Hoi hoi, Iemand ervaring en dit meegemaakt? Wat als je een jaarcontract hebt, en je binnen dit jaarcontract met verlof gaat en parttime wil terugkeren? Ga nu 36 uur werken, maar na verlof zou ik maar voor 24 uur terug willen keren, maar vroeg me eigenlijk af of dit wel mag binnen een jaarcontract en hoe jullie dit eventueel hebben opgelost etc?! Groetjes dushi! PS ben trouwens nog niet zwanger hoor, maar denk graag de dingen van te voren door zeg maar hahaha!
Je zou dit moeten overleggen met je baas of de gene die gaat over personeels zaken. Kan zijn dat ze je een nieuw contract aan maken na je verlof dus van full time naar partime. Maar kan ook dat je huidige contact word aangepast. Ik heb vast contract voor full time. Na me verlof word die contract gewoon aangepast naar bepaalde uren. Dus goed overleg met je baas is er veel mogelijk.
Dat is het lastige van jaarcontracten. Ze kunnen je niet eerder ontslaan (tenzij het op staande voet is), dus jij kan je werkgever aan het contract houden, maar andersom kunnen ze jou ook aan het contract houden. Dat zou betekenen dat als ze lullig willen doen, je gewoon het aantal uren moet blijven werken waarvoor je een contract hebt. Maar normaal gesproken is er in onderling overleg best wat te regelen. Ik zou het, als het zover is, op tijd een keertje ter sprake brengen bij je manager, wat jij graag zou willen, zodat hij een beetje voorbereid is, en later er wat officiëler op ingaan en vragen wat precies de mogelijkheden zijn en het daarna echt officieel maken met een nieuw contract.
Kan een werkgever parttime werken zonder redenen weigeren? Ook binnen een contract voor bepaalde tijd (bv. een jaar of 2 jaar)?
Volgens mij kan een werkgever parttime werken wel weigeren zonder reden. Dit staat namelijk niet in het contract wat je hebt getekend. Bij mij is het zo dat je pas na een jaar werken parttime zou mogen werken.
Ja, volgens mij kan hij het gewoon weigeren, want je wilt een ander contract dan je nu hebt. Maar meestal gaat het gelukkig anders, in onderling overleg kom je er vaak wel ook, ook wel zo fijn voor de werksfeer naar beide kanten.
Omdat ik nog in opleiding ben bij de organisatie waar ik werk, en elk jaar op een andere stageplek zit, krijg ik steeds tijdelijke contracten (wisselt soms ook per werkgever/organisatie). Ik snap dat ze vanwege die tijdelijke contracten een parttime dienstverband kunnen weigeren. De landelijke overkoepelende opleidingsinstantie zegt echter dat parttime is toegestaan, mits het 50% of meer is (ik wil 60%). Het rare van mijn opleidingssituatie is dat mijn baas en ik een soort wederzijdse afhankelijkheid hebben. Omdat hij mijn opleider is, ben ik afhankelijk van de regels en grillen die hij 'verzint'. Aan de andere kant heeft hij nu zoveel in mij geinvesteerd qua tijd (4 jaar) en geld dat hij mij niet zomaar zal willen ontslaan als mijn contract afloopt. Daarbij mag mijn opleiding niet zomaar gestopt worden, daar moet dan namelijk een hele goede reden voor zijn zoals ernstig disfunctioneren ofzo (en dat is niet zo ). Dus hij kan niet zeggen: "Je hoeft niet meer terug te komen." Het zou logisch zijn als mijn baas zich zodanig soepel zou opstellen dat we samen naar een oplossing kunnen zoeken. Maar dat doen hij niet. Het is gewoon: "nee". Wat moet ik dan doen? Mijn kind maar in de prullebak gooien als het geboren is? Want ik heb geen opvang en ik kom dus echt niet fulltime werken. Maar ja, dat schijnt hij niet te begrijpen. Zoals je ziet, ben ik er behoorlijk gefrustreerd over.