Ik snap je helemaal hoor. Mijn man is geen zelfstandige maar is waarschijnlijk nog minder in staat om samen met ons vakantie te hebben. Zelfstandigen krijgen altijd om de vakanties heen zomaar vrij... omdat dit nu eenmaal vanuit vroeger zo geregeld is.. Nieuwe banen waarbij iemand ook erg vaak weg is en juist in het seizoen worden zo achtergesteld.. Wij moeten nu erg puzzelen. Dit jaar samen op vakantie gaat waarschijnlijk helaas niet. Maar goed, ik moet ook nog even gezellig langs de ambtenaar, ha ha ( trouwens niet zomaar, en zo weinig mogelijk vrij want dochterlief moet wel gewoon leren wat ze moet leren...dat is het belangrijkste)
Als zelfstandig ondernemer moet je aan kunnen tonen dat je niet in de vastgestelde vakanties op vakantie kunt gaan. Kun je dat aantonen, dan kun je verlof aanvragen voor buiten de vakanties. Wil je een dag voor de vakantie al weg om wat voor reden dan ook, dan zul je altijd verlof aan moeten vragen. Er wordt per verzoek gekeken wat de reden van het verzoek is. Dit doet de directeur van de basisschool en eventueel doet hij dat in overleg met de leerplichtambtenaar. Vaak geven scholen geen vrij een dag voor de vakantie omdat je daarna al vakantie hebt. Daarnaast is het voor de kinderen ook echt niet leuk want deze dag is toch heel speciaal... je neemt afscheid van de groep waarin je zit (bv groep 4) en van de leerkracht!
Als je man via zijn werkgever aan kan tonen dat hij niet in de reguliere vakanties vrij kan krijgen dan heb ook jij een goede reden om extra verlof aan te vragen!!!
Ik denk zelf dat de directeur van een bepaalde school hier niet zo moeilijk is. Want de kinderen van de zelfstandig ondernemers waar ik over schreef zitten op dezelfde school, bedenk ik me nu. Die ene is een compagnon van mijn man. Doet precies hetzelfde werk, in dezelfde setting en krijgt moeiteloos al jaren vrij. Terwijl hij 's zomers ook nog eens op vakantie gaat. (het gaat trouwens niet om de zomervakantie, maar om de voorjaarsvakantie) Die andere zelfstandig ondernemer gaat meerder keren per jaar op vakantie en heeft dus extra dagen gekregen doordat ze 2 jubilea van ouders mee had geteld... Ik baal er gewoon van dat wij die boete hebben gekregen, terwijl er op een andere school moeiteloos vrij wordt gegeven. Tja.. en wie daar dan verantwoordelijk voor is..? Ik ben dan nog zo gek om te kijken of er een wettelijke reden te vinden is om vrij te krijgen (daarom stelde ik die vraag over het jubileum) Maar dat schijnt dus ook een soort illegale regel te zijn. Dan wil je eerlijk blijven en dan trek je dus nog aan het kortste eind... En dan alleen voor de veiligheid van je gezin en niet om luxe....