Avontuurlijk spelen belangrijk In bomen klimmen of op straat spelletjes spelen, wordt in Engeland vaak als te gevaarlijk beschouwd. Kinderen mogen van hun ouders niet meer avontuurlijk spelen, alles moet zo veilig mogelijk. Ongeveer de helft van de Britse kinderen mag niet in bomen klimmen zonder toezicht van een volwassene. Ook mag slechts een derde van de kinderen buiten op straat of in de natuur spelen. De meeste kinderen moeten van hun ouders in speciaal ingerichte speeltuinen spelen. Volgens Britse onderzoekers is deze strengheid echter wat overdreven. Voor kinderen is het namelijk belangrijk om hun grenzen af te tasten. Ook uitdagingen aangaan is juist erg belangrijk voor jonge kinderen. Lopen leren ze immers met vallen en opstaan. Volgens de PlayDay organisatie is het dan ook erg belangrijk dat kinderen weer avontuurlijk leren spelen. Hierdoor krijgen ze een beter inschattingsvermogen en meer zelfvertrouwen. Ook moeten kinderen meer buiten spelen. (c) gezondheidsnet.nl Bron:nu.nl
Ik ben het er totaal mee eens, dat buiten spelen erg belangrijk is voor de ontwikkeling. Maarre als je hoort/ziet wat er tegenwoordig voor onopgevoede ROTJONKEN de straat verzieken, omdat die dus weer niks anders als de straat op gestuurd worden omdat de ouders er dan lekker geen omkijken naar hebben, dan hou ik ze vaak toch liever binnen of dan ga ik ergens met ze heen.
heb je bossen in de buurt? Of scouting? Ik weet niet hoe het er bij jullie uit ziet, maar je kunt bijv ook een stoel pakken en voor gaan zitten om de boel een beetje in de gaten te houden. Of met zn allen naar het park gaan, kunnen ze daar ravotten (als de hondepoep dat niet verpest trouwens)
*leer Wilma kennen door haar geplaatste berichtjes* leuk zeg maar ikben het er wel mee eens. ik heb vroeger altijd buiten gespeeld en in de hoogste bomen geklommen en mocht altijd ravotten. en nu ben ik bijvoobreeld niet bang voor spinnen
Hoii, Ik heb dat regelmatig gedaan afgelopen zomer, een stoeltje erbij gepakt en erbij gaan zitten. Ik kan dat helaas niet de hele dag doen en het probleem ligt bij sommige ouders, die het óf niks interesseren óf zelf minstens zo erg zijn en dus ruzie komen schoppen zodra je ergens wat van zegt... Er zijn hier ook een boel leuke kinderen hoor, uit leuke gezinnen alleen de rotte plekken in een appel bederven meestal de hele vrucht... Er is hier een leuk stukje park, met speeltoestellen, heel vlakbij, ik kan daar alleen niet hele dagen gaan zitten, ik vind het zo jammer dat ik ze niet relaxt vanuit ons eigen huisje kan laten spelen in de straat, er is áltijd wat (die van mij zijn ook niet heilig hoor begrijp me niet verkeerd )
wat jammer zeg! Dat het zo verpest wordt.. Hihi, ik heb ook veel buitengespeeld, maar ik ben nu toch echt nog steeds wel bang voor beestjes. Haha!
lees het boek "het laatste kind in het bos" maar eens, van R. Louv. buitenspelen is heeeeel erg belangrijk voor kinderen!
mijn broer en ik hadden vroeger zelf een overall zodat we lekker konden ravotten buiten. heerlijk! ik vind het jammer dat het tegenwoordig niet meer overal kan. Ik las laatst van een forumvriendinnetje over de speeltuin Speeldernis. Volgens mij een aanrader voor kids in Rotterdam e.o.! http://www.speeldernis.nl/
Ja, ik heb vroeger heel veel buitengespeeld. Alleen woonden wij aan een plein en verder had je stoepen en genoeg moeders die een oogje in het zeil hielden. Waar ik nu woon, hebben ze bezuinigd op de grond door geen enkele stoep aan te leggen, dus ze staat meteen op straat, ze rijden als gekken en er lopen toch ook wel wat weirdo's rond, dus ik ben ook voorzichtiger met haar straks buiten te laten spelen. Zou mooi zijn als het allemaal nog zo kon, maar helaas, ik zal toch aardig wat toezicht moeten houden.
Zo voel/zie ik het ook... Vroeger waren de tijden gewoon heel anders. Ik heb ook altijd heerlijk buiten gespeeld en ravotten was mijn favo bezigheid Het wordt tegenwoordig haast onmogelijk gemaakt voor kinderen om veilig buiten te spelen. (denk aan verkeer, ruimteindeling, rotkinderen etc.)
Euh...werkt dat zo ja? Maareuh ik vind t idd ook erg belangrijk dat de heertjes hier buiten rond ravotten. Ik schop ze dan ook met zeer grote regelmaat naar buiten. Vooral de oudst moet ik echt buiten zetten want die heeft altijd wel wat te zeuren. Te warm, te koud, te moe, te...naja vul zelf maar in. Maar dan gaat de jongste skaten en dan wil hij toch wel mee als hij dan toch echt naar buiten moet...
ik merk het zelfs op het kdv dat ouders steeds meer zeuren hoor Vooral de zandbak is bij ons het onderwerp vd dag. Terwijl hij altijd afgesloten word en niet door een net wij hebben er een glazenkoepen ofzo over die wij dicht doen. En het zand word ook nog eens jaarlijks vernieuwd. Maar toen ik kind was speelde ik overal waar zand planten bomen en veel viezigheid was. Ik kwam ook als kind regelmatig met insecten thuis en had zelfs een waterslak uit de slootgevist en in een potje gedaan. Mijn zusje had als kind een pot teer gevonden en ging zichzelf er mee verven moeders niet blij natuurlijk maar wij waren altijd buiten
Ja zo werkte dat bij mij ook melanina. Gewoon lekker rond rotzooien buiten. Word je vies? Nou dan onder de douche, kleren in de wasmachiene en klaar. Kwam ook met de meest uit een lopende insecten, steentjes en takjes thuis. Mn jongste ook. Die is er gelukkig nu mee op gehouden. Want die vond pissebedden zo mooi... ik de kleur ook wel. Maar hoef ze niet zo nodig binnen terug te vinden