Bijzondere bijstand voor baby uitzet?

Discussie in 'De lounge' gestart door ThunderAngel, 13 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    No Worries! ;)

2. Lindy

Lindy VIP lid

16 jan 2007
    5.390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Jeetje..

wat kunnen sommige toch bot reageren zeg..

geen goed woord voor over,.. :thumbdown:

maar ja niet iedereen is het zelfde,..

3. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    hola zeg! Wat een leuk onderwerp is dit!

En grappig. Het is namelijk nooit goed. Abortus plegen? Moet je hier eens een topic openen over een mogelijke abortus.
    Kindje houden maar geen of onvoldoende inkomen...ha, hetzelfde gezeik.

Dat vind ik wel grappig. Want wat is dan goed? Netjes getrouwd, modaal inkomen en dan pas kindjes kweken?

Ik kan me in een aantal standpunten goed vinden hoor, ik ben namelijk behoorlijk rechts. En dus vind ik ook dat de bijstand soms wat riant gebruikt wordt. En als ik reken dat van mijn loonheffing een gezin bijstand ontvangt...ja, dan denk ik al snel daar een mening over te mogen hebben.
    Gelukkig las ik pas bij een ander topic dat de mensen van de sociale dienst nogal de neiging hebben stevig te controleren. Wat dat betreft zit het dan wel goed denk ik zo.

Over goede moeders en enge ziektes en moeilijke jeugden en zo, ach, ik kan daar niet zoveel mee.

In alle eerlijkheid, mijn eerste reactie was ook 'jeetje zeg.......tuurlijk, vraag maar aan, die bijstand' maar zo blijkt later dat er toch best een goede reden voor kan bestaan. Dus het leermomentje van vandaag....eerst even verder lezen of vragen.

Ik weer blij, ik mij ge-uit.

4. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn

5. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Dubbel post sorry

6. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Dan doe je het wel heel erg slecht. Toch benieuwd hoe je dat voor elkaar kunt krijgen..

7. Marijtje

Marijtje Actief lid

20 sep 2006
    201
    0
    0
    Hoi Thunderangel,

Ik sta op het punt te verhuizen en heb hier erg veel babyspullen staan waar ik niet zo goed weet wat ik er mee moet doen.
    Laat maar weten wat je eventueel nodig zou hebben, dan kan ik een lijst voor je maken wat je allemaal mee kan nemen als je daar behoefte aan hebt.

Succes met de hele situatie!

8. Cynthia85

Cynthia85 Bekend lid

4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Toen ik zwanger raakte hadden we net een huisje, ik had net een maand een baan, doordat ik borderline heb had ik daarvoor vele baantjes gehad maar na maximaal 3 maanden was ik weer weg. Ik ben ervan overtuigd dat een kindje de borderline in bepaalde opzichten verminderd. Ik heb nu een vaste baan, mijn man heeft een eigen bedrijf, ik heb een dure kinderwagen, merkkleding voor mijn kind en ik heb er zelf voor gewerkt! Mijn familie dacht altijd dat we het niet zouden redden maar als je gelooft in jezelf dan komt alles goed! Ik wens je heel veel succes en believe in yourself!

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Last van je geweten cellie?

Rollende oogjes maken het heus niet ineens meer waar wat je zegt hoor,

:evil:

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Voor alle mensen die geen verstand hebben van politiek,

Jullie belastingcentjes gaan niet speciaal naar een bijstand enz...

Eerst maar eens in verdiepen voordat je wat roept.

Iemand overheidsmanagement gestudeerd?

Waarschijnlijk niet, anders roep je niet zulke flauwekul.

Rechts zijn is toch geen synoniem voor dom?

11. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

@ marijtje ;) toppertje ben je!

wat mensen zeggen over dat er dan dure spullen gekocht worden. sorry hoor maar voor 450 euro kun je cht niet veel kopen, zeker geen dure babykamer. Er wordt dan echt wel een beroep gedaan op je creativiteit en ze is dan nog steeds afhankelijk van mensen zoals bijv marijtje.

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Er zijn wel heel veel manieren waarop borderline tot uiting kan komen... Ik weet niet meer wie het zei, maar ook al werk je met deze mensen, dan nog weet je niet alles over ieder individu. Ik neem aan dat iemand met deze aandoening overleg gepleegd heeft met zijn of haar psycholoog, alvorens een kinderwens tot uiting (proberen) te brengen. Daarbij gaat het wel heel erg offtopic op deze manier, ik geloof dat de ts nog steeds graag wil weten wie een bijzondere bijstand ontvangen heeft, dus of ze deze toegewezen hebben gekregen. De afgelopen 5 pagina's heb ik ongeveer één antwoord daarop gezien, voor de rest is er alleen maar geconcludeerd dat andere mensen, dus niet eens de ts, verkeerde keuzes maken. Ik denk dat er wel vier sessies met een professional nodig zijn om een klein beeld te krijgen van wat er in iemands hoofd omgaat, maar sommigen kunnen dat gewoon vanaf de computer? Goed om te weten: Als ik ooit geestelijke hulp nodig heb, moet ik dat dus op een forum laten analyseren... Is in ieder geval goedkoper!

Ik zag dat iemand babyspulletjes aanbood aan de ts: Wat een goed idee! Daar heeft ze tenminste wat aan!

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    :)

nikita, en gelijk heb je.

Antwoord:

Baby-uitzet
    Inleiding
    Als u een kind verwacht, dan krijgt u te maken met extra kosten. U heeft allerlei spullen nodig voor de baby, zoals bijvoorbeeld een babykamer, babykleding en verzorgingsproducten. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan luiers, een badje en speciale zeep en zalf voor baby’s. Hierna wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:

Recht op bijzondere bijstand
    Vorm van de bijzondere bijstand
    Wat uw gemeente heeft bepaald
    Recht op bijzondere bijstand
    In het algemeen geldt dat van u wordt verwacht dat u voor de kosten van een babyuitzet spaart. Dit geldt ook als u een inkomen op of rond het niveau van een bijstandsuitkering heeft. In uitzonderingssituaties kan de gemeente aan u voor de kosten van een babyuitzet toch bijzondere bijstand verstrekken. Uw gemeente zal dan wel beoordelen of:

De babyuitzet noodzakelijk is
    Er sprake is van bijzondere omstandigheden
    De kosten van de babyuitzet niet op een andere manier kunnen worden betaald
    Gedacht kan worden aanhet afsluiten van een lening bij een bank
    U de kosten niet uit uw inkomen of vermogen kunt betalen
    Voor het recht op bijzondere bijstand is van belang welk deel van uw inkomen of vermogen u kunt gebruiken om de kosten zelf te betalen. Zie verder: “U heeft onvoldoende draagkracht”.
    Daarnaast is van belang dat u ook aan de (overige) voorwaarden voor het recht op bijzondere bijstand voldoet. Zie verder “Voorwaarden ”.

Vorm van de bijzondere bijstand
    De bijzondere bijstand kan in drie vormen worden verstrekt. In principe zal uw gemeente bij bijstand voor een babyuitzet de onderstaande volgorde aanhouden. Uw gemeente mag van deze volgorde afwijken.

Borgtocht
    Als u niet heeft kunnen sparen voor uw duurzame gebruiksgoederen, zult u eerst moeten proberen om de goederen met geld uit een lening te betalen. Soms kan de kredietverstrekker vragen om een borgtocht, als zekerheid dat de lening wordt terugbetaald.
    Wordt uw bijzondere bijstand verleend in de vorm van een borgtocht, dan houdt dit in dat u een lening afsluit ter hoogte van het bedrag van uw bijzondere bijstand. Vervolgens staat uw gemeente borg voor uw aflossingsverplichtingen. Dit betekent dat als u uw aflossingsverplichtingen niet nakomt, uw gemeente in uw plaats deze aflossingverplichtingen zal nakomen. In dit geval wordt (een deel van) uw schuld bij de oorspronkelijke kredietverstrekker overgenomen door uw gemeente. U moet dan uw schuld (leenbijstand) aan de gemeente terugbetalen. Zie verder: “De bijstand is aan u geleend”.
    Bijstand in de vorm van een lening
    Als u geen lening kunt krijgen bij een reguliere kredietverstrekker of de gemeentelijke kredietbank, dan kan de gemeente besluiten om de bijstand als lening te verstrekken. U moet de bijstand dan aan de gemeente terugbetalen. Zie verder: “Bijstand als lening ”.
    Bijstand om niet
    Als laatste mogelijkheid kan de gemeente u bijstand om niet verstrekken. Dit wil zeggen dat u de bijstand niet hoeft terug te betalen. U kunt bijvoorbeeld denken aan een situatie waarin u door een schuldentraject geen schulden mag maken.
    Hoogte van de bijzondere bijstand
    Bij het bepalen van de hoogte van de bijzondere bijstand voor een babyuitzet, mag de gemeente uitgaan van de richtprijzen die vermeld staan in de “Nibud-gids”.

Wat uw gemeente heeft bepaald
    Uw gemeente heeft het volgende bepaald over het verlenen van bijzondere bijstand voor een babyuitzet:

Site: http://www.rechtopbijzonderebijstand.nl ... ex/pid/343

14. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Nou ik geloof dat alle mogelijkheden aan meningen al voorbij zijn gekomen....

Aan de ene kant denk ik, ja das lekker, ik moet ook alles zelf betalen en krijg nergens toeslagen/kortingen voor. Maar aan de andere kant, wij kunnen het betalen. Andere mensen zijn blij als ze toch eten kunnen kopen aan het einde van de maand. En als ik dat bedenk, voel ik mij zeer rijk! Ik heb helaas ook eens in de situatie gezeten dat ik een aantal weken ww heb moeten aanvragen omdat de hele afdeling van mijn toenmalige werk van de ene op de andere dag op straat werd gezet, dus ik was erg blij dat die regeling bestaat!

Helaas kunnen we niet kiezen waar ons belastinggeld naartoe gaat, want ik zou liever al jouw babyspulletjes betalen, dan weer een of andere domme voetbalwedstrijd van ME en politie voorzien omdat een stel kneuzen niks beters met hun tijd hebben te doen dan rellen. En zo kan ik nog wel een tiental andere zaken noemen die ik geldverkwisting noem.

Ik heb een collega die me van de week vroeg of ik nog spulletjes nodig heb, zij gaat al haar spulletjes wegdoen. Alles is ongebruikt want helaas heeft ze tot 2 keer toe een doodgeboren kindje gekregen. Ze is nu met een andere collega aan het kijken die net zwanger is wat zij wil overnemen, maar als er dingen zijn die zij niet mooi vindt of al heeft, zal ik jullie dan met elkaar in contact brengen? Wellicht kun je van haar nog dingen overnemen voor een zacht prijsje.

Meid, ik hoop dat je die bijstand krijgt en ik wens je een heerlijke zwangerschap verder toe!

15. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    nou ik ben 29 en heb ook BPS,kom jij dan als 25 jarige mij ook vertellen dat ik mijn kinderen niet op kan voeden en mijn zwangerschap te zwaar is?

kom op zeg,je kan niet oordelen of ik (of een andere borderliner )een goede moeder is.

mijn kinderen zijn 6 en 8 en volgens mij erg gelukkig.heb de kinderbescherming hier in ieder geval niet gezien.

heb ook een leuk huis wat mooi ingericht is,auto voor de deur en kinderen in leuke kleren.maar geloof niet dat dat belangrijk is,het belangrijkste is dat ze s'avonds gezellig bij mama op schoot kruipen en lekker kunnen knuffelen en weten dat er van ze gehouden word.

ooh ja ik krijg ook een uitkering een wajong omdat ik dus niet kan werken.
    vind jij mij daarom een slechte moeder is dat jouw probleem.

16. Niet meer actief

Goh en dan zegt er nog iemand dat dé Nederlander niet bestaat? Moeten ze eens in dit topic komen kijken, het ultieme voorbeeld van de Nederlander. Kortzichtig, vooroordelend, wijzend vingertje en het altijd beter weten. Maar iemand iets gunnen? Welnee, tuurlijk niet, stel je voor.

TS zal heus niet zelf gekozen hebben om met schulden en zwangerschap in de bijstand te komen. Maar in die situatie zit ze nou eenmaal en ze probeert er het beste van te maken. En vervolgens krijgt ze hier bagger en oordelen over haar heen. En anderen die aangeven het moeilijk te hebben net zo. En degenen die het goed hebben? Denk je dat die blij zijn dat ze het wel redden en een ander daar in mee willen laten delen? Nee tuurlijk niet, die klagen alleen maar over hun belastingcenten en dat een ander daar misbruikt van maakt. Get a life zeg! Wees blij dat jij het goed hebt, maar kijk ook eens om je heen, niet iedereen heeft dat geluk.

En dat je altijd een keuze hebt? In welk boek heb je die onzin gelezen?

Bah, dit soort topics zijn niet goed om te lezen in een zwangerschap, niet goed voor mn bloeddruk, kan me hier zó boos om maken!

17. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    @ Joldeg; adem in..... adem uit.... ;)

Gelukkig zijn er ook een hoop mensen die wel goede/lieve/aardige reacties hebben geplaatst. Misschien daalt je bloeddruk weer een beetje als je je daarop concentreert :D

18. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Sorry dat ik het zeg maar het niveau van dit forum daalt echt hoor.

Ik kan TS alleen heel veel succes wensen, en erg naar voor je dat je zulke vervelende reacties krijg.
    Alsof je voor je plezier voor deze situatie heb gekozen.
    Lekker laten kletsen al die mensen zolang jij maar weet hoe het zit en dat je straks je kindje alle liefde en zorg
    kan geven die het nodig heeft.

19. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    en net of die meiden die in de bijstand zitten zo riant leven van die belastingcenten.

kom op zeg daar kunnen ze net de vaste lasten en hun boodschappen van betalen.

20. Niet meer actief

Precies Ruby, laat al die meiden die t beter weten maar eens een tijdje in de bijstand gaan en kijken hoe ze dan praten. Want die denken geloof ik dat het een riant leven is met prada tasjes en merk kleding ofzo. Yeah Right!

@Manuela, bedankt voor de tip ;)

Deel Deze Pagina