Ik probeer even iemand te helpen, ze zoekt voor een jongen een naam die een samenvoeging is van twee (liefst ouderwetse) namen. En dan wil ze dat het echt officieel een samenvoeging van die namen is, dus bijvoorbeeld Willem Marcus -> Wilmar viel af want Wilmar blijkt een andere herkomst te hebben. Als meisjesnaam heeft ze Maria Louise -> Marilou. Nu dus een jongensnaam in dezelfde stijl. Wie heeft er ideeën?
Ik vraag me af of dat te doen is.. Voor een meisje is het makkelijker: Marilou, Hannelore, Annelien, Lilou, Evanne, Vianne, Carlisa, Saranne, Louanne, Annabeth, Lisanne, Annemarie, Marlies, Marloes, Rosanne, Marisa... Voor een jongen kom ik niet verder dan zoiets als Eliander (Elias Alexander), Jonuel (Jozef Manuel of Johan Manuel), Finnbjörn of Janrik.
Ik hoorde een keer Johim (Johan / Wim). Vind ik wel mooi klinken! Bij meisjesnamen vind ik het makkelijker, Marith vind ik erg mooi (Marie Therese).
Ja voor een meisje had ze zelf ook al heel veel opties met Marilou op 1. Ze heeft al een dochtertje met ook zo'n naam en wil voor de tweede in dezelfde lijn blijven. Ze vroeg het op Facebook, niemand kwam er echt uit voor een jongen van iedereen die reageerde. Elke naam blijkt toch een andere herkomst te hebben. Lastig. Ik denk dat ze moet gaan hopen op een meisje als ze echt in dezelfde lijn wil blijven
Wilmar heeft toch de herkomst die je wilt dat hij heeft...?! In ieder geval als je je kind als roepnaam Wilmar geeft, wat voor jou van Willem Marcus komt (je noemt hem zelfs zo), dan is dat toch zo? Maar goed: Cornelis Johannes -> Corjan Feiko Alexander -> Fender Samuel Alexander -> Sander Maar bij die namen vind je vast ook andere betekenissen... Ik zou daarom ook gewoon een mooie roepnaam kiezen en daar iets bij zoeken of andersom...
Dat vindt ze te geknutseld ofzo, iets als bijvoorbeeld Sander van Samuel en Alexander. Ze zoekt namen die echt officieel een combinatie zijn van twee namen. Alleen Corjan past dan in die stijl, die opperde ik zelf ook al. Maar daar blijft het een beetje bij steken.
Als ze dat te gezocht vindt... wat vindt ze er dan van dat ze voor de naam van haar eigen kind de hulp inschakelt van facebook én zp? Ik denk trouwens dat er minder voorbeelden zijn omdat mannen langer traditionele namen hebben gekregen dan vrouwen.
Wilbert van willem en gijsbrecht ottojan of gertjan maar dat zijn twee namen op zich jorik van johan en erik
Adwin : Adriaan + Odwin, Edwin, Winfried, of andere naam met -win- Christef : Christiaan + Stefan Frejan : Frederik + Jan (Johannes) Gerjan : Gerard + Jan (Johannes) Leco : Leendert + Cornelis Maxander : Maxim + Alexander Rudaan : Rudolf + Daniël
Adwin (Ad en Edwin) Wilbert (Wil en Bert) Gertjan (Gerrit en Jan) Wilar (Willem en Arie) Arjo (Adrianus en Johannes) Jorian (Jori en Fabian)
Ik begrijp niet goed wat ze me 'officieel een combinatie' bedoeld...het is niet dat daar een wet voor is oid... Mensen werden vroeger vaak vernoemd naar (groot)ouders of andere familie en dan werd er een andere roepnaam bedacht. Soms logisch, soms minder logisch. En dan nog is het heel persoonlijk (Marilou is voor mij bv. niet 'officieel een combinatie' van Maria Louise, daarnaast ken ik een meisje dat officieel Marie Louise heet, maar als roepnaam Marlous heeft...wie van hun ouders heeft er dan 'gelijk'?). Ik vind het zo zonde als mensen zo geforceerd zoeken...zit je straks met een naam die je eigenlijk helemaal niet mooi vindt, maar die wel aan alle omliggende voorwaarden voldoet... Daarom zou ik haar adviseren toch wat losser te zijn mbt wat wel en niet zou kunnen/mogen/horen qua afleidingen ed en vooral te gaan voor een roepnaam die ze mooi vinden.
Je krijgt bij mannennamen volgens mij meestal er een streepje tussen: Evert-Jan Peter-Jan Robert-Jan Jan-Willem Jan-Jaap Jan-Hendrik Andere opties Wilbert Albertino Aleksander Ik vind zee van namen een leuke website misschien daar neuzen?
Misschien kan ze kijken naar namen die eindige op -jan (van Johannes) en namen die eindigen op -rik/-rick (van Hendrik, Roderick of Diederik). Cornelis is ook een naam waar, volgens mij, veel mee gebeurt. Verder misschien iets met Willem, Marinus, Albertus, Adrianus, Christiaan, Ferdinand, Gerardus, Henricus, Jacobus ofzo? Gerardus Johannes -> Gerjan Harmen Johannes -> Harmjan Johannes Hendrikus -> Jorik (maar zal geen goede zijn ivm de betekenis van Jorik) Wilhelmus Marinus -> Wilmar (maar was al niet goed )
Jan Cornelis als combi Janko vind ik nog steeds een hele leuke En Hendrik Onno als combi Henno Maar misschien is Onno niet traditioneel genoeg
de vraag bleeft in mijn hoofd hangen... nu kwam ik de naam Herbert tegen (herman en gijsbrecht?) of een combi met Her-... er voor of met Cas-... van caspar kan ook leuk zijn maar vind zelf geen leuke combi
Onze zoon krijgt als tweede naam harjo (harry/Hendrik samen met johan) we twijfelde ook nog om harry/Hendrik apart te doen en josven te doen (Johan en sven) maar gaan toch voor harjo.