beste verloskundigen, Zijn jullie bekend met Bikram Yoga en of dat mag tijdens het eerste trimester? Bikram yoga is een serie van 26 klassieke yoga houdingen (asanas) waarbij het hele lichaam in 90 minuten onder handen wordt genomen. Deze houdingen worden altijd in precies dezelfde volgorde en op dezelfde manier beoefend in een verwarmde ruimte (38-40 graden Celcius). Ik doe het al een aantal jaar redelijk regelmatig en zou het graag nu tijdens zwangerschap weer willen doen, maar hoor wisselende verhalen over bloodstelling aan warmte tijdens zwangerschap. Volgens mijn docent kan het wel (zij heeft zelf inmiddels 3 gezonde kinderen, na intensieve beoefening), zeker omdat ik al ervaring heb met de yoga. Zij zegt dat het geen kwaad kan omdat je 'core' temperatuur niet veranderd, maar door zweten op pijl gehouden wordt. Volgens haar kreeg ze ook steeds complimenten over haar goed doorbloedde placenta en verliep de bevalling ook voorspoedig. Zijn jullie bekend met deze vorm van yoga en hebben jullie idee over of het gevaarlijk is en dan met name tijdens het 1e trimester? Bij voorbaat dank! gr.suzie
Hoi suzie, Ik ben er zelf niet bekent mee maar het kan geen kwaad. Je bent er zelf bekent mee dus het is niet iets waarmee je nu wilt gaan starten en de docent weet zelf heel goed of het wel of niet kan in de zwangerschap. De omgevingstemperatuur is niet te hoog en zoals je docent ook zegt past je lichaam zich aan aan de temp door te gaan zweten. Zorg dat je voldoende drinkt!! Imke