Een hele domme vraag maar ik weet het echt niet weer. Wanneer is het nu precies sinterklaas? Wat ik mij nog van vroeger kan herinneren was dat je op 5 december je schoen deed zetten en op 6 december smorgens de cadeautjes erbij lagen en deze werden uitgepakt. Maar ik zie dat sommigen in een ander topic zeggen dat ze op 5 december sinterklaas vieren (en de 6de bijvoorbeeld al de boom opzetten). Herinner ik het mij nu verkeerd of viert iedereen het anders?
Hier mogen de kinderen hun schoen zetten wanneer Sinterklaas weer in het land is (15nov). En daarna mogen ze in principe elke avond hun schoen zetten maar zal deze niet altijd gevuld zijn Dan op sinterklaasavond (5dec.) zullen we pakjesavond vieren Sinterklaas vertrekt immers 6 december weer met zijn pieten naar Spanje
Hier word het 5 december gevierd en 6 dec boom opgezet Ik vind het allemaal verpest voor de kinderen nu. Met hun domme drama laat kinderfeesten gewoon op normale manier doorgaan
Zo ver ik weet is het 5 december Sinterklaas. Mijn dochter mag ook haar schoen zetten vanaf het moment dat de goedheilig man in het land is (dus vanaf 15-11). Ze mag alleen op de zaterdagen haar schoen zetten. Vrijdag 05 december vieren we Sinterklaas.
Dacht dat 5 december officieel pakjesavond is en dat je dan ook de cadeaus doet. Maar als je het anders wil vieren dan is dat prima toch? Iedereen heeft weer een eigen verhaal en traditie rondom Sinterklaas.
Dat hangt ervan af of je uit Vlaanderen of uit Nederland komt In Vlaanderen wordt het over het algemeen gevierd zoals jij het je herinnert. In Nederland is het gebruikelijk om het op 5 december te vieren.
Het is nu voor ons tijd om onze eigen traditie te gaan starten, vandaar dat ik graag wilde weten wat het meest gebruikelijke is Doen jullie op 5 december dan smorgens de pakjes uitpakken of wordt dat savonds gedaan?
Zodra die in het land is (de 15e) om de avondschoen zetten en 5 fdecember is officieel pakjesavond, dus dan vieren wij t ook. Maar ga echt 6 december niet gelijk de kerstboom opzetten hoor...
Wij pakken op 5 december savonds (voor de echte kleintjes eind van de middag) de cadeaus uit. En zes dec komt de boom te staan
Met kleinere kinderen hier word het s middags gedaan, dan kunnen ze er nog lekker mee spelen. Maar hier word het 6 dec.
Iedereen zal het op zijn eigen manier vieren. Volgende week komt ie in Nederland, vanaf dat moment mag hij zijn schoen zetten. Pakjes avond vieren we (nog) niet. Hij krijg een paar cadeaus in zijn schoen.
'Vroeger', in mijn jeugd, vierden wij het thuis op de Belgische manier. We mochten onze schoen zetten vanaf het moment dat de Sint was aangekomen in het land, en op 5 december gingen we gewoon slapen. Als we dan op de 6e 's ochtends beneden kwamen, was Sinterklaas geweest en stond de hele tafel vol met cadeautjes. Nu vieren wij het Sinterklaasfeest op pakjesavond, 5 december. Onze kinderen mogen hun schoen zetten vanaf zaterdag (dan is Sint in NL aangekomen) en ongeveer 2x per week krijgen ze iets in hun schoen. Soms wat lekkers (mandarijntje, pepernoten, chocomunten) en de andere keer een klein cadeautje. Op 5 december gaan we 's middags lekker kruidnoten en speculaas bakken, en Sinterklaasliedjes zingen, Sesamstraat met Sinterklaas kijken en dat soort leuke dingen. Daarna lekker eten en na het eten gaan we zingen. Dan wordt er op de deur geklopt, of we horen boven iets, of in de schuur... En dan staan daar de cadeautjes! Heb er weer helemaal zin in!
Ja maar daar gaat het nu even niet over. Hier wordt het ook op 5 December gevierd. En vanaf 15 November mogen ze dan hun schoen neerzetten.
Ja 5 december hoor! Kan niet wachten om een kindje te hbben en dit weer te kunnen vieren. Ik vond het vroeger altijd zo spannend!!
Schoen zetten is hier idd vanaf aankomende zaterdag, 2x in de week en wij vieren sinterklaas dit jaar het weekend ervoor 29 nov met de familie
Ik mag mijn schoen helaas niet meer zetten haha. Maar vroegahh was het elke dag wat en toen we wat ouders werden en grotere cadeaus vroegen mochten we maar 2 x per week onze schoen zetten. :x Bij mijn neefjes en nichtjes doen we nu tegenwoordig omdat ze wat ouder zijn ook gewoon rond de tijd dat sinterklaas hier in het land is. en 5 december gaan ik en mijn pa en zusje dan als sinterklaas en zwarte pieten , Sinterklaas vieren met heel de familie.
Vanaf het moment dat ie in het land is mag zoontje op zaterdag en woensdag z'n schoen zetten, 30 november komt ie bij m'n schooonouders en 5 december bij ons....zin in