De enige reden waarom ik mijn zoon geen corrigerende tik geef in het 'openbaar' is om het commentaar van anderen. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik hem net even iets harder bij zijn bovenarm pak en hem nog een laatste waarschuwing toefluister (tussen mijn tanden door, net zoals mijn moeder dat altijd zo goed kon. Angstaanjagend! Geloof me!). Dat deze mevrouw haar kind een portie 'billenkoek' geeft vind ik dus ook niet echt schokkend. Ik heb namelijk niets overgehouden aan de partijen billenkoek die ik heb gekregen. Ja, respect voor mijn ouders. Misschien wat angst in mijn pubertijd, maar dat komt omdat ik wist dat er een 'boete' van 6 weken (binnenblijven) stond op mijn gedrag.
Wauw......geen woorden voor...... en hoe zouden ze gereageerd hebben als het je partner was geweest die je wel eens niet te vaak en niet te hard een tik geeft.......
Nee. Ik ga me niet bemoeien in de opvoeding van een ander. Geweld vind ik een ander verhaal. Je weet niet wat er die dag heeft afgespeeld. Misschien heeft ze op de heen weg meerdere keren gezegd dat ze niet op die steen mogen zitten. Ik snap sowieso niet waarom mensen zich met zaken van andere mensen willen bemoeien. Dit is een moment opname, zowel voor jou als moeder.
Met het risico dat ik nu iedereen over me heen krijg, maar mag ik zeggen dat ik nogal schrik van alle reacties hier? Als een ouder in het openbaar al zo tekeer gaat tegen een kind, wil ik wel eens weten wat er achter gesloten deuren gebeurt! Ik vind het bizar dat het in onze maatschappij blijkbaar nog steeds normaal gevonden wordt om een kind te slaan. Serieus, hoeveel mensen die hier gereageerd hebben, zouden het ook prima vinden als het in dit voorbeeld om een partner, bejaarde of zelfs maar hond was gegaan?!?
Niet mee bemoeien ! Hier krijgen ze zo goed als nooit een tik voor de billen, maar mijn zoon pak ik wel eens stevig bij zijn arm Hij Trekt zo vaak aan de haren van zijn zusje dat ik hem weleens bij zijn arm pak dat het nu afgelopen moet zijn, hij mag graag zijn zusje klieren Gister was ik in de plus, ik had appels gehaald en ze waren ruzie aan het maken wie het mocht afwegen en wie het bonnetje mocht plakken, voor ik kon zeggen dat ze beide hun eigen appel wel mochten doen begonnen ze met knijpen en haren trekken dus ik heb ze beide bij arm gepakt ( niet hard) dat ik dit gedrag niet leuk van ze vind en dat het gevolg nu is dat IK de appels afweeg en het bonnetje plak Een vrouw achter mij was het daar duidelijk niet mee eens, zij riep de kinderen bij zich en zei " volgens mij kunnen jullie heel goed afwegen, ik weet niet hoe dit werkt willen jullie mij helpen " als je mama niet mag helpen kun je mij wel helpen en de kinderen begonnen met helpen, heel lief bedoelt maar hallo ik zeg ze niet voor Niks dat het nu even niet mag ! Ik heb maar vriendelijk bedankt maar het voelde toch alsof ze zich er mee bemoeide en et niet leuk voor de kinderen vond dat ze niet meer mochten afwegen Maarja als je er ruzie om gaat maken ... En dan ook nog gaat knijpen en haren trekken en mekaar pijn gaat doen vind ik dat daar wel een consequentie tegenover mag staan, en dan vind ik het niet fijn als anderen dat teniet doen
Weet eigenlijk niet hoe ik hier op moet reageren. Ik wil mij aan de ene kant verdedigen en aan de andere kant, Zou ik je een veeg uit de pan willen geven. Op een beleefde manier. Ik ben vrij open en bloot en zeg alleen maar zoals het hier is gegaan. Ik ben van mening hoe eerlijker je bent over wat je wel en niet doet. Je de hulp verlening een completer beeld kan geven. Dus hoort het vermelde van een tik op de billen daar bij. Ik tik al best lang hier en ik heb altijd in elk topic dat over de tik gaat ook eerlijk geantwoord dat ik deed aan de tik op de billen. Zoon komt het nooit meer voor en bij dochter de laatste keer was in augustus. Een tik op haar billen. Het is nu november. Dus het komt dagelijks voor en ook keihard Ik weet gelukkig wel beter en mijn hulp verlener gelukkig ook. O en mijn partner( lat) geen makkelijke man maar heeft de kinderen nog nooit aan geraakt. O ja zoon een keer een tik een keer, Omdat hij k papa zij. Voor de rest dat is een mak schaap.
Ik zou er zeker niks van gezegd hebben, ook omdat ik het geen ramp vind als een kind (niet te hard en niet vaker dan 1x) een klap voor z'n billen krijgt. Bij ons gebeurt het niet, ook omdat mijn kind prima luistert als ik normaal tegen haar praat. (De jongste is nog echt te jong om echt stout te zijn). Maar als ze dan niet luistert op een plek waar ik het dus echt noodzakelijk vind dat ze wel luistert, pak ik haar wel bij haar bovenarm en spreek haar streng toe. Dat werkt tot nu toe prima. Maar niet ieder kind is hetzelfde en mijn kids zijn nog een stuk jonger dan 6. Dus zolang het niet buitensporig hard is, vind ik het niet echt not done. Ieder z'n stijl van opvoeden
Mijn opmerking is niet bedoeld als aanval op jou. Ik zat met verbazing alle reacties te lezen. Ten eerste schrik ik van de reacties van de zp-leden, maar ik schrik misschien nog wel meer van de reacties die sommigen van hulpverleners hebben gehad. Bij jou kwam dat samen, dus vandaar dat ik op jouw post reageerde. Ik heb daarna ook nog een algemene reactie geplaatst. Wat ik trouwens bedoel met mijn opmerking over je partner, is hoe zou jij of een hulpverlener reageren als jij je partner zou slaan (of andersom voor mijn part). Zou dat ook normaal gevonden worden? Ik denk het niet namelijk en verbaas me er dus over dat dat bij een kind wel zo is.
Heb mijn partner wel eens een trap verkocht. En toen kreeg ik een klap terug. Te recht. Een kat heb ik wel eens een tik op de bips gegeven meer om hem/haar weg te jagen uit mijn vleespan. Een oudje heb ik nog niet aan geraakt maar reken er maar op als een oudje mij een pets geef ik die terug geeft. Je moet het in het ( juiste perspectief zien) en niet meer van iets maken dan er daadwerkelijk is gebeurt de meeste hier reageren nu zo omdat ze vermoede dat het kind of moeder al even samen niet op een lijn zaten. Het kind voor het naar de winkel ging al stout was. Tikken geven is niet de oplossing daar in ga ik totaal met jou mee. Waarom denk jij dat ik het met mijn hulp verlener trouwens bespreek. !! Niet alleen voor de lol. Maar om er over te praten wat er gebeurt is en hoe het gebeurt is. Ben altijd tot de conclusie gekomen van denk na voor je de tik op de billen geeft en zoek een andere passende straf oplossing. Heb heel veel moeite al om mijn zelf te vergeven als ik al een tik uit gedeeld heb of had. Want fijn heeft het nooit gevoeld. En als je als ouder na denkt over je handelen je een goede ouder bent. Je hebt mishandelen en verkeerd behandelen. Denk dat 90 procent in de gevallen dat er niks loos is bij het kind thuis. Je kunt mishandeling ook op een andere manier waarnemen. Denk dat ze ook kijken hoe kinderen op hun ouders reageren hoe ouders op de kinderen reageren. Mijn oudste durfde gewoon stout te zijn waar de hulp bij zat. En ik durfde hem te berispen waar ze bij zat. En kreeg te horen van jullie zijn goed op elkaar in gespeeld ]. Mooi compliment.
Zo voelde het wel. En stel er leest iemand die er ook moeit mee heeft dat hij of zij een tik aan zijn kind geven heeft of mensen hebben hulp in huis is het dan niet beter dat je eerlijk bent naar elkaar. Geen dingen achter houd. Stel mijn zoon zegt mijn moeder geeft mijn zusje een tik op de billen. En ik zeg ik sla nooit dan sta ik pas in een verkeerd dag licht. Ja toch. Mijn oudste is groot genoeg om dat te kunnen vertellen en zal dat ook doen zo heb ik hem ook op gevoeld eerlijk zijn ook al doet je moeder iets wat jij niet fijn vind. Vertel het gewoon.
Maar waar baseert iedereen dat op dan? Ik denk dat mensen dit eigenlijk graag "willen" denken, omdat ze het dan meer gerechtvaardigd vinden en dan zonder schuldgevoel de andere kant op kunnen kijken. Ik begrijp die neiging wel, maar vind het een merkwaardig mechanisme...
Ik vind het alleen maar heel goed dat je daar eerlijk over bent, zeker tegen je hulpverlener. Ik ben gewoon heel verbaasd over de reactie die je dan daarvan krijgt. Ik zeg niet dat je daarover veroordeeld moet worden, maar om nu te zeggen dat als het niet te vaak en niet te hard is, het dan wel goed is vind ik toch wel heel opmerkelijk.
Hoe ze het precies zij weet ik niet meer maar het kwam er wel zo opneer. Van vaak te veel.?? Weet niet hoe ik het moet uitleggen in elk geval mijn antwoord was gewoon voldoende om geen verdere vragen te stellen.
Niks van zeggen, vooral niet mee bemoeien. Zo is de instelling van de meeste moeders hier op dit forum. Ikzelf zou t ook maar laten gaan. Als t bij die tik blijft dan tenminste.
Op het feit dat de gemiddelde moeder geen 'genot' voelt bij het uitdelen van de corrigerende tik - die meestal gegeven wordt uit totale frustratie en onmacht - 'en nu is het een keer klaar'. Daar baseren wij op, aan de hand van jouw verhaal, dat er ongetwijfeld meer voorgevallen moet zijn dan de momentopname die jij zag gebeuren. Het is speculeren, maar iets anders kunnen we niet doen want we waren er niet bij, we kennen de mevrouw in kwestie niet, we kennen het kind niet en voor zover ik dit topic gelezen heb zijn er ook geen videobeelden én een officiële thuisrapportage waarin het gedrag van zowel ouder als kind(eren) is bestudeerd door een professional. Ja misschien is de moeder een machtsbeluste kinderenmepper die het liefst hele dagen door haar kinderen mishandeld; maar waarschijnlijk niet. En zo toch; konden we er als nog niks aan veranderen door de reden hierboven. Werkt dat voor je? Misschien kun je in de toekomst direct ter plekke ingrijpen. Er iets van zeggen, vragen of ze hulp nodig heeft, er achteraan lopen naar het huis om zo een AMK-melding te kunnen doen of de wijkverpleegkundige in te schakelen, rondvragen in de buurt naar haar, de wijkagent om advies vragen of het er met vriendinnen over hebben zodat je er niet (meer) van wakker ligt.
+1. Helemaal mee eens. Ik ben vroeger mishandeld en dat is echt wel wat anders dan billenkoek! Als een kind de hele dag al strontvervelend is en continue niet luistert vind ik er niets mis mee om een tik (geen slaag) voor de billen te geven... Mijn kind kan af en toe heeeeel vervelend zijn en dan ben ik haar even spuugzat, en ja dan krijg ik ook veroordelende blikken als ik haar aan haar arm vastpak en streng toespreek. Verschrikkelijk die bemoeizuchtige mensen. En als kinderen ECHT mishandeld worden, dan doen ze niets!
. Volwassenen hebben een volgroeid brein. Dat kan en mag je niet met elkaar vergelijken. En ja mijn kat krijgt ook wel eens een tik als ie voor de zoveelste keer op het aanrecht zit. Ot ik zou me hier ook echt niet mee bemoeien en het zelfs wel kunnen begrijpen, sommige kinderen kunnen je echt het bloed onder de nagels vandaan halen. En het is niet goed te praten maar begrijp het wel.
+1 !! Ik vind mishandeling verschrikkelijk, ben vroeger zelf enkele keren zwaar mishandeld door mijn ouders tot gekneusde ribben, tand door de lip en behoorlijk wat blauwe plekken toe dus zou mijn kind dat nooit aandoen!!! Maar een tik voor de broek vind ik dat gewoon moet kunnen ALS het kind na herhaaldelijk mondeling corrigeren nog niet wil luisteren.