Soa syfilis en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Djesmay, 18 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Djesmay

Djesmay Lid

17 okt 2014
    33
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal

Ik ben 12 weken zwanger (1e) en ze zijn er via een Bloedtest achter gekomen dat ik een SOA heb genaamd Syfilis.
    Maandag krijg ik de eerste injecties om de ziekte te bestrijden.
    In het ziekenhuis konden ze er niet veel over vertellen omdat het een zeldzame soa is...
    Ik maak me heeeeel veel zorgen dat mijn kindje dadelijk aangeboren afwijkingen krijgt.
    Hebben jullie hier weleens over gehoord?
    En is er nog een kans dat het kindje gezond blijft?
    En kan iemand mij hier meer over vertellen???

Groetjes een heel ongerust iemand
    :(

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Lues kan idd grote gevolgen hebben voor de gezondheid van je kindje.
    Daarom wordt er ook op gescreend tijdens het eerste trimester (heel zeldzaam is het overigens niet hoor, al kwam het vroeger idd veel vaker voor).
    Hopelijk slaat je behandeling snel aan en heeft het verder geen gevolgen voor de rest van je zwangerschap en je kindje!
    Sterkte!

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
  4. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    ach meis toch he naar om er zo achter te komen, gelukkig wordt je behandeld je kindje wordt dan meteen mee behandeld en is er bij de geboorte niets meer aan de hand , al zal je wel onder strengen controle staan

sterkte trouwens want zo het te ontdekken is echt niet leuk

5. Djesmay

Djesmay Lid

17 okt 2014
    33
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ja ik maak me heeeeeeel erg veel zorgen ,
    Maar ik lees op de site dat het kind tot de 14 weken beschermt word door de moeder koek dus dat er een kleine kans bestaat dat hij gezond blijft.
    Maar op een andere site staat weer dat hij vanaf het begin ook is besmet.
    Weet niet meer wat ik moet geloven :(
    En in het ziekenhuis konden ze mij ook al geen antwoord geven
    Ik wil opzoek gaan maar een ziekenhuis waar ze misschien wel wat meer hiervan weten.

Daarnaast moet ik over twee weken geopereerd worden omdat ik galstenen heb ook hier ben ik een beetje bang voor pfff zit even allemaal niet mee.

Heel leuk trouwens deze site dat je zo met elkaar kunt praten :)

6. godblessed

godblessed Bekend lid

11 mei 2014
    741
    0
    0
    studeren
    Gelderland
    #6 godblessed, 18 okt 2014
    Laatst bewerkt: 18 okt 2014
    Mijn zusje haar moeder we zijn geadopteerd beide had syfilis tijdens haar zwangerschap wist het niet mijn zusje werd met syfilis en geelzucht geboren veelste klein en te licht moest de convuese in.Dit is omdat haar bio moeder het niet wist en niet behandeld heeft daarom is het wel heel belangrijk dat jij je laat behandelen maar dat doe je al neem aan dat dan alles voorkomen kan worden niet behandeld is het wel heel gevaarlijk gelukkig ben je er achter kunnen ze je helpen .

Mijn zusje heeft er reuma aan overgehouden zijn we pas sinds paar jaar achter en word behandeld in de Radboud Nijmegen ze weten ook niet goed wat ze er mee aan moeten kennen het ook niet echt maar je zou het Radboud kunnen bellen.Ons is verteld dat als haar moeder behandeld was dit mijn zusje bespaard had kunnen blijven neem aan dat het waar is.Verder weet ik er zelf niet veel over alleen dit vertelden mijn zusje mij en de artsen.Wens je sterkte en behandeld moet alles goed komen en mag je een gezond womdertje in je armen houden over een half jaar

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het eerste trimester kan je kindje zeker wel besmet worden. De kans hierop is kleiner dan later in de zwangerschap, maar als het gebeurt dan leidt het vaak tot een miskraam. Dit is bij jou gelukkig niet gebeurd. Wel is het zaak zo snel mogelijk met behandeling te beginnen. Rond deze periode meent de kans op besmetting van je kindje behoorlijk toe en dit kan grote gevolgen hebben voor je kindje (overlijden en aangeboren afwijkingen). Heel lastig is het om tijdens de zwangerschap achter te komen of er sprake is van besmetting en of dit al gevolgen heeft gehad voor je kindje. Vaak zie je niets op echo's.
    Per jaar worden er een paar honderd kindjes geboren met een aangeboren lues.

Wat een spannende periode voor je, ook met je galsteenoperstie.
    Hoop dat je snel een beetje kunt gaan genieten, want dat is toch de bedoeling van een zwangerschap, dat je echt 'in blijde verwachting' bent.

8. Djesmay

Djesmay Lid

17 okt 2014
    33
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Maandag krijg ik de eerste infecties en 3 november de laatste dan ben ik 14 weken.
    Ik zal maandag eens gaan informeren bij het Radboud.
    Ik kan niks anders doen dan afwachten en hopen dat ik er optijd bij ben, heel frustrerend :(
    Kunnen ze er tijdens de zwangerschap ook achter komen of het kindje ook is besmet?

Bedankt voor jullie reacties :)

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #9 merah, 18 okt 2014
    Laatst bewerkt: 18 okt 2014
    Ja, dat kan, maar dan zul je een punctie moeten ondergaan en dat is ook niet zonder risico voor je kindje. Ze kijken dan of je kindje antistoffen maakt. Ik weet eigenlijk niet of dit standaard gedaan wordt.
    Eerst maar eens je behandeling afwachten. Als jullie daar goed doorheen komen, verder kijken.
    Spannend hoor!

Ps. Vorige post had ik geschreven dat er een paar honderd kindje per jaar geboren worden met lues. Ik bedoel natuurlijk dat er een paar honderd zwangere vrouwen positief worden getest op lues. Je bent dus zeker niet de enige!

10. Djesmay

Djesmay Lid

17 okt 2014
    33
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Is er ook een grote kans dat het gezond blijft omdat ik er zo vroeg bij ben?
    Heel erg bedankt voor je reactie !

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Er is zeker een geote kans dat je kindje gezond geboren zal worden!
    Je bent er vroeg bij. Vaak, als je kindje vroeg besmet wordt, leidt dit tot een miskraam (onbehandeld blijft die kans er overigens), omdat je kindje de infectie niet aan kan.
    Je zult zeker onder controle blijven. Je kindje ook, na de geboorte (is je partner trouwens ook al getest?). Maar ga alsjeblieft niet bij de pakken neerzitten. Ze testen standaard zo vroeg in de zwangerschap omdat behandeling dan nog goed kan en er uiteindelijk minder risico is op ernstige gevolgen voor je kindje.

Deel Deze Pagina