Waar moet de overheid op bezuinigen?

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 2 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Kies DRIE dingen waarop de overheid moet bezuinigen

1. Onderwijs

2. Zorg

3. Uitkeringen (WW, WIA, WAJONG, Bijstand)

4. Toeslagen en bijslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag, etc)

5. Wegenbouw

6. Openbaar vervoer

7. AOW

8. Integratie

9. Veiligheid

10. Kunst, cultuur en sport

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat er bezuinigd moet worden, is duidelijk. Maar waar er ook op bezuinigd wordt, het heeft nadelige gevolgen voor mensen... Daarom hierbij de vraag aan jullie: Waar moet op bezuinigd worden? Je kunt meerdere dingen aanvinken. Verder kun je uitleggen waarom je ergens voor gekozen hebt en waarom je vindt dat ergens absoluut niet op bezuinigd mag worden.

Ik kon maar 10 dingen opgeven, dus heb het - voor de discussie - wat lastiger gemaakt door de dingen er in te laten, waar men liever niet op bezuinigd en dingen er uit gehaald die uit andere polls (bijvoorbeeld die van Eenvandaag) al populair blijken.

Let op: Kies drie dingen!
    Ja, het is een moeilijke keuze, maar dat geeft misschien ook wel een goed beeld van de zware klus waar de politiek nu voor staat.

2. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn keuze

kunst en cultuur

wegen bouw

intergratie

waarom? omdat er ergens op bezuinigd moet worden en dit de minste "schade" toebrengt en het minste inhakt op vaak tochal schreinende persoonlijke situaties. de rest van de dingen vind ik allemaal te belangrijk om op te bezuinigen.

3. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik vind niet dat de overheid op dingen als "uitkering", of "toe,-bijslagen" moet bezuinigen. Hierdoor kunnen een heleboel mensen op achteruit gaan of nog erger in de moeilijkheden komen. Wel vind ik dat er goed gekeken moet worden naar WIE er een uitkering krijgt, laat ze daar strenger in zijn Veiligheid vind ik ook not done, er moet genoeg politie op straat komen om de toenemende criminaliteit (kijk maar eens naar de vele overvallen) de kop in te drukken.

Daarintegen vind ik integratie minder belangrijk, ook al zijn we al zo ver. Ook kunst, cultuur en sport mag wat minder, dit zijn geen eerste levensbehoeften.

4. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Wat mij betreft ben je een hele belangrijke in het rijtje vergeten.
    ontwikkelingshulp.
    Als het geld hier nodig is moet je het niet ergens anders gaan uitgeven.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    integratie, mag van mij voornamelijk uit eigen zak betaald worden. Achterlijke inburgeringscursussen etc, de meest rare vragen krijgen ze daar.. vraag me af of daar zoveel geld naartoe moet.

kunst en cultuur (sport liever niet): kunststukken aankopen van x miljoen euro.. totale waanzin.

Naar wat ik zelf zie: Veiligheid, politietop mag een stuk minder verdienen, er hangen hier tig camera's in mijn wijk voor jan met de korte achternaam, en laat de politie iets doen aan dat eeuwige papierwerk.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Die heb ik expres weggelaten. Omdat ik verwacht dat die heeeeel vaak gekozen zou worden.

7. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    je kan maar 10 dingen opgeven vosje in een poll. daarom vallen er dingen buiten. maar je hebt helemaal gelijk.

8. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik vind niet dat er op uitkeringen en andere toeslagen moet worden bezuinigd, heel veel mensen hebben hier baat bij.

Wel vind ik in dit geval dat er wat beter moet worden gekeken naar mensen die het echt nodig hebben en wie niet want er zijn zat mensen die makkelijk kunnen werken maar te lui zijn om dit te doen maar wel met hun handjes op lopen om centjes te ontvangen .... Heb echt een schurft hekel aan zulke mensen maar goed ..

9. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

En ? omdat die dan veel zou worden gekozen is het een mindere keuze om er tussen te zetten ? ;)

10. Linda86

Linda86 VIP lid

Integratie
    Kunst, cultuur en sport
    Openbaar vervoer

Waarom? Ik denk dat dit de meeste schade aanbrengt aan de samenleving.

11. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Integratie
    kunst en cultuur
    ontwikkelingshulp

Vind dat daar best wel in bezuinigd kan worden , vind de sociale zaken dat ze die sowieso met rust moeten laten , ik bedoel 10 procent met de minimumlonen omlaag gaan , kom op zeg veel mensen hebben nu al moeite om hun hoofd boven water te houden laat staan als dat nog eens 10 procent omlaag gaat .... ontwikkelingshulp en bijv. defensie in het buitenland vind ik gewoon dat ze daar eerst wel aan mogen beginnen te snijden klinkt heel ego maar begin eerst maar eens aan eigen land en ga als de problemen hier opgelost zijn maar eens verder met uitdelen ...

12. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Heb ik ook gekozen :)

13. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ik ook, alleen ging iets verkeerd dus integratie klikte hij niet aan, die moet er nog bij van mij.

wegenbouw vind ik persoonlijk wel zo´n onzin, de halve stad ligt open, iets afmaken, ho maar, want zodra het open ligt gaan ze aan de andere kant van de stad beginnen, en zoveel verschil zie ik uiteindelijk niet.
    hier paar jaar geleden een half plein verbouwd, weet ik hoeveel gekost, en het enige verschil wat ik zie zijn dat er nu 3 boompjes staan..

en met terugwerkende kracht: het midi-theater ;)
    dat was echt het domste ooit, als ze daarop hadden bezuinigd was er nu genoeg geld over om niet te bezuinigen, zelfde als die idioten die besloten de noord-zuidlijn te gaan aanleggen.

kunst en cultuur lijkt me ook wel logisch eigenlijk (zeker dus het midi..), en vind integratie minder belangrijk dan de andere punten die er staan, zeker zorg en onderwijs. voor mij persoonlijk zou ik het ook niet prettig vinden als er word bezuinigd op toeslagen, dat is nl het enige inkomen wat ik heb op mijn eigen rekening..

14. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    Ik heb gekozen

Cultuur kunst en sport
    Intergratie
    En wegenbouw.

Persoonlijk had ik idd ook op ontwikkelings hulp gekozen als deze er tussen stond Omdat ik nog steeds van mening ben dat je eerst moet zorgen dat de mensen in je eigen land te eten hebben en onderdak en noem maar op voor dat je een "goed" voorbeeld kan geven aan een ander land. Er zijn hier in NL zoveeeeel mensen die niet te eten hebben geen geld hebben en geen onderdak hebben... En als je dan ziet wat er naar andere landen gaat..!!

Kunst en cultuur wat hebben de mensen aan dure kunststukken als het niet in hun eigen woonkamer hangt?? Cultuur tsjah beide kanten ik vind cultuur wel belangrijk maaaarr er kan op bezuinigd worden.. Sport vind ik trouwens niet echt dit is wel belangrijk MAARRRR de topsporters verdienen naar mijn idee veeeeel te veel :)

Wegenbouw waarom elke keer nieuwe wegen aanbrengen als er nog genoeg "oude" wegen opgeknapt moeten worden.. Doe eerst het een dan het ander...:)

15. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    gestemd: Uitkeringen, integratie, kunst en cultuur.

Uitkeringen dan idd alleen de 'luie' op-hun-gat-zittende-mensen. Er moet dus beter gekeken worden of het echt nodig is;)
    En als ontwikkelingshulp erbij had gestaan, had ik die ook gestemd.

16. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Niet de uitkeringen hoop ik ( ik zit in de bijstand) kan wel werken daar niet van maar dan moet er wel werk zijn en dat is er bijna niet, dus hoop niet dat dat omlaag gaat anders heb ik het erg krap

zou idd ook ontwikkelingshulp kiezen, gaat hier nu zo slecht met sommige mensen.

17. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    waarom bezuinigen ze niet op hunzelf? ik las ergens dat een kamervraag stellen al 2000 euro kost omdat hun zelf betaald moeten worden... echt grote onzin en ze doen ook nog eens niks en laten de burgers ervoor opdraaien en zelf blijven ze bakken met geld binnenkrijgen... dus nee niet bezuinigen op bovenstaande pol maar op hunzelf!

18. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Kunst, cultuur en sport
    Integratie

en wat mij betreft had ontwikkelingshulp erbij moeten staan, dus ik heb maar twee keuzes gemaakt.

Ik vind alledrie die zaken belangrijk, maar van minder belang dan de rest.

19. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Integratie, kunst en cultuur. Zowiezo niet op de zorg vind ik. De zorg is al duur genoeg voor mensen met het minimum. Als ze de eigen risico gaan ophogen zijn vooral de ouderen en chronisch zieken de dupe! Ik hoop dat ze dit echt achterwege gaan laten...

20. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Helemaal met je eens! en ook nog eens wachtgeld krijgen voor niks doen... De overheid kan idd veel bezuinigen op hun zelf :D Laten ze eens bij hun zelf beginnen en dan bij de burger. Minder ambtenaren is ook een optie. Ik werk bij een overheidsinstelling (nee ben geen ambtenaar maar uitzendkracht haha) maar echt als je ziet hoeveel ambtenaren daar lopen niks te doen... Mijn vader is er 1 van ;) Hij kan er volgend jaar uit, maar wil er heel graag NU uit maar dat kan niet van de overheid en hij heeft dagelijks bijna niks te doen en verveelt zich stierlijk. Kijk daar kan je ook op bezuigingen ;)

Deel Deze Pagina