Billen afvegen is een probleem geworden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door BLiS, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Onze oudste zoon heeft inmiddels een probleem ontwikkeld mbt het niet zelf af willen vegen van zijn billen.

Tot voor kort terug ging het goed, goed in de zin dat hij het zelf deed maar soms ook niet omdat hij dan een dwarse bui had. We maakten daar dan geen probleem van en veegden zijn billen af voor hem.
    De volgende momenten deed hij het dan ook zelf weer probleemloos.

Totdat zo'n moment vorige week zich voor deed op school, hij was met de klas buiten en moest ineens poepen. Hij is naar binnen gegaan naar het toilet...maar hij had om hulp gevraagd bij de juf omdat hij het zelf niet kon/niet wou.
    De juf heeft dit geweigerd te doen, oké dit snap ik want het is in principe niet haar taak om de billen af te vegen.
    Maar nu komt het...ze heeft onze zoon 2,5uur!!! op de wc laten zitten.
    Onze zoon bleef voet bij stuk houden om niet zelf zijn billen af te vegen, hij kon en wou het niet zelf doen (waarom is mij nog onduidelijk).
    De juf bleef ook voet bij stuk houden, ze is kennelijk wel af en toe bij hem wezen kijken om te zien of hij het al zelf had gedaan.
    Ik stond om 12.30 op het schoolplein op mijn zoon te wachten, totdat er ineens 2 meisjes uit groep 8 mij van het schoolplein af kwamen halen om te melden dat onze zoon nog op het toilet zat (ik dacht dat hij een ongelukje had gehad op het toilet). Ze vertelden mij dat hij er al zat vanaf 10u...
    Vanaf toen schrok ik, ik trof mijn zoon rillend van de kou aan op het toilet.
    De klas ging op dat moment uit, de andere kinderen liepen de klas uit.
    Ik begreep dat de juf zijn vraag om hulp geweigerd had en ik vond dat hij er nu lang genoeg had gezeten. Ik veeg zijn billen af en help hem zijn spullen bij elkaar te zoeken. Ik merk op dat zijn tas zwaar aan voelt, ik kijk erin en zie dat zijn pauze spullen (eten en drinken) nog in de tas zitten en niet genuttigd zijn. (ze heeft hem dus ook niet laten pauzeren)
    De juf komt even later terug de klas in en vraagt aan mij wie nu zijn billen afgeveegd heeft, ik vertel haar dat ik dat gedaan heb en leg uit waarom.
    Ze wordt enigszins boos op mij dat ik nu toch zijn billen heb afgeveegd, ze geeft als argument aan dat hij nu toch uiteindelijk zijn zin heeft gekregen en dat niet de bedoeling is. (natuurlijk ik snap je punt, maar je maakt het er niet beter op om hem 2,5uur!!! te laten zitten. Dat doen wij thuis ook niet).
    De dag/middag hierna had ook geen goede gevolgen voor zijn zieke heup, hij kwam met veel pijn van het toilet af en klaagde de volgende dagen veel over een pijnlijke heup. De kou en de zittende houding op het toilet komt dan ook niet ten goede :(

Oké, nu is het zo dat ik vorige week een gesprek heb aangevraagd met de juf over dit voorval. Gisteren hebben we dit gesprek gehad en ze bood haar excuses aan dat ze dit verkeerd heeft aangepakt. Ze had mij bijvoorbeeld ook kunnen bellen om te overleggen hoe ze dit het beste aan moest pakken.

Maar nu sinds gisteren is het helemaal weer mis, hij weigert in totaliteit om zijn billen af te vegen. Als ik hem vraag waarom hij zijn billen niet zelf af wil vegen zegt dat hij zijn botten in zijn billen pijn gaan doen?!
    Ik zelf en mijn man begrijpen dit niet en bieden hem dan aan aan ons te laten zien wat hij dan doet en waar/hoe het dan pijn kan doen. Ook dit wil hij niet. Hij maakt er een heel drama van :(

Hoe moeten we dit nu aan pakken dat hij het toch weer zelf gaat doen?
    We hebben al geprobeerd een beloningssysteem (stickers plakken) in te zetten maar dit schuift hij aan de kant, hij zegt de stickers niet interessant te vinden. Ook niet wanneer een x aantal stickers een cadeautje opleveren.

Vanmorgen kreeg ik al als tip om hem te belonen als hij het al 1x zelf kan doen, dus uitleggen dat wanneer hij het toch 1x zelf doet dat hij dan een klein cadeautje mag uitzoeken.

Help! :)

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Uit jouw informatie onderaan het bericht maak ik op dat jouw zoontje van 2009 is, en dus 4/5 jaar is? Ik sta zelf ook voor een kleutergroep en als een kind vraagt om hulp bij het afvegen, dan bied ik die hulp. Een kleuter 2,5 uur lang op het toilet laten zitten? Nee hoor, dat kan echt niet!!! Ik vind dit erg schokkend!!!
    Tips heb ik zo snel even niet voor je, ik ben nogal flabbergasted om heel eerlijk te zijn... Ik zal er even over nadenken.

3. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Klopt, mijn zoon is in december 4 geworden.
    Hij zit net een kleine 3 maand op school.
    Zelf ben ik hier ook erg van geschrokken, ben ook erg kwaad en teleurgesteld in haar actie(s).
    Vind het pedagogisch zeer onverantwoord :x

4. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend vervelend dat de juf het op deze manier heeft aangepakt, dat werkt alleen maar averechts en dat blijkt ook..
    Het was inderdaad verstandig geweest als ze contact met jou had opgenomen en het even had overlegd, maar goed daar heb je nu niets
    meer aan.
    Ik weet niet of je er ook over gesproken hebt met de juf en je zoontje samen, dit zou ik nml wel doen.
    Ik kan me nml heel goed voorstellen dat er heel wat omgaat in zo'n koppie als de juf hem 2,5 uur laat zitten. En zou dit dan ook uitspreken.

Ik zou het ook proberen in de vorm van belonen met een kleinigheidje.
    Kan je niet een kleine grabbelton maken, met allemaal kleine cadeautjes verstopt tussen proppen papier ofzo.
    En dan hem na het zelf afvegen een cadeautje laten grabbelen. (wel goed opbergen zodat hij niet alles in één keer er uitgrabbelt ;)

Succes!

5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Vreselijk :( ik denk dat het een fase is en heb helaas geen tips.

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Jouw zoon heeft toch een ziekte aan zijn heup?
    Ik denk namelijk dat het gewoon weg zeer doet. Ik met mijn rug problemen en SI problemen vind afvegen ook pijnlijk namelijk.
    Ik zou eens vragen bij zijn artsen.

Het draaien bij vegen doet mij zeer en aangezien hij kleiner is zal hij nog wel verder moeten draaien om erbij te kunnen . Je zou bij jezelf kunnen laten zien dat je ook tussen je benen door kan vegen. dan blijft dezelfde belasting op de heupen/bekken/rug.

Ik Vind het zeer kwalijk dat juf hem zo lang heeft laten zitten, hij is 4 !

7. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vidn dit schandalig van de juf, zeker gezien het feit dat hij iets aan zijn heup heeft en het dus mogelijk gewoon pijn doet. Hoe veegt hij zijn billen af als hij dit zelf doet? Achterlangs of voorlangs? Ik ken namelijk veel jongetjes die het achterlangs niet kunnen en dus voorlangs afvegen. Voor meisjes kan dat niet (of het is iig lastiger op die manier) ivm bacterieen die ze dan richting hun plasbuis vegen en dus het risico op ontstekingen, maar bij jongetjes kan dat wel gewoon. Misschien dat dat voor hem fijner is omdat hij dan minder met z'n heup hoeft te draaien?

8. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @Siriel; Vorige week hebben we dit gezamenlijk in de klas besproken, ook waar hij bij was. Ze was toen ook al niet zo aardig tegen hem.
    Ik heb namelijk ook het idee dat hij nu steeds meer een afkeer tegen deze juf krijgt..
    Thuis hebben we het ook al een paar keer goed besproken met hem.
    Ik ga vanmiddag zeker met hem overleggen hoe hij het toch graag gedaan wil krijgen, ik wil toch graag dat hij het weer zelf gaat doen.

@Amarens; Ik hoop ook dat het een fase is.

@mimi83; Klopt hij heeft inderdaad een heupziekte, de pijn gaat met ups en downs. Goede tip om hem het anders te leren, bij jongens maakt het dan ook niet uit om naar voren af te vegen, wellicht geeft dit minder pijn.
    Ik wou zelf de heupziekte hier niet aan koppelen want de ziekte heeft al zoveel 'beperkingen' dat ik niet wou bedenken dat het hier ook nog eens in de weg zou zitten (ik kan het niet zo makkelijk uitleggen merk ik nu).

Ik wil de juf ook niet gelijk in een kwaad daglicht zetten, hij zal toch nog even een tijdje met deze juf door moeten brengen.
    Lastig is het wel :(

@Purk; Hij veegt inderdaad zelf zijn billen af van achteren, hij maakt dan min of meer een kopstand ;)
    Ik kan mij nu wel enigszins indenken dat het pijn kan doen :)->)

9. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik vind het niet kunnen dat ze hem zo lang heeft laten zitten... Mijn dochter help ik ook nog met het afvegen van haar billen. Achterlangs lukt haar ook niet goed en dan doet ze het dus liever verkeerd. Ik zal binnenkort weer eens met haar gaan oefenen. Maar als ik zie hoe veel moeite het haar kost, kan ik me voorstellen dat die beweging inderdaad misschien niet prettig voor jouw zoon is.
    Hopelijk vinden jullie snel een goede oplossing, ook samen met school.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Lekkere juf zeg... ik zou hier nog niet klaar mee zijn! Kom op, een kind 2,5 uur op het toilet laten zitten! Dat doe je toch niet. Ik zou het zelfs eens met de directie opnemen als het gesprek verder niets oplevert.

Ik denk ook dat het afvegen hem pijn doet door zijn heup en dat hij daarom zegt dat zijn botten pijn doen. Een andere techniek 'aanleren' lijkt me dan het meest vruchtbaar. Arm mannetje!

11. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Ik heb je verhaal gelezen en nog een keer gelezen en nog eens en weet gewoon nog steeds niet wat te zeggen. Wat een rare juf :$. Hier wordt er gevraagd of je je kinderen wilt stimuleren om zelf hun billen af te laten vegen maar als het nog niet lukt dan is het geen probleem en doet juf het even. Ik help op maandag bij de overblijf en hoor geregeld roepen, ik ben klaar en denk dan zucht ;), maar om een kind zo lang te laten zitten sorry dat vind ik echt te erg, arm arm mannetje :(.

En ook hier kan ik me voorstellen dat het afvegen hem pijn doet, heb zelf reuma en als mijn heupen ontstoken zijn wordt ik echt niet blij van billen afvegen dus misschien inderdaad anders aan leren en anders als zijn billen niet te vies zijn (zoonlief hier is meestal gewoon schoon na het poepen en veeg je voor de show) gewoon zijn onderbroek aan laten doen op shcool en dan thuis even kijken.
    Ben gewoon echt verbaasd dat een juf bij de peuters dit zo heeft gedaan, pfff, erg knap dat je niet vreselijk boos bent geworden ik weet niet of ik zo netjes had kunnen blijven op het moment dat ik mijn kind zo aantref.

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Gisteren hadden we het gesprek met de coördinator sociaal-emotionele ontwikkeling erbij.
    Niet iemand van directie, ik heb hier wel om gevraagd maar ze waren van mening dat we het eerst met de juf moesten bespreken.
    Werkt dit inderdaad de komende tijd niet dan pak ik het hoger op.

Het aanleren van een nieuwe techniek ga ik proberen toe te passen, kijken of hij hier wel open voor staat. Ik hoop het wel :)

Ik blijf het ook absurt vinden dat ze hem zo lang heeft laten zitten, dit had niet mogen gebeuren.

13. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @Blaine; Stimuleren om het zelf te doen is hier ook besproken op school, en daar kan ik mij ook erg goed in vinden.
    Maar om een kindje zo lang geen hulp aan te bieden vind ik onacceptabel.
    Ik was op het moment dat ik hem ophaalde ook beduusd en stond ik perplex van wat er gebeurd is, op weg naar huis dringt het pas goed tot je door en bedenk je je wat je had willen zeggen.
    Ik had ook best onredelijk kunnen zijn...zo behandel je een kind van 4 niet.

14. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Dat ben ik helemaal met je eens, ze zijn nog zo jong en net begonnen op school. Alsof het allemaal nog niet spannend genoeg is doet de juf zo met een jong kind, nee dat snap ik exht niet :(.
    Ik hoop dat het gesprek iets positiefs oplevert en dat je zoontje niet gelijk al zijn vertrouwen in school kwijt is. Ik vind stimuleren ook iets heel anders dan een kind zo behandelen. En ja kan me ergens voorstellen dat je even helemaal perplex bent dit zie je niet aankomen en verwacht je niet.

Hoop dat hij snel weer het vertrouwen vind om het te proberen.

15. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Wow! 2,5 uur?!!! Wat idioot zeg!

16. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Zo besef je je maar weer hoe klein ze eigenlijk nog zijn en wat ze allemaal al 'moeten' op school.
    Ik hoop dat hij ook het vertrouwen weer terug kan krijgen, ik wil hem daar zo graag bij helpen maar wist even niet meer hoe ik het nu het beste aan moest pakken.
    Nog even en dan mag ik hem weer ophalen van school, ik ben heel erg benieuwd hoe het vandaag is gegaan.

17. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ik was zo'n kind dat van zoiets echt een deuk in het vertrouwen t.o.v iedereen zou krijgen, en het zou me nog jarenlang achtervolgen :(. Ik vind echt heel erg voor je mannetje..

Inderdaad een nieuwe techniek aanleren, lijkt me een goede oplossing.

18. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ja echt waar helaas :(
    Ik geloofde het eerst niet eens, maar toen ze het zelf bevestigde schrok ik er behoorlijk van.
    Probeer het zelf eens om zo lang op het toilet te blijven zitten :)

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Vooral omdat hij al problemen heeft met zijn heup, ik vind het eigenlijk gewoon mishandeling. Een kindje dat net drie maanden op school zit niet willen helpen? Waarom is zij eigenlijk kleuterjuf geworden?

Nee, ik zou haar functioneren echt in vraag stellen.

20. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Goede vragen waar ik helaas geen antwoord op kan geven.
    Ik vraag mij ook af of ze wel geschikt is als kleuterjuf, ik krijg ook vaak het idee dat ze de klas niet goed aan kan ivm de hoeveelheid kinderen (nu 26).
    Ze geeft ook aan dat ze een drukke klas heeft en er eigenlijk geen tijd voor heeft..

Ik heb ook zitten denken om een klacht in te dienen maar zo ver kan ik het nog niet laten komen. En waarom niet, ik geef haar nu nog even de voordeel van de twijfel.

Deel Deze Pagina