Ik krijg mijn huishouden maar niet in orde. Hoe doen jullie dat

Discussie in 'De lounge' gestart door Bolly, 19 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bolly

    Bolly Fanatiek lid

    27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland
    ik ben een vrouw van de chaos en krijg het maar niet voor elkaar mijn huis in goede orde te houden. Ook hou ik er niet van om huishouden te doen maar hou wel van schoonheid en hygiëne. Maar krijg het maar niet voor elkaar om alles gewoon netjes te houden.

    hoe doen jullie dat nou. Lijstjes maken ? elke dag wat ? in een dag alles ? ik doe ook vrijwel alles zelf omdat man veel weg is voor zijn werk, ik werk ook maar niet zoveel als hij vandaar.

    maar ja deze chaos dame heeft even wat hulp nodig :D want ik lijkt nog wel in mijn studente tijd te kleven

    help deze ramp huishouder ihihihi

    xxjes Fems
     
  2. Fiene

    Fiene Fanatiek lid

    27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Ik ben net zo, en heb dus een huishoudster ;) 3x3 uur per week (ook omdat ik lichamelijk vanalles mankeer) en dan is het hier redelijk netjes.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben ook een chaoot die liever niet poetst. Zonde van de tijd, of een paar dagen sta je weer hetzelfde te poetsen. ;)
    Ik heb nu inderdaad een schema. Ik doe elke dag een beetje. Mijn man is 1 dag per week thuis (buiten het weekend) en dan doet hij ook wat.

    In het schema staan trouwens alleen de meest belangrijke dingen die elke week of een paar keer per week terugkomen. (stofzuigen, sanitair, bed verschonen, stoffen, dweilen etc.) Ramen lappen of uitgebreid de keuken soppen hoeft wat mij betref niet wekelijks. Die staan dus niet op schema. Dat doe ik wel als ik een keer "de geest" krijg.
     
  4. Vlekje

    Vlekje Fanatiek lid

    12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Ik stof 1 a2 x per week alles af (ligt er net aan hoeveel tijd en zin ik heb) daarnaast stofzuig ik iedere dag en 2 a 3x per week dweilen, ook dit ligt eraan hoe mn dochter met haar drinken omgaat;)
    Het opruimen begin ik niet meer aan tussendoor, dat doe ik 2x per dag, tussen de middag en s'avonds als ze slaapt.
    De bovenverdieping doe ik vaak als mn ex even langs komt, kan hij beneden met dochter spelen en kan ik boven even ongestoord mn gang gaan.
    De badkamer maak ik schoon als dochter in bad zit, of ik ga dan mn was vouwen in de badkamer.
    Toilet iedere dag even doekje erover en bleek erin.
    Ramen wassen doe ik wanneer ze smerig zijn en zie net dat ik dat morgen maar eens moet doen:p
     
  5. blondi

    blondi Fanatiek lid

    3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Doordeweeks hou ik het allemaal een beetje bij, doekje hier overheen en beetje daar en wasjes draaien. Boven schoonmaken en de badkamer doe ik ook doordeweek omdat dat minder werk is dan beneden alles doen.

    En beneden doe ik dan zaterdag alles nog een keer maar omdat ik ook al dingen doordeweek heb gedaan hoef ik dan niet alles meer uitgebreid te doen.

    edit; ik heb geen lijstje, is niet nodig. Moet wel af en toe mezelf ertoe dwingen hoor! Heb af en toe ook de neiging om lekker op me gat te blijven zitten of te gaan winkelen.;)
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb inderdaad een lijstje gemaakt..
    Voor elke dag 1 "grote" klus (afstoffen, sanitair) die ik deed tijdens een langer slaapje. En dan elke dag "kleine" klusjes (was, vegen, toilet) erbij.
    En ook manliefs naam stond op het lijstje. Hij veegde na het avondeten de woonkamer als het nodig was. En hij ruimt de vaatwasser in..
     
  7. mamavanjill

    mamavanjill Bekend lid

    8 okt 2009
    641
    0
    0
    uhhhmm... maandag de was van de hele week. dinsdag wc & boven/ of badkamer 1 van de twee, mijn dochteffr is dan naar de creche. donderdag weer wc en boven of de badkamer (ligt er aan wat ik die dinsdag heb gedaan) s'avonds doe ik dan de strijk (mijn vriend de was opvouwen..) en vrijdag doe ik de beneden verdieping (stoffen, goed zuigen & evt. dwijlen) meer is er niet. af en toe de ramen, 2x per jaar de keuken (keukenkastjes etc.)
    en heel soms komt mijn mams boven heel goed doen & badkamer. ik doe alleen savonds elke dag stofzuigen als mijn meis naar bed is. ik werk daarnaast 3 dagen in de week (1/2dagen door de weeks en om het weekend..) gaat goed zo. ik heb wel echt vaste dagen dus voor dit alles, vind ik erg prettig
     
  8. lautjuhhh

    lautjuhhh Niet meer actief

    Ik ben begonnen met een lijstje en nu gaat alles automatisch

    Maandag: Keuken grondig opruimen, stofzuigen en woonkamer stofzuigen en de wc en kattenbakken
    Dinsdag: Woonkamer grondig. stofzuigen wc en vaatwasser
    woensdag badkamer wc grondig kleine kamertje woonkamer stofzuigen kattenbakken
    donderdag: woonkamer stofzuigen, wc schoonmaken, Slaapkamer van ons en de kleine
    Vrijdag: wc Vogelkooi, kattenbakken, stofzuigen van de woonkamer.

    Bij de slaapkamers komt dan ook bedden verschonen bij..
    De was draai ik wanneer nodig
     
  9. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Euh... hoe doe ik dat? NIET!
    Nouja ik doe mn huishouden wel. Maar het is hier echt niet elke dag kraak helder en opgeruimd hoor!
    Er wordt hier met 5 man sterk 2 honden en 1 schildpad geleefd...en dat kan je zien ook!
    Ik was elke dag een was (minstens...meestal 2) en 3 a 4x p week trek ik de stofzuiger er door beneden. Wc's doe ik meerdere keren per week. En de rest als ik n gaatje heb.
    Dus heb altijd wel ergens in huis dat het netjes is en n andere plek waar het een bende is...so be het! Ik ben geen slaaf van mn huishouden en dat zal ik ook nooit worden. Zolang er geen meters stof ergens ligt en je nergens vast blijft plakken of het risico loopt op enge ziektes. Je niet eerst stapels wasgoed en weet ik het wat aan de kant moet gooien voor je de bank terug vind, vind ik het best :D
    En iedereen die bij mij op bezoek komt en er anders over denkt....ben de beroertste niet hoor....die verklap ik dan wel waar de stofzuiger enzo staat ;)
     
  10. augustus

    augustus Niet meer actief

    Alles een beetje op vaste dagen, zo is het nooit vies of een troep hier, en is het nooit veel werk
     
  11. lianda

    lianda Fanatiek lid

    6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Ik ben een heel opgeruimd type. Ik kan er echt niet tegen als er 1 dag niet gestofzuigd is. Erg toch eigenlijk. Mijn man zegt ook vaak van laat het toch is een dagje zitten.
    Op de dagen dat ik werk doet hij het juist.
    De onderverdieping doe ik dus iedere dag en boven 1 a 2x per week ligt eraan of ik genoeg tijd heb.
    Een lijst heb ik dus ook niet. Wij leven trouwens met 5 man en 1 hond en 1 kat en vissen.
     
  12. Anni85

    Anni85 Fanatiek lid

    14 jan 2011
    3.399
    0
    0
    Mama van 2
    Zuid-Holland
    Ikzelf heb het heel druk, een fulltime baan als leidinggevende en daarnaast knip ik bij op 2 a 3 avonden in de week.
    Dus ik heb het soms letterlijk té druk voor het huishouden.
    Zo plan ik het in:

    Maandagochtend: boodschappen voor ma, di, wo
    wc's schoonmaken en stofzuigen.
    Dinsdagavond: konijnenhok
    woensdagavond: wasje draaien/ophangen
    donderdag: boodschappen voor hele week (frisdrank, etc.) en eten voor do, vr, za en zo.
    wc's, badkamer en slaapkamer schoonmaken
    Ook de woonkamer doe ik volledig (stofzuigen, dweilen, etc.)
    Ook konijnenhok schoonmaken
    vrijdag; niks, heb dan koopavond.
    zaterdag: konijnenhok schoonmaken, stofzuigen
    zondag: beddengoed verschonen, boel goed laten luchten en eventuele nodige klussen zoals administratie en grote schoonmaakklussen.

    Zo is het goed te doen ;)
     
  13. fafje

    fafje Niet meer actief

    ik HOU ERVAN :D

    maar ben ook soms lui...ik doe aan routine werk 'sochtends...
    opstaan met die kleine...zodra die een dutje doet..
    het afwasje (van de avond ervoor, zo lui ben ik dan wel weer)
    Was aan zetten, wasmand vullen met droge was..alvast klaar zetten bij de bank
    swifferen (stofzuigen, doe ik meestal bij het middagdutje van de kleine of voor het eten)
    Ff alles opruimen, btj stoffen...en zelf ontbijten..

    En dan vind ik het wel weer mooi...dan weer de dagelijkse dingetjes met die kleine, badje etc...zelf douchen...
    Als ik zelf klaar ben met doucehn, ruim ik dara ook gelijk op...of maak ff snel wat schoon (spullen staan daar al)...
    Idem met wc, als ik ben geweest maak ik het direct schoon, doekjes en spullen liggen daar ook al

    zoiets,...en de rest doe ik wanneer ik er een gaatje voor (wil) vind(en)
     
  14. gebakje

    gebakje VIP lid

    15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    elke 2/3dagen een sopje over de tafels.
    1x per week: stoffen/poetsen/zuigen woonkamer.

    Tussendoor rond de papegaaienkooien zuigen, want die gooien voer in het rond.

    2x per week: toilet

    1x per wanneer ik zin heb en het vies is: badkamer.

    Ramenlappen: 2x per jaar :p (woon op 3 hoog)

    slaapkamer 1x per 2 weken even stoffen/sopje er over heen, zuigen.

    was: 2x per week, als er veel was ligt tenminste. (zijn nog maar met zijn 2tjes)
     
  15. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik ben volgens mij niet per sé slecht in huishoudelijke dingen, maar ik zie dingen gewoon te laat ;) Ik zou eigenlijk ook eens moeten proberen een lijstje te maken en iedere dag een uurtje te besteden aan poetsen/schoonmaken ipv nu telkens alles in 1x te doen en dan de helft over te slaan (omdat ik het gewoon niet zíe :D ). Ik denk ook dat ik beter werk met een lijstje erbij, zodat ik gewoon zie wat ik moet doen. Lijkt me ook makkelijker dan telkens in 1x alles, dat is zo'n drempel ;)

    Ik ga het eens proberen goed bij te houden ipv pas in actie te komen wanneer het eigenlijk al echt vies is.
     
  16. lin80

    lin80 Fanatiek lid

    7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik vond het zelf ook altijd moeilijk om me er echt toe te zetten om het huishouden te doen. Nu heb ik de vaste regel dat ik meteen na het middageten (dan gaan de kinderen hier ook op bed) het speelgoed opruim, daarna neem ik de tafels af en haal ik snel een doekje over de kastjes. Dan snel even stofzuigen (1 keer per week ook even de bank verschuiven en kastjes) en 2 à 3 keer per week dweil ik. Daarna het aanrecht nog even opruimen en de wc schoonmaken. De bovenverdieping doe ik 1x per week stofzuigen en dweilen en afstoffen en doe dan ook meteen het beddengoed. (meestal in het weekend) Was draai ik als ik een machine vol heb en de badkamer doe ik als ik aan het douchen ben of als mijn dochtertje in bad zit. De grotere dingen als ramen lappen en in de kastjes schoonmaken doe ik wanneer het uitkomt.

    Wat altijd al veel scheelt is om rommel meteen op te ruimen als je het tegenkomt. Zo zet ik vuile vaat meteen in de vaatwasser en als er ergens een stapeltje papieren ligt ruim ik dat meteen op. Op die manier oogt het in iedergeval netjes.
     
  17. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    De badkamervloer doe ik altijd 1x in de week als ik gedouched heb (of nog n keer tussendoor als er weer eens een met zn schoenen aan naar boven is geweest en in een vochtige douche is gaan staan :x) En idd als dochter na het wassen in dr badje nog wat speelt doe ik de rest vd badkamer. Dat bedoelde ik dus eigenlijk als ik n gaatje heb (van die verlore momenten dat je toch staat te wachten op...tja...tot er weer wat van je nodig is...zoals dochter afdrogen. ;)
    Zo heb ik eigenlijk (nu ik er bij na denk) wel meer van die vaste "gaatjes" Zoals net toen ik de planten water gaf. Dan doe ik meteen een natte doek over de vensterbanken enz.
     
  18. Ladydi85

    Ladydi85 Niet meer actief

    Ik heb een tweede agenda waarin ik bij hou wat ik wanneer moet doen. Elke week komen de standaardklussen terug (stoffen, zuigen, dweilen, aanrecht, sanitair), maar ik kan er ook in zetten wanneer ik de wasmachine moet schoonmaken, wanneer de auto stofzuigen, administratie opruimen, ramen lappen, vaatwasser schoonmaken, koelkast uitmesten... Het meeste van die grotere werkjes doe ik eens per maand, maar wel verdeeld over de maand, dus dat kan ik mooi in de agenda bijhouden. Doorstrepen als ik iets heb gedaan en dan ben ik er weer af voor die dag.

    Alleen het wassen zet ik niet in de agenda (behalve beddengoed), want daar is natuurlijk geen peil op te trekken. Mij helpt het enorm, sinds ik die agenda bijhoud is het huis veel opgeruimder en schoner.
     
  19. nonnie26

    nonnie26 Niet meer actief

    hier ook eentje met een lijstje maar die zit wel in me hoofd niet op papier..

    als ik wakker word in de ochtend ligt de kleine nog even in bed te spelen/brabbelen, dan ruim ik de zooi van tafel van gisterenavond, en gooi het in de prullenbak of zet het in de vaatwasser..

    dan de kleine halen, in de box, ga ik broodje smeren en ondertussen ruim ik de vaatwasser in van de avond ervoor en zet ik hem aan net als de wasmachine die ik gelijk inruim en aanzet..

    ontbijten, daarna boodschappen

    dan de kleine een fruitje en spelen dan doe ik ondertussen de was ophangen en de vaatwasser uitruimen

    dan de lunch en gaat ze naar bed voor 2 uurtjes

    als ze erin ligt doe ik boven opruimen en in de badkamer haal ik overal een doek overheen, dan beneden alles opruimen, doek over de keuken en over de wc en ondertussen ZP'en :D

    als ze wakker is eet zij haar tussendoortje en doe ik afstoffen en stofzuigen en 2 a 3x per week dweil erachteraan..

    zodra ze naar bed gaat voor de avond ruim ik al het speelgoed op en maak de tafel weer leeg om de dag erna weer overnieuw te beginnen ergens is het ondankbaar werk hahahhaa

    grote sopbeurten gebeuren meestal in het weekend als ik er behoefte aan heb maar over het algemeen blijft het netjes schoon zo.. oh ja hier met 3 man en 2 honden..


    als ze
     
  20. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.152
    597
    113
    Gewoon... doen. Zorgen dat het niet oploopt en je over het 'geen zin' heenzetten. Er bestaan helaas geen kaboutertjes.

    Ik doe overigens elke zaterdagmorgen in 2 a 2,5 uur alles omdat ik fulltime werk. Alleen de vaatwasser, dagelijks achter mn eigen en vriendslief kont even opruimen en boodschappen houd ik door de week wel bij. En ik doe het allemaal gewoon helemaal alleen.
     

Deel Deze Pagina