Bindweefsel

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by lvh85, Sep 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lvh85

lvh85 Actief lid

Apr 6, 2012
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    15 maanden geleden ben ik bevallen van onze dochter. Na een subtotaal ruptuur ben ik op de OK gehecht geworden. Na een week begon het te ontsteken en de wond ging niet helemaal dicht. Ik zou geopereerd worden om alles schoon te maken tot ik 14 weken na de bevalling zelf hechtdraad verwijderde via het wondje dat er nog zat. Meteen op controle bij gyno en chirurg en alles zag er nu goed uit. 's avonds keek ik weer en heb ik nog een driedubbele knoop er uit gehaald. Uiteindelijk is het wondje dicht gegaan en heeft er geen operatie plaats gevonden.

3 weken geleden heb ik iets horen knappen, alsof er nog een hechting kapot sprong. Als ik nu voel, dan voel ik iets kleins hards zitten. Bij HA geweest maar die voelt niks(met glijmiddel en handschoenen aan). Hij zag wel dat er veel bindweefsel zit. Dit voel ik zelf ook zitten, is een harde richel net aan de binnenkant van de vagina.

De schrik zit er heel goed in om nog een keer te moeten bevallen. Waar moet ik rekening mee houden, rekt bindweefsel(en littekenweefsel) mee, of scheurt dit meteen?

Alvast bedankt voor een reactie

2. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedenavond,

Vaak is het bindweefsel/littekenweefsel stugger, waardoor het minder snel scheurt. Soms is het zo stug dat er wel een knip gezet moet worden. Maar als ik lees hoe het herstel is geweest van je subtotaal ruptuur verwacht ik dat er uit voorzorg een knip wordt gezet om een een subtotaal of totaalruptuur te voorkomen. Het littekenweefsel kan je soms wel soepel maken door het te masseren met perineumolie. Succes!

Groetjes Monique

3. lvh85

lvh85 Actief lid

Apr 6, 2012
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Monique,

Bedankt voor je reactie.

Kan ik van elk merk perineumolie gebruiken?

Het is eigenlijk niet zo zeer dat ik opzie tegen weer scheuren(tuurlijk ook wel hoor), maar meer tegen het feit dat de hechtingen niet oplossen, en als ze preventief een knip zetten, dan moet er altijd gehecht worden.

Dat wordt een heel goed gesprek aan gaan met de gynos en mn eigen vk.

Thanks.

4. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedenavond,

je kan elk merk perineumolie gebruiken. Ik zou je zeker aanraden een goed gesprek te hebben over het hechten. Mogelijk kunnen ze ander hechtmateriaal gebruiken, waardoor de reactie mogelijk minder is. Succes!

Groetjes Monique

Share This Page