hebben er hier dames tips of ervaring met gewicht aankomen? Ik zit randje ondergewicht 1.63 bij 50.5 kilo en voel me ook zo. Heb het koud, ben moe en zie wit. Nou wil ik dus aankomen... ja meer eten... maar daar ben ik niet zo goed in Als ik honger heb maar ik weet niks wat ik wil eten loop ik gerust een paar uur met een honger gevoel door. Als ik niks weet om te eten of geen zin heb om iets te maken dan eet ik wel niks. Ontbijt gaat door de weeks wel goed. Lunch schiet er vaak bij in en avondeten gaat ook goed. Tussendoortjes lukken ookal niet. Nou zit ik ook nog met heel veel verdriet wat het eten alleen maar in de weg zit. Plus ik wil t liefst gezond aankomen icm een beetje sporten... waars wil ik teveel Alle tips zijn welkom
Ik heb geen ervaring met aan willen komen. Maar ik weet van een vriendin van mij dat dit een niet-begrepen probleem is. Ook zij heeft volgens mij ondergewicht, maar aankomen lukt haar niet. Mensen nemen haar niet serieus. Ze is ooit begonnen met extra shakes te drinken maar daar kwam ze niet door aan. Sinds een half jaar ofzo is ze begonnen met sporten. Ze is niet aangekomen maar voelt zich wel lekkerder, energieker. Zoals je leest heb ik geen tips. Sorry. Maar wil je wel succes wensen en je laten weten je 'probleem' serieus te nemen. -x- Mooiezomer
Bedankt voor je reactie. Het voelt ook zo “beschamend” erover te beginnen... omdat iedereen altijd roept dat je zo blij moet zijn alles te kunnen eten zonder aan te komen en je zo lekker slank bent. Te dun is idd ook niet leuk en geeft best wat problemen
Mijn schoonbroer heeft dat ook gehad, die is met behulp van een diëtiste aangekomen. Hij heeft toen een speciaal dieet gekregen . Misschien een optie voor jou?
Vervelend he!!! Ik heb een miskraam gehad in mei bij 15 weken ben toen veel afgevallen ik ben 1.75 en ik weet 58 kilo ... Ik woog altijd 64 tot 66 kilo en ik krijg het er gewoon niet meer aan ... Bij mij is overdag eten ook een probleem ik gun me zelf er de tijd ook niet voor ofzo ... En savonds eet ik goed en na t eten begin ik vaak met snacken toch heeft t geen enkele zin!! Succes en ik lees wat tips mee!!!
Mijn zus heeft heel lang (eigenlijk van kleins af aan al) met dit probleem gelopen en heel veel mensen snappen dit niet. Zij is 1.58 lang en woog altijd tussen de 40 en 43 kilo. Het gekke is dat ze wel veel snoepte en ongezonde vette dingen at maar aankomen deed ze daar niet van. 1,5 jaar geleden is ze naar een dieetiste gegaan en het advies wat ze kreeg was regelmatig en gezond eten. Zo ontbijt ze nu elke dag met brinta (met volle melk) eet ze om 10 uur 2 stukken fruit, tussen de middag 3 volkoren broodjes met wisselend beleg en een glas volle melk. Daarna tussendoor iets van een koekje maar ook rauwkost, gezond avond eten met een glas volle melk en in de avond nog wat (volle)kwark met noten. Ze weegt nu 58 kilo en ik begin haar een beetje dikkig te vinden voor haar lengte. Ze krijgt echt ee buikje heupen en billen en die heeft ze nog nooit gehad maar ze is er zelf zo gigantisch gelukkig mee. Haar probleem zat dus in onregelmatige en ongezonde voeding.
Hier bekend met het probleem, vergelijkbare lengte gewicht was nog wat lager (45) ik heb uiteindelijk in overleg met de arts nutridrink als aanvulling genomen. 3x per dag en moest een eet schema maken, of ik nou honger had of niet dat was wat ik minimaal moest eten. Aankomen kost hier enorm veel moeite maar afvallen doe ik als het ware door enkel met mijn vingers te knippen. Huisarts nam het hier ook niet heel serieus maar de fertiliteitsarts des te meer. Overigens wel een probleem waar ik al van kleins af aan tegen aan loop, vorige huisarts nam het wel serieus overigens. Er is jarenlang geroepen dat ik anorexia zou hebben maar bleek toen uiteindelijk chronische bronchitis te hebben. Mijn gewicht is daarna wel blijven schommelen tussen ondergewicht en randje ondergewicht.
Sterkte. Ik zou gewoon rustig aan gaan sporten, waarschijnlijk krijg je daar wel een beetje trek van. En de dingen die je wel eet, gezond houden. Weekmenu maken om jezelf houvast te geven, en lekker koken - ook de lunch (avocado, wraps, garnalen, eieren, lekkere broodjes) en voor je gaat slapen nog een toetje nemen. (Ik heb overigens jarenlang 55 gewogen bij lengte van 1.77 , dat was op zich een prima gewicht voor mij)
Ik ken het probleem. Het gekke is dat ik vroeger precies het tegenovergestelde heb gehad; altijd honger/trek, kunnen blijven eten, continu op "dieet" en kcal tellen etc. Ik ben 176 en heb 74kg gewogen, was toen toch behoorlijk mollig en niet gelukkig. Opeens sloeg het om (toen ik in een slechte relatie zat); minder eetlust, kleinere porties, ik vond het wel prima want ik ben toen in enkele maanden tijd ongeveer 12kg afgevallen. Daarna lange tijd op een "goed" gewicht gezeten (rond 60kg), maar na mijn vorige bevalling en borstvoeding gezakt naar 53kg en toen kreeg ik het er ook na stoppen met de borstvoeding maar niet meer bij. Precies ook wat jij zegt; uren doorlopen zonder echt die prikkel hebben om wat te eten, vaak vergeten te eten etc. Bijkomend probleem bij mij is dat ik s ochtends mijn eten moeilijk weg krijg. Ik heb ook van die eiwitshakes geprobeerd maar daar werd ik niet vrolijk van, ze zijn ook erg duur. Maar je zou er eens mee kunnen experimenteren. Bij AH hebben ze bij de pakken drinkyoghurt van die kleinere flesjes staan met eiwitverrijkte drankjes zoals chocolademelk en zo, sommige daarvan zijn prima te doen maar kosten helaas bijna 1 euro per stuk (soms wel in de bonus en vrij lang houdbaar). Smoothies maken in de ochtend kan nog helpen; er gaat een sloot aan fruit in en daarmee tellen de kcal ook aan. Verder volle producten gebruiken (volle melk/yoghurt, echte boter etc), beleg extra dik op je boterham smeren. Noten doen het ook goed; zitten ook veel kcal in en zijn gezond. Ook een tijd 1-2 extra granenrepen gegeten als tussendoortje, even experimenteren welke je lekker vindt (voor mij waren dat helaas de duurste van de AH haha). Het is een lastig probleem inderdaad, en iedereen kijkt je raar aan als je er iets over zegt. Ik word vaak jaloers aangekeken met "ja jij hebt geluk, jij kan alles eten zonder aan te komen". Ze moesten eens weten...
als ik je bericht lees, ben je niet het magere type dat 'alles kan eten' en toch niet aankomt, maar 'gewoon' te weinig calorieën binnenkrijgt. misschien zou je, evt met een dietist alhoewel dat denk ik niet perse nodig is, een schema kunnen opstellen met vijf eetmomenten hierin. je geeft aan dat je wel altijd al ontbijt en avondeet dus dat zit dan denk ik wel goed vooralsnog. Lunch sla je regelmatig over, dus daar zou ik vooral naar kijken. Maak misschien een (week)plan met welke dingen je lekker vindt en zie het als een stukje zelfdiscipline om het dan ook daadwerkelijk te maken en eten (net zoals iemand die zou moeten afvallen dat moet opbrengen om te kunnen afvallen en sporten). Misschien moet je het bij de lunch simpel houden om te zorgen dat je het ook sneller doet (bv een tosti, of een dubbele boterham met kaas, tomaat en mayo, yam yam). Waarschijnlijk kom je puur duur elke dag te lunchen al aan en heb je meer energie en kleur op je gezicht. Dan qua tussendoortjes kun je ook kijken naar waar je zin in hebt. Een bakje kwark, een banaan, een boterham met avocado oid. of gewoon een koek succes!
Ik loop nu bij een diëtiste om aan te komen. Hier komt het afvallen door een combinatie van ziek-zijn en borstvoeding. Weeg nu ca 62 kg bij 1.80m. Adviezen waren om te proberen naast 3 hoofdmaaltijden 3x een tussendoortje te eten. Gezonde producten waar je aan moet denken zijn kaas, volle melk/yoghurt /chocomelk, ei of avocado voor op brood of tussendoor, handje noten. Vette vis, ook bv als salade op brood. Elke boterham apart beleggen. Brood staat mij soms tegen, nu heb ik ook standaard (spelt)crackers in huis. Lekker met kaas, salade etc. Bij mij werkte dat onvoldoende en heb ik nu ook Nutridrink gekregen. Veel sterkte! Heel begrijpelijk dat eten je nu niet altijd smaakt. Had ik ook na de geboorte/overlijden van ons eerste zoontje. Ik at soms omdat het moest en als ik/we ergens wel trek in hadden gingen we daarvoor.
Ik heb ergens een eet schema liggen. Ik kan er nu niet bij want mijn zoon slaapt in onze slaapkamer. Maar als je interesse hebt wil ik die vandaag best wel even opzoeken voor je en via pb naar je toe sturen? Ik woog met 168 maar 47 kilo ( door heel veel stres, ik had geen anorexia) en ik kwam geen gram aan. Ik werd er zo gefrustreerd door, ik kon niks onthouden had het altijd koud en gelukkig kreeg ik op een gegeven moment een eetschema. Werkte super! Nu weeg ik alweer jaren wat ik daarvoor ook woog 53 kilo.
Is het niet net als met afvallen: doorzetten? Dus in jouw geval jezelf verplichten wel te eten op vooraf bepaalde eetmomenten (eventueel samen met een diëtiste), òòk als je geen honger of geen zin hebt.
Super bedankt allemaal voor de tips ik kan daar zeker wel wat mee. Suffe is dat ik veel ook wel weet in theorie maar dat de praktijk gewoon niet lukt (heb blijkbaar op dit stuk weinig zelfdiscipline). Helaas gaan dingen als tosti’s , kwark, chocomelk enz hem niet worden ivm lactose intollerantie. Dan val ik nog meer af. Terwijl ik op die producten dus wel dol op ben. Hopelijk gaat het lukken doorzettingsvermogen te vinden om gewoon vaker te eten en te reageren op het hongergevoel. Shakies wil de ha nog niet mee starten wel als ik onder de 50 ga maar zover wil ik t liever niet laten komen.
Edit: heb alleen begin post gelezen. Misschien helpt het dat je een wekker om de 3 uur zet en je dan dus iets moet eten. Zorg ervoor dat je lekker fruit in huis hebt wat je graag eet. Ontbijt lukt zeg je dat is al mooi. Zet zo'n 3 uur na het ontbijt een wekker en dwing jezelf om dan een stuk fruit te eten. Zet dan weer ongeveer 3 uur later een wekker en dwing jezelf te lunchen. Dat kan met een salade, krackers,brood wat je maar lekker vind. Weer 3 uur later een stuk fruit of bakje rauwkost. Dan weer avond eten en eventueel als je last naar bed gaat nog een klein schaaltje yoghurt in de avond. Moeilijkste is jezelf dwingen te eten.
Die nutridrinkjes en zo zijn ook allemaal niet lekker hoor, heb ik ook wel eens geprobeerd haha. En van die alpro producten, kan je daar niet tegen? Die vlatjes vind ik op zich ook best prima!
Ik zit ook m’n halve leven al op het randje. Heb jaren geleden een periode Protifar gebruikt (poeder om op te lossen of door bv vla te doen). Dat kun je gewoon kopen bij de drogist. Dat heeft toen wel geholpen. Edit: protifar bevat melk lees ik net. Kan dus niet voor jou. Maar probeer iig wel extra eiwitten binnen te krijgen en geen overdreven vet en suiker (wat veel mensen wel doen).
Deels herkenbaar... deels omdat mijn lichaam soms begin te shaken als ik niet eet... ik moet vooral in stress periodes mezelf verplichten om te eten, en zelfs mijn wekker zetten zodat ik de lunch niet vergeet... Daarbij moet ik sochtends eten om wakker te worden... Ik moet wel zeggen dat ik 14 kilo ben afgevallen het afgelopen jaar. Op het moment ben ik ziek en heb veel stress, afgelopen weekend 3 kilo afgevallen en het wordt keihard knokken om aan te komen... Mijn tip is jezelf verplichten om te eten, gewoon eten maken zonder erbij na te denken, kijk wat je in huis hebt en pleur dat op je brood. Ik kijk niet waar ik zin in heb maar eet wat ik klaar maak of ik er nou zin in heb of niet. En wat mij ook helpt is dat ik het doe voor mijn kinderen, ik wil niet zieker worden, dan hebben ze niet aan mij, ik ben alleen dus ik moet.
Hier hetzelfde probleem. Ik at vaak omdat het moet. Honger Nee dat werkt niet. Ik heb dat geprobeerd en best lang volgehouden maar na 3 maanden gaf ik het op. Ik voelde me zo opgezet en het was zo proppen dat was echt niet normaal. En ik was na 3 maanden nog geen gram bijgekomen. Wat hier hielp of helpt is een shake drinken van colossus 2500 the koop van de bodystore. Bij die shakes hoef je niet te sporten en ik heb veel shakes geprobeerd. Dit is de enige die wat deed. Ik dacht dat 500ml melk en 5 scheppen 1200 calorieën zijn dus die verdeelde ik. 2 shakes van 250ml en 2.5 schep. Wel na het eten dus niet ervoor! De 2e dronk ik voor ik ging slapen. Toen was ik van 47 naar 52 gegaan en bleef ik op dat gewicht wat schommelen. Tussen 50 en 52kg. Ermee gestopt maar moet weer gaan beginnen. Zit weer op 47kg Het is wel duur en zo een pot is binnen de week leeg. Maar het werkt wel. En vaker eten. Wel de hoeveelheden wat je aankan maar jezelf echt aanleren om te ontbijten, lunchen en avondeten. Minimaal. Tussendoortjes zijn niet nodig, is een uitvinding van de voedingsindustrie. Als je wil aankomen zijn tussendoortjes goed maar geen must. Want ik heb dat 3 maanden volgehouden en echt veel gegeten maar ik voelde me net een sumo-worstelaar alleen kwam ik geen gram bij. Ik kan eten wat ik wil, maar kom niks bij. Wat wel is, stel ik ga nu bijkomen en overgewicht krijgen gaat het extreem moeilijk zijn om af te vallen omdat ik al 32 jaar kan eten wat ik wil.