Hoi allemaal. Een week geleden ben ik begonnen met het slikken van foliumzuur. Afgelopen 3 dagen ben ik lekker op stedentrip geweest met mijn vriend, het was super gezellig. Alleen had ik een heel rare aanval, ik werd niet lekker in het restaurant, hartkloppingen en duizelig en zweten. Ik ben toen naar de wc gelopen en heb daar een kwartier gezeten met mijn hoofd tussen mijn benen. Daarna ging het wel weer. De dag erna was ik nog slap en wat geel... Zou dit een bijwerking kunnen zijn van de foliumzuur? Ik weet het niet hoor, maar dat is het enige waarvan ik kan verzinnen dat het anders is dan normaal. Overigens was ik die ochtend wel de foliumzuur pil vergeten... Oja, ps, ik lees wel dat het bijwerkingen kan geven bij bloedarmoe. Voor zover ik weet heb ik dat niet. Kan ook niet vinden wat voor bijwerkingen dat dan zijn..... Nou ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Bij mijn weten heeft foliumzuur geen bijwerkingen, tenzij je een ernstig b12 tekort hebt. Maar volgens mij moet je dan een hele hoge dosis foliumzuur slikken, wil dat zich elkaar versterken. Wat je beschrijft klinkt als een paniekaanval, kan dat het geweest zijn? Je kunt het sowieso even aan je ha vragen.
denk ook dat het een paniekaanval was..zo klinkt het wel....misschien een beetje stress? Ik heb zulke aanvallen ook gehad toen ik neit zwanger was en in een stressperiode zat..
tnx voor jullie antwoorden! Paniek lijkt me sterk, we zaten lekker samen te eten. Voel me nu nog steeds af en toe zweverig en duizelig. Of de pilstopdatum moet me onbewust angst aanjagen?! .
Nou weetje, ik heb er serieus al tijden aan gedacht. Ben anderhalve maand flink ziek geweest van de buikgriep. Overgegeven veel en de keer erna niet heel erg ongesteld geweest, was vrij licht, maar verder niet bij nagedacht. Mijn vriend was er toen niet, maar die week daarna wel sex gehad. Kan natuurlijk zijn dat de pil niet heeft gewerkt, maar het is wel erg ver gezocht. Ik heb een test in huis en vraag me af of ik die zal doen, of dat het een grote onzin is....
Als het gevoel gewoon even contact opnemen met je huisarts meid! Wellicht dat jij wel anders reageert op foliumzuur maar de kans is vrij klein. ff in de gaten houden
Ik had die klachten ook toen ik zwanger was Maar kan ook gewoon zijn dat je ziek aan het worden bent oid. Heb dit nog even voor je gegoogled: De dosering van 0,4-0,5 milligram foliumzuur geeft voor zover bekend geen bijwerkingen. Let op! Het slikken van alleen foliumzuur bij een vitamine B12 tekort (pernicieuze anemie) kan leiden tot verschijnselen van het zenuwstelsel als niet gelijktijdig vitamine B12 wordt gegeven. Daarom mag je geen foliumzuur gebruiken als er bloedarmoede bestaat die wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine B12, die niet of onvoldoende wordt behandeld met vitamine B12. Indien je bloedarmoede hebt, moet de huisarts de oorzaak van de bloedarmoede eerst onderzoeken.
Ff je bloed bij je ha laten prikken. Ik dacht ook direct aan een b12 tekort. Mocht je b12 te laag zijn dan kun je beter eerst gaan spuiten voordat je probeert zwanger te raken want een te laag b12 is heeeel slecht in combi met zwanger zijn! Succes!
Dankjulliewel! Ik had zelf ook al het idee om dat te doen maar doordat jullie het ook zeggen weet ik het zeker. Zal morgen even bellen en het verhaal uitleggen, dat ik graag wil bloedprikken.... Ik hou jullie wel even op de hoogte! Edit: als ik even google waar het inzit, kan ik bijna niet te kort b12 eten. Ik eet regelmatig vlees, eigenlijk iedere dagkaas en ook wel een of twee keer per week een ei. Maargoed, je weet het niet he...
Sommige mensen missen een 'gen' waardoor hun darmen b12 niet goed uit voedsel kunnen opnemen. In dat geval kun je zoveel voedsel eten met b12 of zelfs b12-vitaminepillen slikken, maar zal je wel een tekort krijgen/ houden. Waarschijnlijk is het gewoon puur toeval en heeft het niks met het foliumzuur te maken, maar even bellen naar je huisarts kan nooit kwaad. Ik moest trouwens aan een lage bloeddruk denken toen ik je klachten las. Ik weet niet of je daar bekend mee bent?
Okee, dat wist ik niet van die ziekte. Maargoed, had ik er dan nooit eerder wat van gemerkt? Toen ik jong was had ik wel eens bloedarmoede, maar dat noemden ze alleen ijzer tekort. Weet niet of dat hetzelfde is. Lage bloeddruk ben ik niet bekend mee, al ben ik de laatste tijd wel wat geminderd met suiker, uit gezondheidsoverwegingen en met melk en yoghurt gestopt omdat ik daar steeds veel buikpijn van kreeg...
Wat betreft de hartkloppingen. Had je het idee dat je hart met 500 slagen per minuut tekeer ging? Dit heb ik tot een paar jaar geleden een aantal keer gehad. Idd hartkloppingen, zweten, en mij heel slap voelen op dat moment. Heel eng vond het. Ik ben ermee naar de dokter geweest omdat ik dacht dat er misschien iets met mijn hart zou kunnen zijn. Het bleek hyperventilatie te zijn. In het begin kon ik het mij niet voorstellen. Ik had geen stress, was nergens bang voor, er was geen enkele aanleiding tot. Maar je schijnt je onbewust ook druk te maken om allerlei dingen en soms reageert je lichaam er toch op. Bij mij kwam het 1 a 2 x per jaar voor. Als ik er niets aan deed dan duurde zo'n aanval minimaal 15 minuten. Toen ik wist wat het was kon ik het bestrijden met het in en uitademen in een plastic zak. Op die manier was het bijna direct weer over. Ik weet natuurlijk niet of dat het is bij jou, maar het is in ieder geval heel herkenbaar voor mij.
klinkt mij in de oren als een paniek aanval...hier ook een gehad (terwijl ik sliep!) dus het kan zomaar komen hoor.... foliumzuur bijwerkingen heb ik nog nooit gehoord, enkel ik word er compleet misselijk van! Weet niet of dat een bijwerking is...maar ik slik het daarom niet meer.... Slik wel ijzer pillen daarintegen, van floradix...geloof dat er daar ook een beetje bij zit..