Dag allenaal. Hoe vermaak ik mijn bijna 2 jarige binnen met dit weer? Hij kan lief spelen, maar als t dagen lang rotweer is ben ik soms inspiratieloos.ik knutsel vaak met m, kleien, verven, kleuren en nu met de kerst een papieren boompje maken enzo. Samen spelen is nog lastig, hij rent rond en ik zit op de grond. Prima, maar niet voor uren Tv vindt hij prima maar mag hij niet elke dag en zeker niet lang, max 30 min. Hij wordt er heel druk van en ik vind t gewoon niet nodig eigenlijk. Tent maken vindt hij niks aan.. Wie heeft leuke tips?
Met een bal spelen, deeg maken (koekjes/brood bakken). Een andere tip: max. 20 min tv is voor kinderen beter voor de ogen, las ik recent in het nieuws.
Naast de ideeën die er al gegeven zijn vind mijn peuter het altijd heel leuk om te helpen met schoonmaken. Hij een doek en ik een doek en dan samen het hele huis schoonmaken. Toen hij net 2 was gaf ik hem steeds opdrachtjes, inmiddels is hij 3,5 en verzint hij zelf wat hij allemaal schoon gaat maken. Meestal z'n auto's en de duplo en verder loopt hij mij lekker achterna. Helpen met de was en vaatwasser is hier ook altijd een succes. Laat hem alle was in de trommel stoppen, is 'ie mooi even zoet mee, vervolgens het uit de machine halen en evt. in de droger stoppen. Vind hij plassen stampen leuk? Regenpak en laarzen aan, jijzelf een paraplu en als het (bijna) droog is lekker naar buiten en door de plassen banjeren.
Van dat speelzand binnen is ook leuk. Dat plakt aan elkaar dus daardoor krijg je ook geen zand door je hele huiskamer.
Hier zijn (kerst)raamstickers een hit, steeds eraf halen en weer opplakken (op de raampjes in de tussendeur). Ook met krijtstiften op het raam tekenen is erg leuk, maar vind ik wat meer gedoe. Wat we ook vaak doen is samen vast het eten voorbereiden (hij zit dan op het aanrecht en kijkt mee), was opvouwen (hij zegt dan bij alles van wie het is en zoekt de sokken bij elkaar)
Toen mijn kids klein waren ging ik vaak met hen naar de bieb of het tuincentrum als ik er even uit wilde zijn.
Mijn dochter is bijna twee (maart) en speelt heel graag met een grote doos Of met een pollepel en een pan.. Verder: Dansen op muziek, verkleden (met name hoedjes en tasjes), 'slapen' (plaid en een kussentje), achter de poppenbuggy lopen, loopfietsje (kan ook binnen), zo'n pop up tunneltje, knutselen/kleien/kleuren, duplo, stickers plakken. En idd toch eventjes naar buiten als het regent, naar de bieb/speelotheek, naar een kerstshow bij een tuincentrum, naar opa en oma, boodschappen halen etc.
Bakken Dansen Verkleden Meehelpen met het huishouden Meehelpen met koken Stickers plakken Picknicken binnen Binnenspeeltuin Zwemmen Bibliotheek
Hier was op die leeftijd een bak met macaroni/rijst (ongekookt uiteraard) altijd een groot succes evt met bakjes, lepels, wc rolletje. Het geeft wel een rommel, maar ze kunnen er zo leuk mee spelen. Of idd lekker regenlaarzen aan en een warme jas en door de plassen heen stampen om vervolgens lekker lang te badderen/douchen. Ik weet niet of je de box nog hebt staan? Wij hebben die destijds omgetoverd tot ballenbak. Speelgoed eruit, ballen erin en spelen. En ook opruimen is leuk, ballen weer over het randje in de box gooien
Onze peuter rende op die leeftijd ook rond als ik met hem wilde spelen. Dan had ik er iets bij gepakt en dan was hij alweer weg. Toen heb ik een mini glijbaan gekocht en er van die schuimpuzzelmatten onder gelegd. Zo kon hij zijn energie goed kwijt als we niet naar buiten gingen. Hij is net 3 en heeft inmiddels wel het geduld om meer samen te spelen.
Waar ik mijn zoon erg blij mee maak: alle kussens van de bank en op de grond en daarop spingen/ lopen en dan een dekentje erbij en "slapen" Moet je uiteraard wel een bank hebben met van die grote kussens