Orgalutran, waar prikken?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door KakieLakie, 16 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik moet vanaf zondag orgalutran gaan prikken, alleen ben ik vergeten te vragen waar die gezet moet worden. Ik zag in de bijsluiter staan dat het in het been gezet moet worden, maar mag dit ook in de buik?

2. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Helemaal niemand?

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.476
    4.932
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik deed het altijd in m'n bovenbeen.
    Vond het geen fijne prikken. Kreeg er ook altijd tijdelijk een rode plek van (soort muggenbult)

4. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Ik zou het voor de zekerheid even navragen want volgens mij mag je niet zomaar zelf zonder instructie in je spier spuiten, bel anders de huisartsenpost of je zondag evt door hun kan laten prikken en dan maandag gelijk bij gyn navragen.
    Ovitrelle staat ook dat het in de arm moet maar het ziekenhuis gaf aan dat als je het zelf doet het beter in de buik kan. Maar voor orgalutran weet ik het niet...

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als het subcutaan moet (onderhuids in vetlaagje), dan mag het in je buik en in het vet van je bovenbeen. Moet het in een spier, dan heb je daar speciale naalden voor nodig en mag je het zelf niet doen.

Ik heb geen ervaring met Orgalutran, dus ik zou het even navragen. Succes!

6. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Dan bel ik inderdaad maar even de huisartsenpost, want ik weet het nu ook niet meer zeker. Zoals ik zei, in de bijsluiter staat dat het in je bovenbeen moet en dan even optrekken zodat je zeker weet dat je niet in een bloedvat zit. Bij de gyn zeiden ze dat het hetzelfde moest als GonalF, dus dan word ik weer onzeker, ook door de hormonen natuurlijk. Bedankt meiden!

7. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.516
    966
    113
    Ik heb het in mijn buik gespoten. Mocht van het ziekenhuis in het been, arm of buik. Zelf vind ik in mijn buik het fijnst.
    Succes!

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.476
    4.932
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In je bovenbeen zit je niet gelijk in je spier hoor! Zijn maar kleine naaldjes. Moet idd subcutaan. Ziekenhuis adviseerde been, maar buik mag vast ook wel.
    Deed ook been omdat de fsh ook al in m'n buik ging... Anders werd het zo'n gatenkaas daar, hahaha.

9. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    In dat geval doe ik het gewoon in mijn buik, dan hoef ik me daar niet meer druk om te maken. Bedankt hoor!

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je gyn heeft gezegd dat het op dezelfde manier moet als bij de Gonal, dan mag het in een vetlaagje in zowel je buik als je been. Ik vind de buik altijd beter gaan dan een been, maar dat komt doordat ik daar wat meer vet heb. ;)

Als het in een spier had gemoeten, hadden ze je het niet zelf laten doen. Dan had je hem moeten laten zetten bij de gyn of een huisartenpost.

11. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    GonalF moet idd ook in de buik.
    Zelf mag je zonder medische training NIET in je been spuiten want dat is in de spier.
    Mocht je veel vet op je benen hebben, kan je het wel in dat laagje doen maar buikvet is altijd fijner :)

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.476
    4.932
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #12 merah, 18 mei 2014
    Laatst bewerkt: 18 mei 2014
    Daar zijn de meningen dan over verdeeld. Ons ziekenhuis adviseerde juist het been. Maar nogmaals, ik denk niet dat de naaldjes lang genoeg zijn om je spier te bereiken.
    Proef op de som: pak met je vingertoppen een stuk vel van je bovenbeen en span daarna je bovenbeenspieren aan. Voel je dit tussen je vingers? Nee? Dan kun je op dat stuk prima subcutaan spuiten. (Zo deed ik het. Zit tegen ondergewicht aan, dus overdreven spek heb ik niet.)

Toen ik voor deze poging weer pregnyl moest spuiten zag ik tot mijn verbazing op het recept staat dat ie 'intra musculair' zou moeten. Dus ik nagevraagd bij de gyn (misschien was dat veranderd). Als ik wilde mocht ik dat doen (!), maar het mocht ook subcutaan.

Deel Deze Pagina