quick tips geen luier meer omwillen 2,5

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vero0504, 5 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Dochter wilde vandaag ineens geen luier meer om en is bijna 2,5. Planning aan kant en frequent op de potjes zetten (staan hier al een paar weken en ze weet dat t voor plassen is) en een makkelijke broek aan, reserve kleding en dweil vlakbij, mislukt t jammer maar zal dr niet boos om worden en super trots als t natuurlijk wel lukt. Maar zijn er nog andere snelle tips?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Let op haar signalen. Hier is t wiebelen, benen knijpen bij m’n zoon.
    M’n dochter kijkt vaak naar beneden. Maar die loopt niet zo vaak zonder luier dus is voor mij ook nog wat onduidelijker.

Verder niet te vaak, hier houdt dochter van 1,5 het vaak al ruim een uur op voor ze weer moet plassen. Als ik dan elk kwartier zou vragen zou ze gek worden denk ik.

En vaste momenten, voor en na het eten, voor en na je weggaat. Zorg dat het gewoon wordt

En laat je eigenwijze dame het maar ervaren als ze niet op tijd is. Strijd om toch te gaan helpt waarschijnlijk niet, als ik hier soms lees wat voor (heerlijk) karaktertje ze heeft, wordt het voor jullie allebei niet leuker.

3. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ik lees mee. Hier nog weinig/geen interesse in zindelijk worden

4. Adrianna

Adrianna Actief lid

31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Als ze het niet meer wil dan zou ik haar duidelijk maken dat dat prima is maar dat ze dan wel haar plasjes op het potje/wc moet doen en niet in haar onderbroekje en evt een sticker plakken wanneer ze dan ook daadwerkelijk een plasje op het potje doet.
    Het kan heel goed gaan, maar mijn zoontje heeft ook weleens de bank onder geplast of net naast het potje (hoewel dat bij jongetjes wat vaker voorkomt).

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Ze is ruim 3 uur droog gebleven, wel nepplassen op t potje maar geen echte plas daar gekregen. Helaas na 3 uur natte broek, die bijzonder genoeg ook niet erg gevonden werd door haar (iets is bij haar al snel "is bah, is vies", maar dat dan weer net niet :s). Maar toch, 3 uur droog voor zo'n ukkie vind ik al super knap. Kan ze t in elk geval toch goed ophouden, mooi begin.

Vanavond ook uit dr ledikant gekukeld dus dat koppie is druk bezig met van alles. Dus eventjes aankijken wat er gaat gebeuren, tijd zat, niks moet. Hou voor de meelezers t wel even bij.

Die potjes staan hier al maanden in huis. Eerste hint om ze neer te zetten kwam met vragen naar nieuwe luier, want (al wijzend) is vies is bah. Soms is dat overigens ook een top manier om uit bed te komen hoor en valt dat vies best wel mee met een kurkdroge luier...uitgekookt...

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Enige kanttekening er blijft momenteel ook geen luier meer aan. Ze trekt m gewoon uit, gaat slapen en wordt midden in de nacht wakker met een nat bed. Ze kan dr bed wel uit en heeft een potje in dr kamer maar dat werkt dus nog niet echt. Dus houd rekening met ook meer beddengoed te wassen...

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Mmm. Dat is minder handig idd. Lastig.

8. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Pff...lastig! Lijkt wel een beetje op mijn dochter. Mevrouw is 22 maanden en wilt ook geen luiers meer aan. Ze gaat al een tijdje naar de wc met verkleiner. Voor het slapen, na het eten enzo maar doet er nooit wat. Ze weet wel precies hoe en wat. Ze gaat zitten zegt psssttt, pakt een stukje wc papier, gooit het in de wc, klimt eraf en wilt doortrekken. Af en toe mag ze zonder luier maar dan is het resultaat vaak een natte broek pf ze zegt mama plassen en heeft dan al geplast. Luiers trekt ze idd uit, in bed gelukkig niet dan heeft ze een slaapzak aan waarvan we de rits naar binnen duwen zodat ze hem niet zelf open kan ritsen.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Probleem is dat deze tante dr slaapzak al in de houdini stijl wist te ontkomen, sinds eind vorige week ook t ledikant uit klom dus helaas is de optie van slaapzak geen doen meer. Die had heeft dr opties ontdekt (wakker worden, spelen (zelf), weer gaan slapen).

Vandaag weer een "wil geen luier om dag" met t weer buiten was t toch een binnendagje dus prima, kijken wat er gebeurd. 6 uur lang droog, potje op en af, pssssss zeggen en niks doen. Eind van de middag wilde mevrouw toch ineens wel heel graag een luier en kwam al met een luier aangelopen, die moest ineens aan en snel...3x raden: dikke plas....daar zit je dan continue voor in de alert modus...dondersteen. Best balen want het is er wel eentje die als ze t eenmaal snapt t ook niet snel meer misgaat. Tis net die eerste plas doen op t potje...bijna! Maar dr luier onthouden als ze er om vraagt vind ik niet kunnen, we hebben zat tijd. Zal ze t gevoel denk ik nog wat eng vinden ofzo.

Maar spelen zonder luier, dat is toch wel errug lekker. Wordt vervolgd dus maar weer....

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Wat goed van haar. Ze kan het dus al ophouden én ze voelt dat ze wel moet. Het belangrijkste deel dus als gehad.
    Nu nog het potje/wc. Weet niet of ze het perse eng vindt, ze doet gewoon wat ze al 2,5 jaar lang doet, plassen hoort in de luier. Dat het opeens anders moet is wel een stap, niet perse eng, maar wel iets wat geleerd moet worden.

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Ja ik vind t ook super knap van dr. KDV is op de hoogte en neemt haar gewoon mee als grotere kindjes gaan (waarvan de ouders dat goed vinden). Ze kijkt al zo snel als ze me achterna kon komen wat die wc nou is maar ook met een verkleinbril vindt ze dat heeeelemaal niks. Wc rol stukjes roven (of de rol) gaat goed, papiertje doorspoelen vindt ze ook gaaf maar er op zitten...nee nee nee "uuuuuuit!!!!". Gewoon geduldig afwachten tot t kwartje valt en rustig aan blijven proberen. Ze vindt t heerlijk spelen zonder luier, maakt t allemaal een heel stuk makkelijker.

12. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Wij deden elk half uur een wekker, dan op t potje en dan als hij een plas gad gedaan een stikker plakken. Maar zoontje wist wel al hoe hij moest plassen op t potje.

Na 2 dagen deed ik t half uurtje verlengen maar wel afhankelijk van wat hij gedronken had. In de ochtend drinkt hij meer dus dan vaker. En ook standaard voor t naar buiten gaan eerst plassen.

Op een gegeven moment het een aantal keer mis laten gaan omdat hij zei dat hij niet hoefde te plassen. Toen ging het heel snel want dje natte broek was niet fijn. Ik liet m ook met natte broek naar de wc lopen zodat hij hem echt voelde. Natuurlijk niet als straf, ik zou nooit boos worden om een plas in de broek maar wel voor het gevoel.

Met een week a 2 weken was hij echt zindelijk, ook meteen snachts. En ja ook we ongelukjes maar dat gebeurt gewoon.

Anders t boek zindelijk maken is kinderspel. Daar waren we mrt 1,5 mee begonnen, toen was hij bijna zindelijk mqr hebben we niet doorgezet. Nu was hij met 2,5 zindelijk vlak voor zijn broertje kwam

13. Mamasinds2006

Mamasinds2006 Actief lid

10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Mijn dochter is net 2 jaar en 1 maand. Ik weet niet zo goed of ze toe is aan zindelijk worden. Vind het zelf nog totaal niet nodig maar er vallen mij 2 dingen op. Allereerst heeft ze ineens echt een hekel aan verschoond worden. Ik mag haar absoluit niet liggend verschonen. Verschonen gebeurd hier dus de laatste weken staand:(
    Ten tweede als ze onder de douche staat stapt se uit de cabine om op de tegels te gaan plassen. Als ze plast kijkt ze naar hoe het langs haar benen loopt. Pas als ze klaar is loopt ze weer terug om verder te douchen. Ze plast dus absoluut niet onder de douche en is zich bewust van het feit dat ze moet.

Als ze moet poepen maakt ze zichzelf soort van 'onzichtbaar' ze sluit zich af en gaat hurkend poepen(gewoon in haar luier). Nou heeft ze een beetje last van verstopping dus ik dacht ik zet haar op de verkleiner op de wc pot, misschien dat door de zitpositie en blote buik het makkelijker zal gaan. Daar moest ze niks van hebben en ze klampte zich aan mij vast.

Ik vraag me af of ze toe is aan zindelijk worden. Nogmaals voor mij hoeft het helemaal nog niet maar ik wil het ook niet negeren als dit wel signalen zijn.

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Die fase hadden wij ook, nou ja niet dat met de douche. Maar dat verschonen klinkt echt herkenbaar. De hint kwam hiet dat ze naar de luier wees en bah riep. "Is baaaaaaah!", "luier baaaaaah" toen zijn we gelijk gaan verschonen en in de gaten gaan houden. Poepen doet ze hier ook uit t zicht en gehurkt. Ze zit nooit gehurkt tenzij ze een beestje in de tuin ziet lopen (mier of pissebedje) maar met piepen steevast.

15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Ik zou gewoon beginnen met meermaals op het potje/wc te zetten. Een vast moment op de dag, om te gaan wennen aan het zitten op de wc. Zoek een moment dat ze vaak plast, vaak na het slapen, dus bijv na de middagslaap.
    Ik vind 2 jaar niet vroeg om te beginnen, maar dat komt omdat m’n zoon met 2 jaar en 2 weken zindelijk was, en met 2,5 snachts ook.
    Dochter van 1,5 plast meermaals per dag op de pot, loopt thuis wel eens zonder luier. Poept vrijwel alles op de pot.
    Maar met beide ben ik vroeg begonnen met pot aanbieden.

Het feit dat ze bewust is van het plassen en poepen lijkt me een mooi moment.
    Luier hoeft niet direct overal uit. Gewoon rustig wennen dat het ook anders kan dan de luier.

16. Mamasinds2006

Mamasinds2006 Actief lid

10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    @Vero0504 mijn dochter zegt ook al een hele poos bleghhh poep! Tegen een vieze luier. Maar als ik haar vraag of ze gepoept heeft zegt ze nee of negeert ze mijn vraag. Hier wordt ook alleen gehurkt bij het poepen. Tis altijd wel grappig hoe ze zich midden in een activiteit afsluit en dan zie je dat koppie omlaag gaan en die afwezige blik erbij...hilarisch!

@Fristi2012 jouw kinderen zijn er vroeg bij! Ik vraag me altijd af of ik zo geen gemixte signalen afgeef als ik haar het ene moment wel op de pot zet en het andere moment niet. Ik ben er zelf nog helemaal niet mee bezig en ik dacht zijzelf ook niet. Toen ik haar op de pot zette met verkleiner was ze echt bang. En als ik een poepie uit haar luier in de pot kiep mag ze m 'uitzwaaien'. Ze staat dan altijd mer grote ogen te kijken hoe die doorgespoeld wordt. De bewustwording is er al wel maar weet niet zo goed of ze er ook echt al klaar voor is.

17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Zo vroeg is 2 jaar toch niet? Als een kind kan zitten kan het op de pot.
    Als ze oefenen met lopen mogen ze ook nog steeds kruipen. Ik vind juist de overgang van luier naar pot zonder tussenfase heel verwarrend. Een kind heeft 2-3 jaar lang geleerd dat het in de luier hoort en van de een op andere dag moet die luier weg en mag het alleen maar in de pot. En het dan als ouder nog gek vinden ook dat het niet in twee dagen goed gaat.
    Ik vind rustig laten wennen aan de pot en wc een veel vriendelijkere manier. Of het de beste methode is geen idee. Maar het voelt voor mij goed. Eerst succeservaringen opdoen. En dan de luier afbouwen.

18. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Hier was dochter ook 2,5 toen ze riep; ik wil geen luier meer om, dat ging gelijk goed, maar 's nachts nog wel dat was met 3 jr ook over.
    Als ze willen prima....

19. Mamasinds2006

Mamasinds2006 Actief lid

10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Dat verschilt per kind of het vroeg is of niet. Ik vind 2 jaar best wel vroeg maar dat is natuurlijk mijn ervaring(en ook wel een beetje wat ik om me heen zie). Ik vind het zelf nog moeilijk te peilen of ze er klaar voor is, ondanks dat ik vaker met dit bijltje gehakt heb(tis mijn 4de :rolleyes:).
    Met verwarring bedoel ik meer dat als ik haar de pot op zet zonder verwachtingen, ik bang ben dat ze met zindelijkheidstraining ze blijft denken dat het vrijblijvend is. Ik dacht juist dat het beter was ze gewoon in 1 keer duidelijk maken wat de verwachtingen zijn. Maar daarom is dit topic natuurlijk ideaal om het vanuit een andere invalshoek te kunnen bekijken:D.

20. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Nou ja, tis een peuter met dito buien. Ik kan wel een verwachting hebben en uitspreken maar dat landt echt niet altijd of ze heeft er gewoon maling aan als ze de bui op zet. Mag mama ook niet slaan, maar als ik met dr op de deurmat zit omdat ze mij in mn gezicht sloeg krijg ik er geheid nog eentje. Ze moeten t voordeel / nut zien denk ik, dan gaat t super snel. Voor de nachten nu een jongens boxershort er overheen met brede band (zeeman) dat gaat goed.

Deel Deze Pagina