27! follikels

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jane1981, 8 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Dames goedemorgen, ik heb even een vraag, afgelopen zaterdag mijn echo gehad voor het starten met IVF.
    De fa telde maar liefst 27 follikels, nu kom ik er niet echt uit of dit nou goed of slecht is.
    Met slecht bedoel ik eigenlijk te veel.
    De fa gaf aan dat het een mooi aantal was, echter hoor ik ook dat sommige met een start aantal van 22 al te horen kregen dat de fa bang was voor overstimulatie?
    Wie heeft hier ervaring mee en kan mij wellicht geruststellen?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Het is wel veel, maar het wil helemaal niet zeggen dat ze allemaal gaan groeien. Het is maar net hoeveel er gaan reageren op de hormoonmedicatie, dat is afwachten. Je kunt gewoon het normale aantal hebben (5-10) ten tijde van de punctie. De artsen moeten echter wel extra alert zijn: voorzichtig met de dosis en vaak kijken hoe het gaat. Want je hebt wel meer kans op overstimulatie als je teveel spuit.

Succes!

3. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Dank je wel voor je antwoord.
    Ik heb vandaag de eerste gezet en as zondag echo 2.

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.002
    15.621
    113
    Nabij Utrecht
    Je hebt 27 follikels, maar vandaag pas voor het eerst follikelstimulerend medicijn geprikt ???

5. Susannelilian

Susannelilian Fanatiek lid

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Het is een mooi aantal hoor, ze gaan echt niet allemaal groeien. En de dosis van het hormoon dat je spuit kan altijd nog verhoogd of verlaagd worden tijdens de behandeling. Ik had er zo'n 50 en uiteindelijk zijn er bij de punctie 23 eitjes weggehaald, waarvan er 11 direct waren bevrucht (er bleven wat achter, maar sommigen trokken toch wel bij) en heb er nu 8 in de vriezer liggen. Heel veel succes!

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dit snap ik ook niet? Hoe kun je 27 follikels tellen als je nog niet begonnen bent met spuiten? uberhaupt raar om dan iets te willen gaan tellen.
    Maar ter geruststelling: Die gaan echt niet allemaal groeien hoor!
    De aantallen die je leest, waarbij pogingen worden afgebroken, dat zijn meetingen die gedaan zijn tijdens stimulatie. Dan kun je idd een probleem krijgen ivm overstimulatie.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik neem aan dat ze de uitgangsecho bedoelt? Ik heb PCOS en bij mij zijn altijd follikels te zien, dus die kun je zeker tellen voordat je met de hormonen bent begonnen! Ze gaan alleen niet allemaal groeien, gelukkig!

8. Tijgertje88

Tijgertje88 Fanatiek lid

6 mrt 2010
    2.765
    350
    83
    Vrouw
    Noord Brabant
    Hè Jane, zoals je weet hebben ook pcos en bij de uitgangsecho had ik nog meer follikels te zien, ze gaan niet allemaal groeien hoor :)

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Je kunt nu nog niet zeggen of je overstimulatie krijgt of niet.
    Op zich is hoe meer follikels te zien op dag 3 hoe beter, tenzij het inderdaad PCOS wordt.

Ik had zelf wel lichte overstimulatie en geen verse terugplaatsing. Ik had wel 16 cryo's en van de eerste cryo-TP een dochter!

10. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Ik heb geen pcos.
    Ik doe mee aan de optimist studie, voor de eerste spuit een echo.
    Dan word het aantal getelde follikels in de computer gezet en dan word er door dat programma bekeken/geloot hoeveel eenheden ik spuit.

11. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    WAT IS HET DOEL VAN DE STUDIE
    Wij willen in deze studie nagaan of het gebruik van een optimale stimulatiedosis van het FSH hormoon de kansen op zwangerschap in een IVF/ICSI behandeltraject verhoogt en de totale kosten van de behandeling vermindert.

WELKE DIAGNOSTISCHE TEST WORDT ONDERZOCHT?
    In het onderzoek wordt de waarde onderzocht van een test die de reactie van de eierstok (ovarium) op stimulatie met het FSH hormoon kan voorspellen (ovarium respons test, ORT). Deze test is de antrale follikel telling (AFC, antral follicle count), waarbij het aantal eiblaasjes in de eierstokken met behulp van een echo onderzoek wordt geteld. Door de dosis van het FSH hormoon aan te passen aan de test uitslag wordt bekeken of de reactie van de eierstokken optimaal kan worden.

HOE WORDT HET ONDERZOEK UITGEVOERD?
    In het voorgestelde onderzoek wordt de keuze voor de optimale dosis dus bepaald op basis van de ovarium respons test (ORT), te weten de antrale follikel telling (AFC).

Als bij deze ORT minder dan 10 follikels worden geteld in beide ovaria, dan bent U een voorspelde “poor responder” (laag aantal eicellen, namelijk minder dan 4) of “low-normal responder” (matig aantal eicellen, namelijk 4 tot 6). De vraag is dan of, in vergelijking met de standaarddosis van 150 IU, een verhoogde dosis (450 of 225 eenheden) van het stimulatiehormoon FSH nuttig is om Uw kansen optimaal te maken zonder onnodige behandelingen uit te voeren en zonder een cyclus onnodig te stoppen vanwege een poor response (zie het studie schema in figuur 1). Dit deel van het onderzoek wordt Gerandomiseerd Vergelijkend Onderzoek 1 genoemd. Er wordt dan door loting bepaald of U een standaard of verhoogde dosis zult gebruiken.

Als bij de ORT een 10-15 follikels worden geteld dan ontvangt U altijd de standaard dosis van 150 IU FSH. U neemt dan niet deel aan een vergelijkend onderzoek. Wel gebruiken we Uw gegevens in de totale analyse van de effecten van dosis aanpassing.

Bij een ORT uitslag van 16 follikels of meer wordt U beschouwd als een “hyperresponder (te hoog aantal eicellen, meer dan 15). De vraag is dan of een lagere dan de standaarddosis van 150 IU, namelijk 100 IU, leidt tot een normale respons en er minder cycli worden gestopt vanwege overstimulatie (zie ook IVF/ICSI folder), terwijl er tevens makkelijker een zwangerschap ontstaat en dus minder cycli nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken. Dit deel van het onderzoek wordt Gerandomiseerd Vergelijkend Onderzoek 2 genoemd (zie het studie schema in figuur 1). Er wordt dan door loting bepaald of U een standaard of verlaagde dosis zult gebruiken.

Voor de start van de behandelingscyclus zult U al gevraagd zijn om toestemming te geven voor deelname aan een van de twee vergelijkende onderzoeken. Nadat u bent voorbereid voor de IVF/ICSI behandeling, zal bij de uitgangsecho voorafgaande aan de start van de stimulatie het aantal follikels met een vaginale echo nauwkeurig worden geteld en gemeten. Het aantal follikels met een grootte van 2-10 mm wordt uiteindelijk opgeteld tot de AFC. Afhankelijk van de uitslag van de AFC zult U al dan niet geloot (gerandomiseerd) worden in een van beide Vergelijkend Onderzoeken. In het studie schema kunt U zien hoe de indeling er uit ziet zoals boven beschreven.

WAT WORDT ER VAN U VERWACHT?
    Bij de uitvoering van het onderzoek zult U bij de start van de stimulatiefase van behandeling een iets uitvoeriger echo onderzoek ondergaan dan in een standaard situatie. Dit is nodig om de eiblaasjes of follikels rustig te kunnen meten en tellen. Ook zal bloed worden afgenomen bij de start van de stimulatie fase. Vervolgens zult U vernemen of U in een van de beide Vergelijkende Onderzoeken zult deelnemen en welke FSH dosis U dan zult gaan gebruiken (zie het studie schema). Hierna zult U de normale procedures ondergaan die onderdeel zijn van de IVF/ICSI behandeling.

12. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Misschien is het dan iets duidelijker waarom er een telling is gedaan tijdens start nieuwe cyclus.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat had je wel even iets eerder mogen zeggen ;)
    Maar goed, feit blijft dat ze toch niet allemaal gaan groeien, dus (nog) niets om je zorgen over te maken.

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb ook wel eens zo'n antrale follikel telling gehad, maar dan als diagnosemiddel, omdat mijn FSH wat hoog was. Het is een nauwkeurige voorspeller van je vruchtbaarheid!

15. Pindakoek

Pindakoek Fanatiek lid

11 feb 2010
    3.502
    0
    36
    Almere
    Wow hoop voor je dat ze niet allemaal gaan groeien..zal pijn doen..vond 15 al pijnlijk!!

16. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Nou je zegt je hebt geen pco maar als jij al 27 follikels hebt voor aanvang dan heb je zeker wel pco want normaal zitten er niet 27 follikels hoor.
    En idd ze gaan niet allemaal groeien follikels zijn gewoon de ruimtes waarin er een eicel KAN groeien.
    Dat hoeft niet altijd zo te zijn.
    Je kan bijvoorbeeld 27 follikels hebben en maar 4 eicellen

17. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.002
    15.621
    113
    Nabij Utrecht
    Eens met bovenstaande... Zonder gespoten hormonen heb je echt geen 27 follikels....
    Dan zou je een alien moeten zijn haha

18. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Nogmaals ik heb geen pcos, ik ga ervan uit dat mijn arts gestudeerd heeft en dan wel die diagnose had gesteld.

19. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    Op verzoek gesloten.

Deel Deze Pagina