Rapley, zo bang voor kokhalzen...

Discussion in 'Voeding' started by Vollutto, May 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Sinds 2 weken geef ik mijn dochtertje van 6mnd groente en fruithapjes. Ze heeft er totaal geen interesse in en klemt haar kaakjes op elkaar. Laat het fijn gepureerde eten uit haar mondje lopen en heeft alleen maar interesse in de lepel.
    Een paar mnd geleden heeft zij een tijdje borstgeweigerd omdat ze erg 'geschrokken' was van de grote hoeveelheden melk die ze toen binnenkreeg (had last van overproductie) De lactatiekundige zei toen al dat ze verwachtte dat ze fijn gepureerd eten niet prettig zou vinden. Volgens haar was mijn dochter echt een typetje wat graag de regie in eigen handen heeft.

Gisteren gaf ik mijn dochtertje voor de grap een groot stuk stokbrood in haar handjes tijdens de maaltijd. Daarvoor had ik haar weer gepureerd voedsel gegeven, maar dat was geen s6.
    Met het stuk stokbrood wist ze dus wel raad en ze begon er heerlijk aan te kluiven.
    Volgens mij is het dus echt veel meer een typetje voor de Rapley methode.

Maar nu komt het...... ik ben zo bang voor kokhalzen.
    Ik schiet gelijk in de stress en denk dat ze gaat stikken. Ik kan totaal niet ontspannen aan tafel zitten...

Wie heeft hier ervaring mee en hoe ben je daar mee omgegaan?
    Ik wil het zo graag gaan proberen omdat ik zelf ook wel zie dat het voor mijn dochtertje een goede methode is, maar ik ben zo bang dat het mis gaat.... :(

2. adi

adi Niet meer actief

De beste raad is om niet bang te zijn.

Je hebt drie verschillende dingen in je verhaal:

- kokhalzen: kindje kokhalst het stuk terug (uit de keel) en gooit deze uit de mond;
    - verslikken: dit gebeurt voornamelijk in vloeibare dingen: water/melk/gepureerd voedsel. Het is eigenlijk als de slok/hap 'de verkeerde kant in schiet'. Daarna gaat het kind ook kokhalzen;
    - stikken is natuurlijk heel erg, maar gebeurt bijna nooit.

Misschien als je het bovenstaande in je hoofd houdt... Kokhalzen is niet gevaarlijk, het ziet er alleen eng uit.
    Oh, en zo lang jij bang bent en zenuwachtig naast haar zit, zou ik niet beginnen. Even wachten totdat je zelf vertrouwen krijgt.

3. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Onze meid krijgt ook te eten via Rapley, en heeft zich inderdaad weleens een paar keer verslikt én lopen kokhalzen. Zo af en toe kwam haar eten eruit tezamen met een golf melk. Ze keek een beetje verbaasd en at dan rustig verder ;) Echt, je kind heeft daar helemaal geen last van. Wat een voordeel hiervan is, is dat je kind leert wat een juiste hoeveelheid is voor in de mond en hoe ze dat moet verwerken en doorslikken. Ze kokhalzen een paar keer en daarna niet meer.

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Kokhalzen doen ze vaak alleen in het begin... het kokhalsreflex wat iedereen heeft ligt bij babys nog erg van voren in de mond. Het verschuift vanzelf naar achter, oa door gewoon te oefenen met eten en verder gaat het ook gewoon vanzelf. Kokhalzen is gewoon het terug naar voren brengen van voedsel. Zolang je kind goed rechtop zit tijdens het eten kan er echt heel weinig gebeuren. Observeer goed wat ze doet je je zult zien dat babys op dat punt behoorlijk zelfredzaam zijn. Het is vervelender om te zien dan je kindje het vindt.

5. fafje

fafje Niet meer actief

ik vond het ook erg eng in het begin..maar wat ik wel altijd deed was vooral heeel rustig over te komen..

dus als je uit automatisme bijv op het ruggetje wilt kloppen, do edit dan rustig en ga niet heel vlug kloppen oid...
    Praat rustig bijv, öh even wat beter kauwen schatje" ...
    wnat bij kokhaklzen kan je kindje ook schrikken van jou en alsnog btj verslikken...beste is om het zelf te laten oplossen...

ook geen tip om tijdens hap drinken te gaan geven, omdat je dnekt dat het slikken dna beter gaat, dan juist is er kans op verlsikken...

ik heb wel een hele tijd half om half gedaan..grof geprakt en stuk in zn hand...sinds +/- 1 maand nu doe ik dat niet meer en kan ik alles in stukjes geven of een hap aanbieden zonder het te hoeven prakken

Fruit ging hier al heel snel wel goed, groente wat minder omdat hij vooral het geduld niet had, maar wel honger..
    Ik prakte het wel ook vaak apart, zodat hij de smaken wel apart leerder kennen...dus niet alles mixen

je moet even onthouden, dat je kindje het happen moet leren, wat moet ik er mee doen in mn mond...en hoe en wanneer slik ik..
    die 3 dingen hebben even tijd nodig, en jij moet proberen rustig te blijven

dingen laten afhappen wilt ook nog helpen in het begin!

als je te bang bent, wahct je gewoon nog even en probeer je het later weer...

6. misa

misa Niet meer actief

Het lijkt mij ook wel wat, die rapley methode. Maar mijn zoontje krijgt wel fv, kan het dan wel?

@ Fafje: gaf jij dan een stuk broccoli in de hand en grof geprakte broccoli op een lepeltje? Ging dat grof geprakte goed?
    En hoe ga ik dit aanpakken op het kdv?
    En kan ik hier gewoon met 6 maand mee beginnen? Gewoon een stuk groente op tafel leggen en zelf laten pakken? Waarmee begin je dan? En doe je een paar keer achter elkaar dezelfde groente? En wanneer begin je met een aardappeltje dan? of leg je die op een gegeven moment erbij?

7. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik vond het ook heel eng, maar merk dat mijn zoontje er prima mee overweg kan. Verslikt zich zelden en af en toe kokhalst hij als hij net een iets te groot stuk wil door slikken, maar ik zie dan wel dat hij de volgende hap een stuk behoedzamer neemt, het is een leerproces.

8. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ze leren het idd! Hier verslikt(e) ze zich geregeld in drinken maar eigenlijk nooit in eten. Nu is ze soms nog te gulzig, ze slikt het liefst dingen door zonder kauwen. Vanavond een paar keer een sperzieboon die wat te lang was, maar ze redt zich er altijd prima mee.
    In het begin nam ze wel eens een te grote hap, dan kokhalsde ze een beetje, werkte het weer naar voren en probeerde het opnieuw.
    Kindjes leren snel hoor! Zo wil ik nog wel eens haar beker voor haar houden als ze nog aan het eten is, dan gooit ze het eten uit haar mond om vervolgens te gaan drinken. Ze snapte al heel snel dat die 2 dingen niet samen konden.

9. fafje

fafje Niet meer actief

ja bijv stronkjes broccoli op zelf te eten, in 1 hap is het roosje hap slik en op! op het stengeltje kauwt ie wat en zuigt het uit...

en ondertussen gaf ik bijv een aardappel geprakt met broccoli, aardappel in zn han dis nooit goed gegaan 9altijd kaoit geknepen)
    Dus ik kook em gewoon goed gaar en dan met een lepeltje "snijd" ik steeds een hapje eraf, dus die prak ik niet meer!

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn man moest het wel leren loslaten, ik had er niet zo'n moeite mee. Hij heeft zichzelf gewoon gedwongen mijn zoontje zijn gang te laten gaan. Hij heeft een paar keer een stukje omhoog gewerkt, maar eigenlijk ging dat heel rustig en goed. En nu vindt mijn man het ook niet meer eng.

11. misa

misa Niet meer actief

Ja ik zou ook wel moeten wennen denk ik hoor. :) Ik schrik op mijn werk ook altijd als er een kindje kokhalst door een stukje brood... :) Maar goed, dat komt vast wel goed!

12. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

@Allemaal, bedankt voor de tips!
    Mijn dochter eet tot nu toe nog steeds niet van het gepureerde eten wat ik haar geef. Ze houdt echt haar kaken op elkaar.
    Als ik haar een broodkorstje geef eet ze dat wel lekker zelf op. Af en toe kokhalst ze wel behoorlijk en afgelopen zondag kwam er ook een halve melkvoeding mee.
    Ik merk wel aan mezelf dat ik er niet al te paniekerig op reageer omdat ik zie dat het niet verkeerd gaat.
    Vanavond ga ik haar voor het eerst bloemkoolroosjes geven, ben benieuwd!

13. fafje

fafje Niet meer actief

komt goed hoor!!! lekker hopelijk zal ze smullen!

Share This Page