weer een spruw vraagje

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by kannietwachten, Dec 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kannietwachten

kannietwachten Actief lid

Jan 13, 2011
    299
    0
    0
    puur informatief ben ik hier wat vragen gaan lezen en zo ook het onderwerp 'smakgeluid'. Daar wordt genoemd dat het smakken bijna zeker een gevolg is van spruw.

Mijn dochtertje van 4 weken oud smakt al zo'n 2 weken en drinkt erg onrustig aan de borst. volgens het cb stroomt de melk te snel en heb ik wat tips gekregen om van te voren wat te kolven of om liggend op de borst te voeden. Dit gaat best, maar het smakken neemt niet af en in het begin drinkt ze rustig, maar na 5 minuten wordt ze toch vaak onrustig of ze valt in slaap. Mijn dochtertje komt overdag ook regelmatig om het uur/anderhalf uur. Dat begrijp ik best omdat ze ook steeds zo kort drinkt.
    Nu ben ik toch bang dat het misschien wel spruw is.. ik zie alleen geen witte plekjes/waas in haar mond. Wel heeft ze net een schimmeltje gehad op haar billen, dat is behandeld. Zou het misschien overgegaan kunnen zijn? Zelf heb ik vanaf het begin al gevoelige tepels gehad met aanhappen, als de melk stroomt is dat over.
    Ik wacht even uw antwoord af, anders bel ik morgen de huisarts voor een afspraak.

alvast bedankt!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Als ze een schimmel op de billen heeft gehad is de kans groot dat ze ook spruw heeft (gehad). Spruw kan vanzelf over gaan. Alleen behandelen als de klachten (pijn bij de moeder bv) zo heftig zijn dat je zou overwegen om te stoppen.

Gezien jouw melkproductie en het feit dat jouw kindje snel weer komt, zou ik adviseren om het blokvoeden uit te proberen. Per voeding geef je 1 borst en als baby zich binnen 3 uur weer meldt, geef je nog een keer dezelfde borst. Zo loopt je productie langzaam wat terug en krijgt je baby steeds meer vette melk, waardoor ze minder hongerig en kramperig zal zijn.

Share This Page