Is iemand op t forum misschien dokters assistente ? Ik heb even een vraagje over hoe je opgevangen urine (in een steriel potje) het beste kan bewaren tot morgen.. ?
Wat wil je weten? Als je de urine nu opvangt is deze te oud om morgen nog op de praktijk na te laten kijken. Maar dit ligt wel aan het soort onderzoek.
Als je bijv. op blaasontsteking wil testen moet je de urine zo kort mogelijk erop produceren. Bijv. in de ochtend met opstaan is prima als je t voor je werk wil brengen ik noem maar wat. Ter overbrugging even in de koelkast. Potje hoeft niet perse steriel maar wel schoon en droog vantevoren. Als t van een vrouw is dan is t ook handig dat je 'gewassen' urine meeneemt voor de zekerheid (ligt er ook weer aan waarvoor maar wel handig om meteen aan te denken). Even wassen van onder en dan plassen. Dit ivm met evt afscheiding/eiwitten die t beeld kunnen verstoren.
Het is van ons zoontje net 6 wk. Moet nog 1 x controle dus wilde graag even checken hoe lang vooraf ik met een potje moet / kan gaan zitten bij m. Is niet zo makkelijk op die leeftijd En het is de urine testen op 1 specifieke bacterie.
Dat vroeg ik me altijd al af waarom ze een gewassen plas vragen. Kan dat bij bijv. een blaasontsteking anders een valse negatieve uitslag geven?
Nee, een vals positieve (door bacterien in afscheiding of van de huid van de schaamlippen bijvoorbeeld)