Bijvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door grasspriet84, 26 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ha meiden

Vanaf vier maanden mag je beginnen met bijvoeding. De kleine is nog niet zover (drie maanden) maar vroeg me iets af.

Begin je met groente of en fruithapje?
    Als ik kies voor vers fruit, moet ik dit dan pureren of prakken. Als ik banaan prak dan blijven er altijd wel iets dikkere stukjes achter. Is dit erg? Of kan ik dan beter een potje geven?
    Hoeveel geef je eigenlijk de eerste keren? Een paar lepeltjes als probeersel of bijv een half potje echt als aanvulling op de fles.

De kleine man krijgt nu vier keer 150/5 en een keer 180/6. Hij drinkt dit nog lang niet altijd leeg dus ik wilde nog biet verhogen. Als ik wel verhoog, ga ik dan naar vijf keer 180/6? Hij weegt ruim 6,5 kilo.

Hoot graag jullie tips!

2. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.028
    457
    83
    Vrouw
    Groningen
    Hoi! Wij zijn eerst begonnen met fruit en vanaf 5 maanden in de avond groente er bij. Als eerste hebben we peer gegeven, fijn geraspt. Nu stoom ik eerst het fruit en pureer het dan met de staafmixer. Ik maak ook wel combinaties: banaan/kiwi, appel/peer, banaan/nectarine, appel/meloen. Mango vind ze ook erg lekker!

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Eerst groente heeft de voorkeur, omdat het minder zoet is én milder voor de darmen. In het begin geef je enkele lepeltjes, maar daarna volg je gewoon je kindje.

En drie dagen hetzelfde geven, zodat je het meteen merkt als je kindje op iets reageert.

4. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Inderdaad zoals Shakes het zegt, beginnen met groente, 3 dagen hetzelfde zodat ze aan de smaak gaan wennen. Je begint met een paar hapjes, het is om je kindje te leren wennen aan eten van een lepel, andere smaken en structuren. Met 4 maanden hebben ze nog geen vaste voeding 'nodig'.

5. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Oké dank jullie wel!

En een groentehapje haal je sat uit een potje? Omdat het om zo weinig gaat, een paar lepeltjes. Zie het dan nog niet zitten om apart daar groente voor klaar te maken namelijk.

Vanaf wanneer heeft mijn kleintje de bijvoeding nodig? Is dit vanaf vijf maanden?

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nodig vanaf zes maand ongeveer.

Ik heb altijd alles vers gemaakt. Het handigste is als je gewoon wat diepvriesgroenten koopt. Dan haal je exact uit het zakje wat je nodig hebt, kook of stoom je het, en klaar. Bovendien goedkoper dan potjes en vers, en meer vitamines dan wanneer je verse groenten of potjes gebruikt.

7. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Vanaf 6 maanden is het nodig, dan heeft je baby meer voedingsstoffen nodig dan wat in bv/kv zit. Ik maak het ook vers, en vries het dan zelf in in ijsblokzakjes, zo kan ik ook pakken wat nodig is.

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Idd met groente beginnen. Ik heb altijd zelf wat gemaakt van groentes die we zelf aten. Eet elke avond verse groenten dus wat extra maken is een kleine moeite.
    Overigens zou ik goed naar je kindje blijven kijken. Onze dochter kreeg flink last van kramp met 4 maanden. Een maand later ging het ineens wel.

9. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Haal opperdepop boek van AH. Staan heel veel basis recepten erin. En ook hoe je iets als beste kunt voorbereiden.
    En ik raad je aan om een staafmixer te halen ( 10euro kost het bij hema).

Je kunt altijd meerdere porties maken en invriezen, in porties van ijsblokjes bijv. en dan elke dag eentje ontdooien. Zo kun je porties ook verhogen. ( een ijsblokje portie is iets van 30gram ongeveer)

10. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Een staafmixer is idd een goede tip! Ik moet dan wel ecen zo'n treetje voor ijsblokjes kopen 😂 Ik begin dus met zo'n 30 gram per dag 'een ijsblokje'? Stel dat ik broccoli zou maken. Eet mijn kleintje dan de hele week broccoli?
    Mag je ook een paar lepeltjes fruit in de ochtend erbij geven of is dit dan teveel?

11. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Welke groente mag ik trouwens wel of niet geven? In mijn folder staat 'geen nitraatrijke groente', maar heb geen idee wat dit is 🙈

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je wilt weten of en waarop je kindje reageert. Dat betekent dus dat je elke dag (en dus enkele dagen na elkaar) slechts één nieuw ding geeft en dat evalueert. Dus ook niet wortelen+ aardappelen, omdat 'dat zo hoort'. En ook geen recepten de eerste maanden. Gewoon een groente, wat olie erbij, eventueel kookvocht, en dat pureren.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier vind je het officiële schema van wat je wanneer mag geven in België: Eten en drinken

14. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Shakes: dank je! Heb het even doorgekeken, maar het lijkt een complete wetenschap! 😱

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik verbaas me er altijd over dat jullie in Nederland zo weinig info krijgen hierover. Hier krijg je net niet universitaire lessen over wat mag en niet ;)

Deel Deze Pagina