Ervaringen gevraagd: met hormoonspiraal minder pijnlijke menstruaties?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Muisje2016, 19 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Ha dames,

Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn tav menstruatiepijn na het zetten van een hormoonspiraal.

Ik heb sinds mijn laatste bevalling erg veel last van menstruatiepijn. Ik moet echt 3-4 dagen de maximale dosering pcm met ibuprofen nemen om te kunnen functioneren en dan nog komt de pijn er doorheen. Andere medicatie gaat niet goed samen met de borstvoeding en dat wil ik voorlopig nog blijven geven. Ook de pil is om die reden geen optie. Een spiraal kan wel samen met borstvoeding, maar over de invloed op menstruatiepijn lees ik dat het bij "sommige vrouwen" de pijn vermindert. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen.

Ik lees trouwens wel dat het vrijwel altijd de hoeveel bloedverlies vermindert, maar dat heb ik dus niet zo hevig. Gaat me echt om de buikpijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Minder pijn niet direct, maar vaker bloedingen. Ik heb 2 keer een hormoonspiraal gehad en zou er niet meer naar terug willen

Muisje2016 vindt dit leuk.
  3. WWJD

WWJD Niet meer actief

Ik heb 2 x de mirenaspiraal gehad en bij mij was de pijn niet per se erger of minder. Inderdaad was het bloedverlies bij mij wel veel vaker.
    Ik had vooral veel last van het feit dat het lichamelijk op termijn voelde alsof ik constant ongesteld was. Niet wat bloeden betreft maar steeds dat zeurende pijnlijke gevoel van ongesteld gaan worden. Standaard. Daarnaast werd ik erg down en depressief. De eerste keer volgehouden. Tweede keer ging zelfde kant op en vrij snel laten verwijderen.

4. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier inderdaad exact dezelfde ervaring. Voor mij niet weer!

Muisje2016 en WWJD vinden dit leuk.
  5. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Dank voor het delen dames!

Waarschijnlijk geen goede optie dan...

6. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Ik vind het een geweldige ac. Eerste paar jaar zelfs helemaal niet ongesteld geweest en later vooral heel licht. Ik had al verschillende ac geprobeerd en werd eigenlijk altijd ongesteld door de pil heen. Hier dus een goede ervaring!

7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Mijn menstruatie blijft ervan uit, heb dus totaal geen buikpijn e.d. meer omdat ik niet meer menstrueer. Ik heb hem inmiddels 6,5 jaar...al langer dan de bedoeling (6 jaar veilig tegen zwangerschap gegarandeerd momenteel, bij mijn start was dit nog 5 jaar). Echter is mijn man inmiddels gesteriliseerd dus zolang mijn menstruatie er nog door uitblijft laat ik hem zitten. Wellicht dat ik hem erna nog vervang want het bevalt me wel.

8. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Wat zijn jullie ervaringen rondom je libido en stemming met de mirena?

9. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Ik ben me niet bewust dat dit anders is. Nou gebruik ik al zoveel jaar anticonceptie (pil of spiraaltje) dat ik eigenlijk ook niet meer helemaal weet hoe het anders is :oops:. De periodes van zwanger willen worden waren wel zonder, maar ja toen wilde ik ook zwanger worden dus denk dat dit sowieso psychisch op je libido werkt.

10. WWJD

WWJD Niet meer actief

Mijn libido werd echt 0. En mijn stemming zat in de diepvries..

11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik had iets minder bloedverlies met mirena, maar buikpijn (en rugpijn) was vergelijkbaar (in mijn geval niet hevig).
    Ik werd keurig iedere maand ongesteld en had heftige en langdurige PMS klachten (emotioneel, prikkelbaar, opgeblazen, misselijk, obstipatie, moe, pijnlijke borsten). Na een tijdje kreeg ik ook toenemend tussentijds bloedverlies en duurden de menstruaties steeds langer (3 van 4 weken bloedverlies).

Toen was ik het beu... mirena eruit en PMS klachten werden ook een heel stuk minder. Ik dacht dat het van mijn eigen lijf was, maar waren dus gewoon bijwerkingen :rolleyes:...

Terugkijkend was mirena dus een rotding :oops:...

12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik zie het nu pas, ik weet niet zeker of je nog ervaringen zoekt. Mijn toiletgang tijdens de eerste dagen van mijn menstruatie voelde alsof ik persweeën had, en de rest van de tijd alsof ik beenweeën had, ik gebruikte paracetamol en diclofenac om minimaal te kunnen functioneren. De mirena heeft bij mij de scherpe kantjes er vanaf gehaald, ik kan het af met paracetamol nu en gewoon rustig aan doen (zal geen verre wandelingen inplannen oid, maar kan wel relatief normaal functioneren). Mijn bloedverlies is nu minimaal (was ook vrij zwaar, gebruikte super plus tampons gecombineerd met maandverband, wel maar een paar dagen zo hevig, dus totale bloedverlies was niet heel schokkend).
    Ik merk het wel een beetje aan mijn humeur, maar een stuk minder dan met de pil. Ik ben nu in (het begin van) de overgang, dus het is bij mij ook maar 1 mirena. Anders had ik waarschijnlijk gekeken naar novasure of baarmoederverwijdering.

Overigens heb ik altijd een vrij zware menstruatie gehad, maar de extreme klachten heb ik gekregen na de geboorte van mijn dochter. Mijn baarmoeder bleek bij het plaatsen van de mirena ook naar achter gekanteld te zijn en dat was voorheen niet zo, misschien dat dat nog een factor was bij de pijn bij naar het toilet gaan?

Deel Deze Pagina