Hoe 'zen' zijn jullie bij ontbijt (omvallende bekers)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door oetel, 14 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oetel

    oetel Actief lid

    15 feb 2007
    257
    0
    0
    Pff, vanmorgen weer een beker melk die omvalt en ja kleren ook vies, vijf minuten voor ik weg wil.
    Ik heb al vanalles geprobeerd, maar de dames (4 en 5) treuzelen vreselijk met hun eten en drinken. Bij de oudste gaat het redelijk, maar de jongste treuzelt zo enorm en ik vind het wel belangrijk dat er een glas melk en een gezonde boterham in gaat. Een boterham choco is altijd zo op, maar dat wil ik dus absoluut niet (of ze moeten nog een 2e willen). Maar de boterham met kaas/worst/ham/smeerkaas/ etc gaat altijd zo traag en de melk ook. Ze willen warme melk, dus maak het ook nog warm voor ze, maar dan nog. En puntje bij paaltje stoten ze de beker om.

    Ik reageer dan regelmatig fel, waar ik dan later spijt van heb. Want ten slotte zijn het nog kleine kindjes, maar op dat moment ben ik opgefokt en roep of schreeuw ik dat ik niet snap waarom het nu voor de zoveelste keer gebeurd en dat ik heel teleurgesteld ben, want ik herhaal ieder ontbijt wel tig keer eet je eten op, drink je beker leeg.

    Ik ben benieuwd of meer dames zich hierin herkennen, want ik vind het niet leuk om zo de dag te beginnen. Ik zou het fijn vinden als ik eens een keer een ontbijt zonder omgevallen beker heb of is dat een te groot verwachtingspatroon en moet ik maar doen of er niets is gebeurd en gewoon opruimen en niet zeuren erover tegen de kinderen? En wachten tot deze fase voorbij is? Dat vind ik nl ook niet goed, want ze moeten wel leren/weten dat ze eerst alles op moeten hebben.
    Beloningsposters heb ik ook al geprobeerd..
    En herkennen jullie ook de boosheid (ik raak ze niet aan hoor, is stemverheffen maar het voelt toch niet goed. Zou meer zen willen zijn. Als ik op het schoolplein weleens moeders hoor praten tegen de kind dan denk ik daar zou ik feller op reageren, maar is ook het aard vh beestje denk ik of zouden die thuis ook feller reageren?).
     
  2. Clapat

    Clapat Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ik kan enkel mijn vinger opsteken en zeggen "schuldig" :)
     
  3. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Hahaha, zoooo herkenbaar!
    Niet zozeer in de ochtend met eten, maar de hele dag door over van alles....
    Mn dochter is nog wel wat jonger maar echt ie-de-re keer tijdens de lunch gaat er wel een beker melk om en steeds weer word ik nijdig. Dreig ik met een babybeker (tuitbeker), maar doe dat uiteraard nooit. En roep dat het nou NOOIT eens schoon kan blijven....
    Hier word ik voornamelijk nijdig als het een puinbak wordt: alles wordt uit de kast getrokken en dan net als je weg wilt of het hebt opgeruimd. Of dat eeuwige gezeur om snoep, eten, en drinken
    Tips om zen te blijven heb ik dus niet voor je, ik lees mee :)

    Wat jouw situatie betreft in de ochtend: pick your battles!
    Ik doe zelf echt helemaal niet moeilijk over een ( dun besmeerde) boterham chocopasta. Als ze dat eten en anders niks? Dan dat liever ( en eten ze smiddags weer hartig). Kaas en worst is vettig, smeerkaas is zout... alles heeft zo wel wat "slechts".
    Hier wordt altijd slecht ontbeten door zoon van 4. Als hij een droge cracotte eet, ben ik blij. Maar smiddags eet hij 2,5 boterham weg, dus haalt hij het wel weer in. Ze hebben alleen zichzelf ermee als ze honger of dorst hebben, toch?! ( en eerlijk? Hij klaagt nooit over honger...) Naar mijn idee is het gewoon een machtsstrijd.
     
  4. mamavanmeisje

    mamavanmeisje Fanatiek lid

    17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Laat ze ontbijten in pyjama (als de beker omvalt scheelt dit weer tijd voor omkleden).
    Gaat het sneller als ze alleen en niet samen eten? Kortom hebben ze het TE gezellig bij het ontbijt? Probeer eens om de een te laten eten terwijl je de ander aankleed.
    Geef 's ochtends een tuitbeker en oefen op een ander rustig moment met een gewone beker.
    Bedenk iets gezelligs voor aan tafel. Kan je voorlezen en na iedere 2 happen de pagina omslaan?
    Je bent een mens, geen robot. Ik bedoel iedereen heeft wel eens minder geduld. Ga even terug naar de basis en bedenkt iets leuks waardoor het misschien beter gaat.
     
  5. MMarianne

    MMarianne Niet meer actief

    Het ontbijt loopt hier dan wel goed maar kan op andere dingen soms wel feller reageren dan dat ik zou willen en dat voelt niet goed :)

    In jou geval zou ik misschien ook wat soepeler worden in het broodbeleg 's morgens, de 'pick your battle' tip hanteer ik ook...



    Edit: @mamavanmeisje heeft ook wel goeie tips zie ik
     
  6. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Over hetgeen op brood komt. Kijk even op de site van het voedingscetrum. Het maakt niet veel uit want het is of zoet, of zout of vet. Dus kwa gezond of ongezond maakt het niet veel uit.

    Dit stukje bedoelde ik:

    Hartig beleg is niet beter dan zoet beleg. In veel kaas en vleeswaren zit vooral ongezond vet. Kies daarom voor de magere soorten, bijvoorbeeld 20+ of 30+ kaas, een plakje ham, kipfilet, of casselerrib. Als zoet broodbeleg kun je appelstroop, jam of fruit geven. Af en toe ook pindakaas, chocoladepasta en chocoladehagelslag. Niet elke dag, want hierin zitten veel calorieën.
     
  7. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Herkenbaar:(:(
    Onze middelste is zo'n wildebras. Altijd gaat er wel wat om, valt er iets, of ligt ze zelf op de grond.
    En ik kan dat 's ochtends niet hebben zeg:(:(. Maar goed.
    En ja de oudste treuzelt eeeeenorm... Die krijgt een boterham met beleg naar keuze, meestal is het vruchtenhagel.
    Zoals gezegd is kaas of vlees niet per se gezonder dan zoetig beleg.

    En verder helpt het mij om zelf al helemaal klaar te zijn voor de kids eruit komen. Maar ik vind het zo moeilijk om met de wekker eruit te gaan.
     
  8. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Pas zat in ik inwendig nog te mopperen dat ik ook nooit eens kan ontbijten of lunchen zonder dat er bekers melk omgaan. En ja, voorheen kon ik ook vreselijk ontploffen als het weer eens gebeurde, met een chagrijnige ik en huilende en geschrokken kindjes tot gevolg. Recentelijk heb ik het licht gezien ;);) en heb ik een knop omgezet in mijn hoofd. Er wordt hier in huis niet meer geschreeuwd (althans door mij, haha) en als iets aan het gedrag van de kinderen me niet bevalt dan zeg ik dat op een rustige toon zonder stemverheffing. Vaak moet ik het dan wel een paar keer herhalen, maar het resultaat is zoveel beter! Ze luisteren dan uiteindelijk echt en de sfeer in huis is zoveel beter. Ik dacht ook altijd dat ik dat niet zou kunnen, ik ben nogal ongeduldig en explosief, maar niets is dus minder waar.

    Voor wat betreft de bekers melk. Die staan hier tegenwoordig buiten handbereik en ze moeten erom vragen als ze willen drinken. Werkt een stuk beter.
     
  9. Ago

    Ago Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Kun je mij even de gebruiksaanwijzing doorsturen voor het omzetten van die knop? :D
     
  10. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    20 aug 2009
    4.390
    1.665
    113
    Vrouw
    Randstad
    Daarom krijgt ze hier nog steeds een bord pap! Maarja ook dat morst...en gaat laaaaaaaaangzaam.

    Erg herkenbaar. Soms boos soms laat ik het maar gaan. Maar ze mag het wel zelf opruimen (onder begeleiding ;) )en dat weet ze dus doet ze wel dr best.
     
  11. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Nou, die zou ik ook wel willen! :cool:
     
  12. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Hahaha, tja, die gebruiksaanwijzing zat er bij mij helaas ook niet bij ;). Ik was het gewoon zo spuugzat om zo'n vervelende sfeer te krijgen doordat ik me verbaal niet kon beheersen en/of dingen niet kon relativeren dat ik gewoon besloten heb het niet meer te doen. Het kost aardig wat wilskracht en soms ook veel energie als ik probeer de sfeer om te buigen van jengelig en het daarmee gepaard gaande slechte luisteren naar gezellig, maar het is het zeker waard.
     
  13. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Ze eet op zich niet langzaam en ook wel netjes (en gezond), maar alles om het eten heen gaat wel op haar gemakje. Nog even dit en nog even dat, gezeur om welke schoenen ze aan wil, weglopen tijdens het tandenpoetsen enzo. Grr.
    En dan geef ik op tijd aan dat het nu tijd wordt om op te schieten en na 3x wordt ik dan ook pissig als ze sloom blijft doen ;)

    Als ze expres zit te knoeien, wordt ik sneller boos, maar als het eens per ongeluk gaat (en ik heb geen haast), dan blijf ik wel redelijk zen. Als het min of meer expres gaat, dan moet ze meehelpen met opruimen.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Niet herkenbaar gelukkig (wat niet wil zeggen dat ik altijd zen blijf hoor, maar aan omvallende bekers kan ik mij in elk geval niet meer storen).

    Wat betreft het broodbeleg. Hier rustig een brood met choco of hagelslag. Zeker niet minder gezond dan smeerkaas (troep) en als ze dan wel eten vind ik het de moeite van de discussie niet waard.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik laat het trouwens altijd zelf opruimen. Dat kunnen ze prima met die leeftijd.
     
  16. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Oh vind ik niet. Dan blijft alles plakkerig of maar half gedaan.
    Daar wordt ik nu geirriteerd van. Als ik dr constant moet aansporen om alles op te ruimen :).

    Maar dat komt best wel goed hoor, ik had vroeger ook altijd een hekel aan opruimen. Maar ons huis is nu best netjes ;)

    Ze moet wel geregeld wat opruimen of tafeldekken ofzo, maar ik ben daar niet heel streng in. Doen ze maar op school enzo :p
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Nou, laat ik het dan anders zeggen. Hier kunnen ze het prima op deze leeftijd haha.
     
  18. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Tja, dat verschilt toch per kind. Net als wanneer ze netjes, gezond en snel kunnen (/willen) eten!

    Misschien kán mijn dochter ook best netjes en snel opruimen, maar ik heb er gewoon geen zin in om me daar constant druk om te maken. Waarschijnlijk ook meer een kwestie van niet willen, maar ik vind t zo wel best ;)
     
  19. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Misschien wat meer tijd voor het ontbijt nemen en eventueel een beloningsysteem, een sticker / punt / stempel (whatever) voor je bordje leegeten voordat de wekker klaar is bv en een voor als je je melk binnen die tijd leegdrinkt en niet omgooit.

    En dan bv bij 10 keer zo'n sticker/stempel/punt een klein kadootje laten uitkiezen ofzo? of wat leuks gaan doen of wat extra lekkers klaarmaken voor ze.

    Je moet het wel aantrekkelijk maken voor ze om hun bord sneller leeg te hebben en niet te zitten trutten.

    Heel eerlijk we eten hier 30 minuten aan tafel, stel we zitten om 07.30 uur aan tafel, ik smeer de boterhammen en om 8 uur ga ik afruimen of ze nou op hebben of niet, de hond is er erg blij mee. Dan hebben ze maar honger ze hebben dan geen sticker verdiend, ik word ook niet boos maar ga gewoon verder met de orde van de dag..

    Werkt hier prima, hier vragen ze al snel een tweede boterham (die ze dan met zoet mogen)
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Snap ik, maar als ze zelf drie keer een glas drinken hebben omgegooid én hebben moeten opruimen zijn ze misschien wat voorzichtiger met hun drinken dan wanneer jij het elke keer opruimt.
     

Deel Deze Pagina