wanneer gaan kijken voor basisschool???

Discussie in 'De lounge' gestart door fiona1987, 12 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    hallo allemaal,

weet niet of ik het goed plaats maar dat zie ik wel.

ik vraag me af wanneer ik serieus moet gaan kijken naar welke basisschool mijn dochter over 1,5 jaar moet. ze is nu bijna 2,5 en denk er wel vaak aan maar ja wanneer moet ik er nou echt werk van maken zoals inschrijven,en gaan kijken enzo??

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Gaat ze ook naar een voorschool straks? Want dan vind je het misschien fijn als je haar inschrijft op de voorschool waar je ook het basisonderwijs wilt volgen.
    Zo niet, dan ligt het er denk ik aan of je iets speciaals wilt. Voor niet-regulier onderwijs (Montessori, Jenaplan, Vrije School enz) is er wellicht een langere wachtlijst dan voor regulier onderwijs.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Openbare scholen mogen geen stop inlassen dus daar kun je altijd terecht. Bij andere scholen hier in de buurt moet je ze voor het eerste jaar opgeven anders heb je geen plek.

4. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    mijn oudste was ook zo rond 2,5 ingeschreven. maar dit kwam ook omdat we een speciaal onderwijs wilde. (montessori). onze jongste was met 1 al ingeschreven.

5. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    jeetje zoveel soorten onderwijs pfff weet het nu al niet meer weet van 9 vd 10 soorten niet eens wat het inhoud :(:(:(:(:$:$:$

6. p1982

p1982 Niet meer actief

hier krijgen we een brief van de gemeente met ong 2 jaar, kan dus ieder moment komen en dan voor 1 maart inschrijven is kleine meid net nog geen 2,5 jaar

7. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Dan lijkt het me nu een goed moment om je eens te orienteren :), dan heb je nog tijd om een bewuste keuze te maken.

8. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    hier is het afhankelijk van de school die je kiest
    1 school in de wijk schrijft in vanaf 2 jaar (maar hebben maar 1 kleuterklas dus is het vol bij +/- 25 leerlingen)
    1 school in de wijk schrijft in vanaf dat het kind in een bepaald jaar 4 wordt. Hier hebben wij dus voor over 2 weken een afspraak staan om te gaan kijken, maar we weten eigenlijk al dat het deze school wordt.

Kijk ook eens op de site van het ministerie van onderwijs, hier kun je per school bijvoorbeeld bepaalde resultaten bekijken.
    Misschien helpt het in je keuze.
    School lekker dichtbij wil niet altijd zeggen dat het goed is, of misschien sluit de andere school gewoon beer aan bij jullie verwachtingen.
    Informeer eventueel ook eens bij buren/kennissen.

9. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    ja idd heel wat te doen dus hihi;)

en heeft er verder nog iemand tips waar ik goed op moet letten met het kiezen voor een school???

10. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Echt waar?!:$

Even een andere vraag he, ik weet al op welke school ik graag wil dat onze dochter straks naar school gaat, is een christelijke school die net over de rand van onze wijk staat (wij hebben in onze wijk alleen openbaar)

Maar nu hoorde ik van mijn buurvrouw dat zij haar kinderen daar niet op mocht doen want de school wil alleen kinderen die uit de wijk komen.. (het ligt echt net buiten onze eigen wijk, er zit alleen een bruggetje tussen)

Mag dat nou echt zomaar?

Sorry hoor TS voor het offtopic gaan:)

11. Foxymama

Foxymama Niet meer actief

Mijn zoon was 3.
    Bij ons in het dorp hebben alle basisscholen rond dezelfde tijd een open dag, dus kan je je goed oriënteren op de school en eventueel vragen stellen.
    Mijn zoon ging ook mee, en heb toen ook gekeken hoe hij de scholen vond.
    Ik kreeg bij de open dagen veel info over de inschrijvingen incl. de formulieren hiervoor.
    Informeer eens bij de scholen bij jouw in de buurt

Ik weet niet of je dochter naar een crèche of kdv gaat, maar informeer daar ook eff bij de ouders of de leiding of zij weten naar welke school de vriendjes/vriendinnetjes van je dochter heen gaan.

Een speelmaatje/bekend gezicht is altijd leuker voor een kind, vooral als ze naar de o zo grote school gaan! :)

12. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    @ springmuis, dat heet postcodebeleid. Hier voeren heel veel scholen dat ook. Eerst de kinderen uit de wijk en daarna eventueel nog uit andere wijken. Volgens mij is dit redelijk normaal.

Hier moet je je kind zo snel mogelijk na de geboorte al in gaan schrijven, anders is het helaas pindakaas.

13. littledreamer

littledreamer Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.329
    11
    38
    hier
    mijn zoontje 2 maanden terug al ingeschreven en de klas zat bijna vol!!

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.185
    113
    Wat grappig, we gingen hier kijken toen zoon 3 was, en toen zeiden ze: zo jullie zijn er op tijd bij. Ze vonden het wel prettig als ze een half jaar van te voren wisten dat ie zou komen, want het was een populaire school, dus dan konden ze rekening houden met de klassenindeling.
    Het is een katholieke school.

En bij de openbare school waar we gekeken hebben duwde ze ons gelijk een inschrijfformulier in de hand, zo van, we willen heel graag dat jullie zoon hier op school komt. Die school had te maken met leegloop (en ik kon begrijpen waarom :)).

Maar hier in de buurt dus weinig kinderen denk ik.

15. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wij hebben onze oudste al aangemeld bij een school waar ze nu ook op de pzs zit en alles al kent daar, over 6 maand word ze 4 jaar.... we hebben haar ongeveer 2 maand geleden ingeschreven... maar bij sommige steden en scholen moet dat veel eerder ivm een wachtlijst... als je kindje in haar 3e levensjaar zit krijg je automatisch een boekje over primair onderwijs en krijg je ook via de gemeente vaak post voor een scholen tocht.... tegen die tijd kan je haar dan aanmelden bij een school naar keuze als je overal gekeken hebt....

16. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi, het ligt denk ik ook aan de gemeente.

soms moeten kinderen al in hun 1e jaar in geschreven worden, hier het schooljaar voordat de kinderen naar school gaan.

het postcodebeleid heb je hier ook.
    de gemeente heeft het liefst dat je een keuze maakt uit de dichtsbijzijnde scholen.
    je mag best verder weg kiezen maar dan krijgen de kindjes die dichtbij die school zitten de voorrang, is er dan nog plek over dan mag je kindje gewoon komen.

ondanks dit systeem wordt 99% van de kinderen geplaatst op de school van de 1e voorkeur van de ouders, dus er worden echt weinig kindjes geweigerd.

als je kindje 2.5 is zou ik nu wel rondgaan kijken naar de soorten onderwijs,en een bezoekje gaan brengen aan de scholen.

o waar wij opgelet hebben? wij hebben echt ons gevoel gevolgd.
    bij welke school voelen wij ons het beste, het is toch nl altijd een gokje wat je neemt.
    je weet van te voren nooit hoe je kindje het op die school zal doen.

succes, joyce

17. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik heb een paar maanden geleden de school van mijn voorkeur gevraagd hoe het hier werkt, geen idee of er hier wachtlijsten zijn of niet.
    Ze waren nogal verbaasd dat ik dat nu al vroeg, als ik hem 2 a 3 maanden voor hij 4 wordt aanmeldt is dat vroeg zat :)

Tja, better safe than sorry. Ik zou het dus gewoon bij de scholen in je buurt navragen.

18. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Mijn dochter is nu 3 en een half en ik ga vandaag de school van onze voorkeur bellen om haar in te schrijven......
    Moet ik wel zeggen dat we wel al rondleidingen hebben gedaan op 3 scholen afgelopen maand.

19. Zeepbel83

Zeepbel83 Bekend lid

21 jun 2007
    808
    1
    18
    Volgens mij is dat echt heel verschillend waar je vandaan komt, dus informeer meteen zou ik zeggen!!
    Ik kreeg bij 18 maanden al 1x een ''vol'' voor een school en ook op de wachtlijst was toen al geen plek meer voor schooljaar 2013/2014, te gek voor woorden toch?!
    We zijn maandag gaan kijken bij een school en hebben hem daar ingeschreven (22 maanden is hij nu), hij was daar al de eennalaatste voor dat schooljaar.Die school zat nu t/m september 2014 al vol....

20. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Hier moeten we met 9 maanden al gaan inschrijven :cool: (buitenland hoor)

Dus nog twee maandjes en dan gaan we scholen bezoeken haha

Deel Deze Pagina