Bijzonder tarief belastingdienst

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 18 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #1 Devilschase, 18 nov 2021
    Laatst bewerkt: 18 nov 2021
    Ok, nu ben ik geen leek mbt Belastingen, maar ik vraag me nu toch wel echt iets af.

Vorig jaar betaalde ik in oktober 2020 41.37% belasting bijzonder tarief (vakantiegeld en eindejaarsuitkering)

Nu betaal ik ineens 49.08%? Mijn salaris is maar enkele tientallen euro's bruto gestegen door de jaarlijkse periodiek, meer niet.

Nu heb ik even teruggekeken en dan zie ik dat ik in 2018 dus 49.5% betaal terwijl mijn jaarloon toen fors lager lag dan nu.

Dan betaal ik in 2019 49.01% terwijl ik toen meer verdiende dan in 2018. Dan betaal ik in 2020 weer maar 41.37% terwijl ik toen echt 150 euro per maand meer ben gaan verdienen. En nu betaal ik weer 49.08%??

Waarom moet ik nu bijna 50% inleveren op mijn eindejaarsuitkering en vakantiegeld terwijl dat vorig jaar maar 41% was. Dat scheelt echt honderden euro's, vind ik nogal niet wat....

Andere collega's hebben ook gekeken, en de een zit weer rond de 43.45%, de ander zat vorig jaar op 47% en nu op 42% (???)

Ik snap dit dus echt even niet....ik weet dat het bijzonder tarief een percentage is wat wordt toegepast om te voorkomen dat er teveel loonheffingskorting wordt toegepast, waardoor je anders moet terugbetalen, maar deze snap ik even niet...

Iemand een idee?

2. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    Je kunt op de site van de belastingdienst de tabellen vinden. Er word gekeken naar het jaarloon van voorgaande jaar. Dus het tarief van 2021 word bepaald door het jaarloon van 2020.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/personeel-en-loon/content/hulpmiddel-loonbelastingtabellen

Je voert het jaar in waar je het van wilt weten.
    Je houd je jaarloon van voorgaande jaar bijdehand.
    Vul in land waar je woont.
    Kies tabel bijzondere beloningen.
    Standaard situatie.
    Wit.
    Dan kies pdf of excel wat je fijn vind.
    Daar zie je dan waar je in valt.
    Als je loon tussen 2 tabellen in valt, kies je de laagste tabel.

einad en Nellie4 vinden dit leuk.
  3. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    nee ik snap hem eerlijk gezegd ook niet helemaal, zo heb ik voorgaande jaren (ik ben 5 jaar tergugegaan om het te checken) telkens rond de 6-8% betaald over mijn vakantiegeld, en dit jaar plotseling iets van 35 of 40% (weet ik niet meer uit mijn hoofd), waardoor ik honderden euro's minder vakantiegeld kreeg, terwijl ik meer verdien. HR erover gemaild maar het klopt gewoon, ik zou het inderdaad terug moeten krijgen mocht het niet kloppen, maar het voelt wel heel oneerlijk

4. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Dat is helemaal niet nodig, hetgeen eventueel teveel is ingehouden krijg je bij de aangifte weer terug
    die 6 - 8% lijkt me eerder dat dat niet klopt. 35 - 40% is wel een normaal percentage

Trouwens op de loonstroken staat altijd vermeld welk percentage bijzonder tarief er is toegepast.

chrystel73, Huismuisie en Mamavandrie34 vinden dit leuk.
  5. Mamavandrie34

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    ja klopt dat het erbij staat, zo wist ik ook waarom ik opeens zoveel minder kreeg.
    wat oneerlijk voelt is dat je het vakantiegeld in mei krijgt, daar verwacht je een bepaald bedrag (in mijn geval ongeveer hetzelfde als het jaar ervoor aangezien ik nauwelijks meer verdien - ik ben juf, ik ben gewoon een tree omhoog gegaan, en ik werk maar 0.4 fte dus het is echt niet veel meer dan het jaar ervoor), en dat krijg je helemaal niet. Dat ik het geld op een gegeven moment wél krijg geloof ik best, als ik daar recht op heb, maar dat is pas een jaar later.
    zo ging het bij mij dit tarief: " In 2017 was het 8,23%, 2018 8,49%, 2019 7,94%, 2020 8,54% en dit jaar 2021 opeens 40,41%. " ik quote uit de mail dat ik HR had gestuurd. Ik vind dit dus een enorme stap.

6. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.936
    113
    Je kan ook nog een voorlopige teruggaaf aanvragen als je zeker weet dat je geld terug zou krijgen. Dan heb je het geld eerder

7. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    #7 NORAH1979, 20 nov 2021
    Laatst bewerkt: 20 nov 2021
    De inhouding is in al die jaren nooit 7 of 8 % geweest. Dus dat is wel vreemd. Heb je nooit bij hoeven te betalen bij je aangifte?

8. Mamavandrie34

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Nee, maar we hebben een koophuis en krijgen dus telkens heel wat terug, dan verdwijnt mijn paar honderd euro’s in het grote geheel denk ik?
    ah fijn, ik vertrouw wel dat ze weten wat ze doen, maar net als ts vind ik het moeilijk te begrijpen waarom het zo verschilt

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb het inmiddels gecheckt. Die 8, nog wat % kan gewoon kloppen als je weinig verdiende. Je hebt verrekeningstabellen. Als je die opzoekt op Google dan zie je hoe en wat.

Ik snap hem inmiddels maar is nogal lastig uit te leggen :roflmao:

Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bijzonder tarief kan door de afdeling salarisadministratie handmatig zijn aangepast. Wij doen dat ook wel eens. Het systeem betekent het bijzonder tarief in principe zelf, maar soms zijn er omstandigheden waardoor het niet klopt. Als iemand bv meer of minder is gaan werken, meer is gaan verdienen etc. En dan kunnen wij het ook handmatig hoger of lager zetten.

Als er teveel loonheffing wordt ingehouden door bv een te hoog BT, kun je dat terugkrijgen bij je aangifte. Als er te weinig is ingehouden zou je moeten bijbetalen en dat vinden de meeste mensen nog veel vervelender. Vandaar dat wij het in twijfelgevallen zelf wel eens wat hoger zetten, om die mensen te behoeden voor bijbetalingen achteraf.

Vero0504 en Mamavandrie34 vinden dit leuk.
  11. Neilia

Neilia Niet meer actief

klopt
    Ik heb even op mijn loonstrook gekeken en mijn bijzondere tarief is 8,33%

Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  12. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Nou, wij passen het bijna nooit aan hoor. Het mag ook alleen maar expliciet op verzoek van werknemer.

Maar goed TS, zoals je had gezien; Het kan dus inderdaad gewoon, zo'n verschil. Dikke pech!

13. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Wij passen het ook nooit aan. Alleen als de medewerker indienst komt en ik zie een vreemd jaarloon staan.

En het bijzonder tarief is inderdaad op basis van het jaarloon van voorgaand jaar.

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Wij deden het ook zelden en pas naar vooraankondiging en instemming je komt toch aan iemands inkomen en joost mag weten wat voor rekening die binnen krijgt.

@TS LB is een voorheffing voor IB dus teveel krijg je terug, te weinig is betalen.

Jaren geleden, op mn oude werk (deed toen geen salarisadministratie meer) kreeg een collega salarisverhoging, maar kwam dan nét over de toeslagen grens heen.

Als je vlak op die grens zit (bijv. met toeslagen) is onbetaald verlof in sommige gevallen best lucratief (althans jaren geleden bleek dat wel t geval).

Deel Deze Pagina