Nou ik had het au bain marie gekookt dus dan kookt de melk niet echt maar het wordt wel erg heet. Ik weet nu dat het mogelijk is en nu ga ik proberen om het steeds beter te doen met behoud van zoveel mogelijk voedingsstoffen. Ik had eerst de methode van het bv forum gevolgd maar die werkte dus niet.
Biobim verkopen ze toch in elke natuurwinkel?? Je wilt graag dat de pap bindt met je bv, maar wat doet het dan precies? Ergens zeg je ook dat het "weer dun werd" oid. Biobim blijft bij mij ook dun met de bv in kleine doseringen (voor in de fles), heb me laten vertellen dat dat normaal is en komt door de enzymen in bv die de pap al een beetje "voorverteren". Als je er meer pap bij doet wordt het wel steviger, maar na een paar minuten ook weer dunner door dat proces. Als jouw pap wel gewoon goed mengt met je bv en alleen dun wordt/blijft, zie ik het probleem eigenlijk niet, zeker niet voor in de fles?! Alleen als het niet zou mengen of niet goed oplost dus met klontjes oid lijkt me dat een probleem.
We doen de pap niet in de fles, dus het moet wat dikker worden zodat we het kunnen lepelen. Hoe veel pap ik er ook bij gooi, met verse bv wordt het gewoon weer dun. Ik had vandaag getest (tja als we dan toch bezig zijn met experimenteren ) of de pap wel bindt met alleen bevroren melk, dus niet verhitte melk, en dat bindt! Dus als het goed is hoef ik geen rare toestanden meer uit te voeren met pannetjes heet water enzo maar alleen de melk te bevriezen. Ik heb vandaag ongeveer 100 ml uit de vriezer gehaald voor de pap van morgenochtend, ik ben benieuwd of het weer goed gaat. Als dat zo is dan heb ik mijn oplossing . Je moet jezelf maar bezig houden natuurlijk.
Ik had te vroeg gejuicht, de melk die alleen bevroren was bindt ook maar heel erg kort. Vandaag dus maar weer koken en dan bevriezen..
Jammer. Maar ook al kook je bijna alle goede stoffen kapot, je geeft wel JOUW melk. Biobim bindt echt beter hoor. Ik weet niet waar je woont, maar niet alleen de natuurwinkels hebben het; ook andere biowinkels en reformwinkels.
Vitamine c verlies door pasteurisatie is volgens onderstaande bron 5 tot 15 %. Zie tabel 2. http://www.rauwemelk.net/extra/hittebehandelingen_melk_nadelig_voor_voedingswaarde.pdf edit: Het gekke is dat in tabel 3 staat dat het 36% is, maar nog steeds niet helemaal verloren. Andere vitamines staan er ook in, meestal beduidend minder dan 50% verlies.
Als ik google zie ik zo 6 bronnen die zeggen dat vit. C grotendeels verdwijnt. Wat wsl niet mee is genomen in de tabel die jij toont is het verlies van de totale bewerking. Vit. C is gevoelig voor zuurstof, licht, tijd, warmte en kou. Dus vanaf het moment dat de melk het flesje in spuit is dat proces dus al begonnen.
ja ik had al eens gelezen dat afgekolfde melk nooit even goed is als live gegeven melk. Maar als ik dat lees dan begrijp ik dat pas... Ik ga morgen eens kijken voor de biobim, ik was het vandaag vergeten.
ratatosk volgens mij scheelt het niet super veel hoor... wil je niet weer proberen helemaal live te voeden? Ik weet niet wat je reden is om fulltime te kolven maar hier heb ik ook 6 weken fulltime gekolft en daarna weer aan de borst en ik ken nog iemand die dat gelukt is... zou dat niet het ultieme doel zijn? volledig aan de borst?
Dat lijkt me geweldig maar ik heb niet genoeg om hem aan de borst te laten drinken.. Ik heb het wel, maar ik doe er een hele dag (07:00 - 22:00) over om het tevoorschijn te toveren zeg maar . En de kleine gaat om half zeven naar bed.
ratatosk en als je dan voedt en dan nageeft met een flesje? Volgens mij drinken babys altijd meer uit de borst dan uit een flesje toch? Toen ik nog ft kolfte had ik vaak op een dag niet genoeg. Maar nu hij weer drinkt heeft hij er toch wel genoeg aan... misschien een lk inschakelen? Ik zeg maar wat hoor, misschien heb je dat al lang geprobeerd allemaal...
Ja dat hebben we inderdaad allemaal al geprobeerd.. Ik ben blij dat het loopt zo, wie weet veranderd het nog maar ik denk het niet. Ach ja
ach ja het is al heel wat dat je nog steeds moedermelk geeft! mij is het de eerste keer niet gelukt met fulltime kolven (bij mijn dochter heb ik dat maar 6 weken volgehouden).
Het lijkt me zwaarder om fulltime te kolven bij zo'n jonge baby dan bij een oudere omdat je na een tijdje pas je ritme vindt. Ik heb tot ongeveer 6 weken met een gillende baby live gevoed. Het was echt erg ik wist niet meer wat ik moest.. En waar het nou precies door komt dat ik niet genoeg voeding aanmaak(te)? Ik kan het namelijk wel, wat hij toen dronk maken mijn borsten nu ook. De kraamverzorgster heeft de kleine elke drie uur gebracht en ze probeerde hem best lomp aan te leggen steeds.. Toen hij niet snel genoeg aantrok en begon te fladderen heeft ze hem kunstvoeding gegeven en ben ik gaan nakolven. Ik weet niet of dat een goede beslissing is geweest. Hij moet natuurlijk geen suikertekort hebben maar kunstvoeding is niet echt bevorderlijk voor de borstvoeding.
Oh, wat zonde! Kan jij niks aan doen hoor, ik vind het alleen zo jammer van die beslissing om kv (met de fles) te geven. Hier een vermoeid te vroeg geboren baby die na 2 dagen ook afviel, geel ging zien en ging fladderen. Hij wou niet aan de borst. Ik had nog geen productie en stuwing na de ks, pas op dag 5. Ik kolfte tussen 5 en 20cc per keer. Dat kreeg hij eerst en toen hypo-allergene kv uit het cupje. Op dag 7 wou hij pas aan de borst, we hebben 3 dagen gevingervoed.
Zo had het bij mij ook moeten gaan denk ik.. jammer van het flesje inderdaad. Maar goed, niks meer aan te doen, ik doe m'n best om hem toch zo goed mogelijk te voeden en meer kan ik niet doen. Ik heb hem vandaag toch een paar keer aangelegd . Eén keer 's ochtends zoals altijd, en daarna nog om 12 uur omdat hij ontroostbaar huilde en nog een keer na de boterham. Toen heeft hij alleen zijn tweede melkvoeding (dus de eerste fles van de dag)niet meer gehad, wel nog een bekertje water wat hij natuurlijk voor de helft over zich heen goot haha! Aan het einde van de dag heeft hij nog wel zijn 200 cc melk gehad. Zou hij zo wel genoeg vocht en voedingsstoffen binnenkrijgen? Ik heb tussendoor namelijk ook nog gekolfd. Dan zou ik het graag zo blijven doen op de dagen dat ik niet hoef te werken. Betere melk voor hem en fijne momentjes voor mama (oké ook voor hem haha).
ratatosk ik denk wel dat hij genoeg voedingsstoffen binnen krijgt hoor! volgens mij moeten ze minimaal 500ml met die leeftijd hebben toch? En dat krijgt hij echt wel! zogelukkig zo had het bij mij dus (2x) ook moeten gaan, maar om de een of andere duistere reden zijn kinderarts vaak ook borstvoedingskillers. Bij mijn dochter ben ik zowieso verkeerd voorgelicht. Zij was prematuur en ik mocht in verband met medicijnen geen bv geven (achteraf onzin maar goed) dus pas na 4 dagen mocht ze aan de borst. Voor de rest al flesjes gehad en dat is nooit meer goed gekomen. Mijn zoontje wilden ze in het ziekenhuis ook flesjes geven direct na de geboorte maar dat weigerde ik (dat is erg handig als je zelf op de uitslaapkamer ligt en je kindje beneden op de kinderafdeling) uiteindelijk moesten ze perse weten hoeveel hij dronk (en dat kon niet aan de borst gemeten worden want ik lag nog op de verpleegafdeling en kon dus niet op verzoek voeden) dus het was of flesjes of niet naar huis en toen ben ik toch gezwicht... Gelukkig is het nog wel goed gekomen. Volgens de kinderartsen in het ziekenhuis bestaat tepel speen verwarring niet... nou af en toe heb ik echt zin om die kinderartsen wat aan te doen... sorry, kan er nog steeds erg verdrietig om raken.