Hoi iedereen! Zijn er hier mensen die zelf gerenoveerd hebben of verbouwd? Toen ons huis opgeleverd werd 8 jaar terug werd aangeraden omdat er veel vocht in het gebied hier is de eerste vijf jaar niet te stucen. Wij hadden en hebben er ook geen geld voor eigenlijk.... Maar nu dus, wij hebben overal met structuurverf geverfd, dit werkte goed hoor! Op sommige muren zijn nu scheuren ontstaan en het zit me dwars, voornamelijk onze slaap kamer. Hebben jullie tips voor echt twee linkerhand mensen met een klein budget om de muren zelf glad te maken? Geen behang....liefst zat ik te denken aan zoiets als muurglad van Alabastine. Maar is ook niet goedkoop 😜 Tips over hoe en wat te doen hier??
Zowiezo zou ik de scheuren opvullen met een scheuren vuller om te voorkomen dat die scheur over een tijdje weer terugkomt. Alabastine heeft hier verschillende middeltjes voor, zoals dit bijv; Sierpleistervuller - Alabastine Ik zou gewoon even kijken wat het makkelijkst aan te brengen is en wat dient voor muurscheuren. Heb ik destijds zelf ook gedaan en alles is nog steeds glad. Als je een muur glad wil afwerken/stucen kan je fix&finish gebruiken van Knauf. Je hebt dan een stukadoorsmes nodig, dit kan je in de bouwmarkt navragen welke je het beste kan gebruiken. Als je een rechte lat op de gestuukte muur houdt dan kan je langs de lat kijken of er oneffenheden zijn/ of het netjes recht loopt. Als het fix en finish op de muur bijna droog is kan je zichtbare streepjes makkelijk wegsponzen met een vochtige spons.( natuurlijk geen groeven, maar ook groeven kan je makkelijk met een plamuurmes met fix en finish vullen. Je moet het wel goed mengen voor gebruik zodat je geen klonten erin hebt. Nu weet ik niet hoe je muur eruit ziet? Als je een goede gladde, rechte muur hebt met alleen spikkels van structuurverf, dan kan je dit ook misschien proberen glad te schuren met een elektrische schuurmachine? Ik weet niet hoe grof dat spul is, of dat het maar heel fijn is? Ze hebben van alabastine trouwens ook nog een vochtwerend middel die je op de muur kan verfen, hebben wij ook gedaan. Dit zou je er op kunnen smeren voordat je gaat behangen of voordat je voorstrijk gaat smeren voor het behangen. En offertes kan je inderdaad altijd opvragen, ze vragen dacht ik gemiddeld 5 tot 10 m2 voor het stucen.
Diverse offertes opvragen en de goedkoopste aannemen. Zelfde probleem hier, zeker niet zelf aan beginnen! Wij hebben kamer voor kamer alles laten stuken, wat een wereld van verschil met die onrustige structuurverf!
Muurglad hier ook uitgeprobeerd, zonde van het geld. Die scheuren moeten echt behandeld worden met een soort gaas anders is het volgende week weer opnieuw gescheurd.
Scheuren komen bijna altijd weer terug helaas. Je kunt je ze voor nu wel opvullen, maar hou er rekening mee dat het niet voor altijd is. Dat spul van Alabastine is erg duur. Ik zou dan toch gewoon bij de pleister gaan kijken en dan degene kiezen die je in het dunste laagje moet opbrengen. Die heeft de fijnste structuur (zakken van 25 kilo, weet niet heel zeker of ze die bij bijv. de Gamma hebben, of dat je dan naar de Bouwmaat moet). Het is lastig, maar als je het niet te dik opbrengt (niet te veel in 1 keer aanmaken, trouwens, dat wordt hard) en HEEL BELANGRIJK: het niet in 1 keer netjes wilt hebben, zou het goed kunnen lukken. Dun laagje erop, even laten aantrekken, goed afreien, laten drogen en dan nog een of twee keer. Succes!
Oh no muurglad hier ook geprobeerd. Mijn man heeft 2 linker handen, ik een linker en een rechter om het zo maar even te omschrijven Maar wat een afgang! Het was echt drie keer niks. Uiteindelijk toch maar iemand laten komen.
Werkspot gedaan, maar wij hebben geen geld om het hele huis in een keer te laten doen. De muren zijn kaal opgeleverd, wij hebben sleuven gemaakt overal en die zelf dicht gemaakt. Daarna alles over geverfd met structuur verf. Beneden zie je alleen de sleuven als de zon erop staat, maar ik heb e meubels voor staan dus bijna niks opvallends. Boven zitten de scheuren bij de ramen en op de cellen beton blok tussen muren.... Die werken veel, de tussen huis muren dus niet...
Daarbij heb ik gevraagd wat er moet gebeuren voor stucen ivm de structuur verf, en dat is intensief schuren....aangezien wij geen extra slaapkamer hebben zullen we daar moeten blijven slapen. Over de structuur stucen zou problemen op kunnen leveren is mij verteld ivm scheuren mogelijk onder de verf. 😳 Veel extra werk dus, en moeten voorstrijken ook dus extrs kosten.
Mijn man heeft alles zelf gedaan. Je hebt een speciaal soort plakband (gaasstructuur) waarmee je de scheuren af kunt plakken. Daarna heeft hij alles grof gestuuct met roodband en afgewerkt met fix and finish. Het is een beste klus en geeft enorm veel troep, maar het is supermooi en strak geworden!
Dat roodband is in verhouding heel goedkoop. Je kunt er echter echt niet slapen als je bezig bent hoor, het wordt echt heel stoffig. Dan zou ik liever 1 of 2 nachtjes in de woonkamer bivakkeren.
Hebben het in ons huis ook gedaan. Letterlijk elk scheurtje, hoe klein en fijn ook, is weggewerkt. Eerst met een cuttermes in de scheur kerven, zodat die groter wordt. Klinkt paradoxaal, maar dat is veel beter op te vullen. Dan vullen en met fix & finish afwerken. Niks gaasjes of wat dan ook... Muren zijn nu zo glad als 'n babyvelletje
Ik hen ook 2 linker handen en had nog nooit gestuuct. Huis gekocht wat helemaal behangen was, behang d'r afgehaald en niks meer van de muur over Toch zelf roodband en fix&finish gehaald en begonnen.. met veel geduld en veel schuren tussendoor heb ik zo'n beetje heel het huis gestuuct. En ik moet zeggen, 't ziet er nog best goed uit
Ja, maar het punt van het soort plakband is dat het flexiblel is en helpt nieuwe zichtbare scheuren te voorkomen. Zonder wordt het ook glad, maar heb je meer kans dat de scheuren snel terugkomen.
De muren zijn kaal opgeleverd, maar waren ze wel goed glad en recht/waterpas voordat je sleuven maakte? Of was het hobbelig? De naden tussen de blokken kan je als ze niet te groot zijn met fix en finish afdichten en anders met goudband.