeltje en groente enzo kunnen koken.

Wil echt zo min mogelijk potjes kopen.
    Die schaal was wel duur,maar ik hoop dat ik het geld eruit haal wat ik bespaar met het niet kopen van potjes :)

17. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb het boek gewonnen een poos terug... er staan wel interessante dingen in maar op internet kan je in principe een heleboel vinden wat ook in het boek staat... (introductieschema bijv.) Bij ons in de bieb hebben ze hem ook, anders eerst misschien eens lenen of ff bij een boekenzaak inkijken?

Het gaat ook erg over het waarom op deze manier bijvoeden en is erg pro-bv. Wel allemaal makkelijk te lezen vind ik en er staan ook receptjes in... ik heb ze alleen nooit gemaakt aangezien het veel dingen zijn die we eigenlijk nooit eten (linzen, boekweitkoekjes, brandnetelsoep veel van dat verantwoorde-biowinkeleten) Hier wordt gewoon met de pot meegegeten... ik maak nooit speciale dingen voor haar. Wel veel buitenlands en pittige/gekruide dingen omdat ik daar zelf gek op ben. Ik heb me ook nooit echt ana het introductieschema gehouden... in het begin krijgen ze toch niet zoveel binnen en nu let ik er niet eens op.. als ze ergens niet tegen zou kunnen merk ik het vanzelf wel.

18. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Maar heb je voordat ze 1 was ook gewoon zout door haar eten gedaan?
    Wij eten best een hoop dat mij niet geschikt lijkt voor een baby.
    Ook ik hou van lekker pittig eten en kook regelmatig indisch.
    Dan lijkt het mij wel handig om voor de beeb ff snel een aardappeltje te koken en stukje brocolli ofzo.

staat er in dat boek bijv ook wanneer je met iets kan beginnen?
    Ik zou echt niet weten vanaf wanneer je bijv rijst kan gaan geven of euh appel of meloen of kiwi.

of het kwa structuur geschikt is,dat ze er niet in stikken....

19. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik gebruik zowiezo al niet veel zout door het eten... kruiden gebruikte ik voor ze 1 was wel. langzaam opgebouwd. Sinds ze 9 maand is eet ze echt goed mee met alles. Ik let er dan op of ze buikpijn krijgt of last heeft van dr darmen, mochten ze er wel last van krijgen dan let je de volgende keer op maar hier is het altijd goed gegaan.. hooguit ene paar scheten meer. Maar bijv. bij friet doen we het zout op tafel zetten. Ik doe bijna nooit zout ik water om iets te koken, ik mis het niet of ik dat nu wel of niet heb gedaan. Zout is sauzen gebruik ik ook bijna nooit. Ik heb het vooral op mn gevoel gedaan... niet bij alles wat ik maakte gecontrolleerd of ze het mocht hebben. Ik wist dat je bij dingen als kiwi, aarbei, sinaasappel moet opletten of ze er buikpijn van krijgen of allergisch zijn maar gebeurt dat niet kan je het gewoon geven. Ik heb dat met de meeste dingen aangehouden...

dingen als rijst, pasta,aardappel heb ik algauw voorgezet. Ik denk met een maand of 7. We zijn met ruim 7 maand ook begonnen met korstjes brood. Verder lette ik vooral op wat ze kon eten, sommige dingen zijn in het begin gewoon nog te lastig. Meloen is bijv. super om te eten, zachte smaak, goed vast te pakken (beetje glibberig maar toch) en zacht fruit dus makkelijk te "kauwen", zelfde voor banaan, mango, perzik enz. Appel eet ze pas sinds ze 1 is omdat dat gewoon best hard is... je kan het wel eventjes koken maar dat heb ik nooit gedaan.

Verder is tomaat een groot succes, komkommer ook... sla niet das te lastig (nogsteeds). Hoe eerder ze meerdere smaken leren, hoe sneller ze volledig mee-eten. Helemaal als je nog bv geeft hoef je je echt niet druk te maken of ze alles wel binnen krijgen, dan kook je gewoon voor jezelf en dan schep je gewoon op van wat ze wel mag/kan eten. Owja en niks zo wispelturig als een kind, wat ze de ene week niet eten/lusten lukt misschien de week erna wel. Blijven proberen.

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/voedselintroductieschema.html

Hier staat nog een schema vanaf waneer wat mag... eigenlijk best veel vanaf 6 maand, of ze het ook echt weg krijgen is natuurlijk een tweede. Ik hou er wel een beetje rekeing mee, doperwtjes eten we niet zo vaak want das natuurlijk best lastig maar dinbgen als bonen, bloemkool, broccoli, paprika, courget, wortel, andijvie(stampot) gaat super. Das makkelijk te hanteren en nu met ene vorkje makkelijk te prikken voor dr.

Stikken gebeurt overigens echt niet zomaar... kokhalzen wel en dan lijkt het alsof ze stikken. Dat heeft niks te maken met het soort voedsel. Het is naar om te zien maar het hoort erbij. Belangrijkste is rustig blijven, zorgen je kind rechtop zit, het schijnt dat het voor de moeder vervelender is om te zien dan het is voor het kind.

20. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    ja dat is moeilijk om je kind zo te zien kokken dan,lijkt me wel eng.

En ik kook juist met veeeel zout,knorr,maggie en bouillonblokjes.
    Bij mij moet er echt smaak aan zitten,want vind iets al gauw flauw.
    (niet zo heel erg gezond....)
    Maarja eerst maar eens deze baby werpen en dan zien we wel weer verder.
    Maar lijkt me wel leuk om ervaringen uit te delen dan.
    Die methode spreekt me heel erg aan.

Share This Page