al zou je me doodslaan, geen idee. misschien ivm middagslaapjes? ik weet het niet. lijkt me de meest logische reden dan... in het weekend wel om 10:00 open maar doordeweeks helaas dus pas 14:00/14:30.
Werken veel ouders in Duitsland niet full time? Dat de meeste kinderen toch op de opvang zitten? Wel een lastige situatie zo voor jou… Het lijkt mij echt heel moeilijk om op zo’n grote afstand van vrienden en familie te wonen, helemaal als je relatie over gaat. Ga je met de feestdagen nog naar NL?
Vaders vooral, ik vind het hier best ouderwets eigenlijk. Als alleenstaande moeder heb je eigenlijk gewoon een probleem. Je kan dan alleen werken als je een vaste babysitter hebt of dus vrienden/familie die eens kunnen oppassen.. ja of dus alleen de weekenden als de evt. ex partner voor het kind wil/kan zorgen. Ik heb bijv. een vriendin, ook alleenstaand en die kan dus helemaal niet werken omdat ze geen betrouwbare ex heeft, hij komt soms wel, soms niet, maar net hoe hij zelf wil. Ik heb nog geluk dat mijn ex gemiddeld 4 avonden per week voor zijn kind wil zorgen. Waardoor ik dus wel ongeveer 20-25 uur per week kan werken. Ik moet er niet aan denken om thuisblijfmoeder te zijn. Je krijgt wel veel toeslagen enzo dan hoor, maar ik denk dat ik heel ongelukkig word dan als ik niet kan werken. De meeste kinderen gaan hier pas met 3 jaar naar de Kindergarten. Daarom is het ook heel moelijk om voor onder de 3 ergens plek te vinden omdat niet veel ouders onder de 3 hun kind naar een opvang brengen, dat heet dan een Krippe. Of je moet uitwijken naar een gastouder. Maar ik wil nu niet meer wisselen van gastouder omdat ze dus hopelijk in september naar de Kindergarten kan... wil haar niet 2x nog ergens laten wennen, ik vind dat zelf al vreselijk, laat staan wat zij er van vind.. het maakt haar denk weinig uit of ze thuis is of niet of bij de gastouder. Gelukkig heeft ze het daar wel erg naar haar zin als ze er is, dat is een schrale troost. Maar zodra ze een snotneus heeft zit ze weer een week thuis, ik baal daar gewoon van. Ik ga trouwens tweede kerstdag lekker naar NL na mijn dienst hier! En zonder kind, dus even heerlijk bijkomen!!