....Help !! ... wat en wanneer ? ...

Discussie in 'Voeding' gestart door Mamajuf, 11 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamajuf

Mamajuf Fanatiek lid

22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    overal op het forum lees ik het een en ander over voedingsschema's voor baby's maar wie kan mij helpen met een schema ?

De laatste paar keren ging er steeds iets mis met ons bezoek aan het consultatieburo waardoor ik geen voedingsschema voor onze uk heb meegekregen. En ik heb het gevoel dat het weer tijd is om over te stappen op een ander schema.

Mijn zoontje is op dit moment 7 maand oud en weegt 9.5 kilo.

Op dit moment krijgt hij het volgende te eten :

7.00 uur een fles melk met 180 water en 6 schepjes friso
    10.30 uur een fruithapje met sap
    12.00 uur een fles melk met 180 water en 6 schepjes friso
    15.00 uur liga met sap
    16.00 uur een fles melk met 180 water en 6 schepjes friso
    18.00 uur groentehap
    20.30 uur een fles melk met 180 water en 6 schepjes friso

Eigenlijk wil ik overstappen op een ander schema maar weet niet welke juist is.

Ik dacht het volgende.
    7.00 uur een fles melk 210 water met 7 schepjes of een bordje bambix
    11.00 uur een fruithap met sap
    14.00 uur een fles melk 210 water met 7 schepjes friso
    na het middagslaapje een broodje ??? met .....???
    17.00 uur groentehap
    20.00 - 21.00 uur een fles melk 210 water met 7 schepjes friso

Kan dit of heeft iemand andere ideeën ??

Stijn is ons 1e kindje en ik heb geen idee.

2. tulip

tulip Niet meer actief

Wat dacht je van het volgende:
    7.00 uur bordje bambix 180 cc
    10.00 uur fruit en sap/water
    11.30 een boterhammetje en fles 180cc
    15.00 uur tussendoortje met sap/water
    17.00 uur groenten
    20.00 uur fles 180 cc en slapen

Zo zit je een beetje op normale tijden, de groenten zou ook nog wat later kunnen natuurlijk, wanneer jullie eten. Ik neem aan dat hij nog 2 dutjes doet??? Mijn dochter ging toen wel al om 9.15 terug slapen, dus ik gaf om 9.00 uur fruit.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Jep, zoiets als Tulip zegt, dacht ik ook aan.

Eerst maar eens een week beginnen met pap of brood, niet beide, want omdat je nog nooit granen hebt gegeven is brood en pap wellicht een beetje te.
    Pap geven hoeft overigens niet! Je kan ook meteen beginnen met boterhammen, nou ja; met een korstje dan en dan een half uur na het eten een kleine fles melk geven.

Ik zie in je schema heel veel "sap" staan, maar je kan ook beginnen met het aanleren van water en thee. Zo zijn er lekkere kindertheeen en ook rooibos vinden de meeste kindjes lekker; dat is een beetje zoetig en bevat geen cafeine.

En slapen is belangrijker dan bijvoeding, je hoeft haar niet wakker te maken voor het eten, dat geef je gewoon als ze wakker is. En als er veel geslapen wordt en er is gene tijd voor al die bijvoeding, dan skip je de tussendoortjes; fruit, brood en groente is belangrijker! Zo kan je dus ook na het middagslaapje fruit geven ipv liga.

4. tulip

tulip Niet meer actief

idd, beide daar heb ik niet bij stil gestaan. Eerst 1 van de 2.

Ik gaf ook bijna geen sap, alleen s middags een bekertje. De rest van de dag water, maar ik zag het bij jou al staan, daarom heb ik het overgenomen.

5. Mamajuf

Mamajuf Fanatiek lid

22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    bedankt voor jullie antwoorden maar mijn zoontje krijgt flessen van 210 en dan 3x per dag. Is dat te veel ?

Jullie schrijven 3x een fles van 180 cc

6. Mamajuf

Mamajuf Fanatiek lid

22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    Oja, hij eet bijv. van olavit niet de volle potjes van de 6 maandpotjes. Hij eet de helft. Mag hij hier dan meer van eten ?

Hij eet fruit uit potjes en zelf gemaakte fruithapjes

7. Choco

Choco Fanatiek lid

30 okt 2006
    1.186
    0
    0
    Friesland
    Als het hem lukt dan kun je het hele potje geven.

Ik zie net dat onze kids maar een paar dagen schelen.

8. zogelukkig

180 water + 6 scheppen kv = 200cc voeding.

500cc voeding bij goed bijvoeding eten is voldoende tussen 6 mnd en 1 jaar, dus vandaar die 3x 180cc denk ik.

9. tulip

tulip Niet meer actief

ja, ik pak 180+6 scheppen. Jij neemt denk ik 210+7scheppen, ik vind dat veel voeding, ik heb nooit meer dan 180+6 gegeven.

Hij mag idd best een heel 6 maanden potje, maar vers vult nog meer, misschien kun je dat geven als hij meer op kan.

10. Mamajuf

Mamajuf Fanatiek lid

22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    phffff.... jullie maken het er niet makkelijker voor mij.

op dit moment geef ik stijn het volgende.

7.00 fles melk met 210 water en 7 schepjes voeding
    11.00 uur fruit met water of lichte sap. (water met een beetje siroop van diksap)
    tussen 13.00 - 14.00 uur flesje melk 210 en 7 schepjes voeding
    na het middagslaapje geef ik stijn broodkorstje van 1 boterham
    17.00 - 18.00 uur groente
    20.00 - 21.00 uur flesje melk 210 en 7 schepjes voeding.

Ik vindt het heel moeilijk om te besluiten wat genoeg is. Bij alles wat we stijn geven gaat het allemaal grettig naar binnen. Stijn is een goede eter en lust alles (nog)

Is 3x 210 voeding + 7 schepjes te veel ??

Stijn krijgt verder geen pap ofzo.

11. tulip

tulip Niet meer actief

tja, wat is te veel. Ik vind een fles van 210 en 7 scheppen gewoon te veel melk in 1 keer voor een kindje, maar daar denkt een ander wel weer anders over denk.

Wat je geeft is verder allemaal prima vind ik hoor, het zijn alleen in mijn ogen van die rare tijden. Daarom stelde ik het andere schema voor. Ik heb mijn dochter zoveel mogelijk dezelfde tijden laten eten als wij, ik vond (vind) dat belangrijk. Ik drink bv ook niet eerst een beker melk en een stuk later weer een boterham, snap je?? Hte avondeten heb je wel op een gewoon tijdstip, hopelijk snap je wat ik bedoel.

12. zogelukkig

180cc water met schepjes voeding maakt een totale fles van 200cc.
    600cc totaal dus.

3x 210 water met schepjes voeding maakt een totale zuivelhoeveelheid van 700cc.
    Je moet ook denken dat er na zo'n grote fles helemaal geen trek meer is in iets anders.

Jouw kindje is 7,5 maand en dan is 500cc zuivel meer dan voldoende!

Belangrijker is het nu om wat structuur aan te gaan brengen en granen te geven (wel eerst rustig introduceren). Dat kan in de vorm van een boterham zijn of in het begin nog pap, dat maakt niet uit.

0700 pap van 200cc kunstvoeding

0930 fruit met water

1200 boterham met thee

1500 fles 150cc met rijstwafel oid

1800 avondeten met zuiveltoetje 50cc

2100 flesje 100cc

Deel Deze Pagina