Bedrijf van man houdt zich niet aan maatregels

Discussie in 'Corona forum' gestart door Kat1981, 30 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Hoi dames,

    Voordat ik met mijn boze hoofd beslissingen neem, wil ik jullie graag advies vragen.

    Zojuist kreeg ik een verontrustend appje van mijn man.
    De fabriek waar mijn man werkt, doet helemaal niets om de maatregels te handhaven.
    -door de herrie van de fabriek staan ze echt op 15 cm afstand te communiceren.
    -meeste collega's spreken Pools, man niet, maar kan vloeiend Engels. De meeste collega's spreken of schrijven geen Engels of Nederlands, dus communiceren via WhatsApp of bordjes gaat niet waardoor ze dicht bij elkaar komen.
    -ook al is er een gezinslid ziek, ze moeten gewoon komen werken als ze zelf geen klachten hebben.
    -als man collega's aanspreekt op de anderhalve meter afstand, wordt er lacherig gedaan door collega's.

    Man heeft een mail naar health and safety gestuurd, maar kan misschien wat langer duren voor hij antwoord krijgt, want de mevrouw daar werkt thuis.

    Mijn gevoel zegt naar huis en ziekmelden.
    Ware het niet dat hij dat de vorige cyclus al gedaan heeft. Man werkt 5 ploegen.
    Hij heeft zich vanaf oktober vorig jaar al meerdere keren ziek gemeld wegens allemaal vage klachten. En is bang dat hij nu zijn baan op het spel zet.

    Kan ik iets doen? Iemand bellen? Arbo dienst?
     
  2. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Je man moet die mevrouw bellen. Niet wachten op antwoord maar zelf actief opzoeken. Verder bespreken met zijn leidinggevende. Als die niet luistert het hogerop zoeken.
    Boodschappen kunnen via een tolk vertaald worden en op papier gezet. Eventueel via Google translate.
    Mensen moeten enkel thuisblijven als een gezinslid koorts heeft. Dus dat deel klopt wel.
     
    Gewooniemand, Louise11110 en sprits vinden dit leuk.
  3. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    @Syane: dank je wel, ik zal de tip doorgeven en zeggen dat ie haar moet bellen.
    Google translate hebben we ook al geopperd. Collega's van mijn man vinden het niet werken, en doen daar niets mee... Tolk is niet aanwezig.
    Ik moet er ook bij vermelden dat collega's moeten komen, ook als gezinsleden alle klachten +koorts hebben.
    Zolang ze zelf maar geen klachten hebben.
     
  4. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.494
    1.466
    113
    Is er niet een meld punt en miss de inspectie benaderen.
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Alleen mensen in vitale beroepen moeten toch blijven werken als er een gezinslid ziek is? Verder wordt er gezegd dat het hele gezin thuis moet blijven als er 1 iemand ziek is.

    En verder wat hierboven geschreven is: hij moet zelf deze dame gaan bellen. En bespreken met zijn leidinggevende.

    Is er geen vakbond waar hij kan aankloppen?
     
  6. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Thuis blijven is bij koorts bij een van de gezinsleden.
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Wauw zou toch echt telefonisch contact opnemen met die mw.

    Mijn man werkt ook in een ( lawaaierige) fabriek

    - bij verkoudheid klachten ( en erger) moeten ze thuis blijven
    - zijn niet Nederland sprekende collega's krijgen Nederlandse les op het werk
    - 1'5 meter afstand houden ook in de kantine

    Bij het niet houden aan de regels volgt een mondelinge waarschuwing, daarna een schriftelijke wat er daarna gebeurt laten ze nog in het midden.
     
    Gewooniemand en Syane vinden dit leuk.
  8. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Wat voor werk doet jouw man? Idd gewoon komen werken bij geen klachten, ook als er een familielid is met klachten klopt in alle vitale beroepen, niet alleen de zorg. Dus ook als hij een een fabriek werkt wat bij bv de voedselketen hoort heeft hij een vitaal beroep.
    Ik werk in de zorg, maar als mijn man ziek zou zijn met koorts moet ik gewoon blijven werken als ik geen klachten heb, of als ik wel klachten heb maar geen koorts moet ik werken.
    Het is dus helemaal afhankelijk van het soort werk en het soort fabriek waar hij werkt
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  9. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ja precies. En mensen uit vitale beroepen moeten toch door? Pas wanneer ze zelf koorts hebben moeten ze thuisblijven?

    nou denk ik niet dat hier sprake is van een vitaal beroep...
     
    Syane vindt dit leuk.
  10. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Ja precies. Klopt zoals je het zegt.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  11. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Dank jullie wel voor het meedenken en alle reacties.
    Man werkt in 5 ploegen bij een fabriek in Noord Brabant die blikjes produceren.
    Geen inhoud, alleen de blikjes zelf.

    Er is nu inspectie geweest. Waarschijnlijk naar aanleiding van een mailtje wat man heeft gestuurd.
    Bedrijf heeft een waarschuwing gekregen, dus nu is iedereen ineens in de weer met tape om afstanden aan te duiden. Kantine wordt anders ingedeeld.
    Dus het kan nu wel.
    Het verhaal gaat echter nog een staartje krijgen.

    Een van de supervisors zag dat man een beetje afstand hield tijdens het uit klokken. En stapte op hem af.
    "you afraid of Corona?" vroeg die aan mijn man.
    En hoestte vervolgens recht in zijn gezicht.
    Gelukkig waren er getuigen bij. Man heeft die persoon stevig aangesproken en gedreigd naar de hoogste directeur te stappen...
    Leek die persoon niet veel te deren, en deed er nogal lacherig over...

    Jeetje... Wat een rotbedrijf...
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  12. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Goed dat ze nu maatregelen nemen!

    Maar NEEEEE wat een vreselijke nare actie! Zwak uitgedrukt. Er is iemand voor opgepakt en heeft in de cel hiervoor gezeten. Maar diegene deed het bij politie. Vreselijk. Ik zou kijken of ik aangifte kan doen. Of in ieder geval naar de directie stappen!
     
    Gewooniemand en Syane vinden dit leuk.
  13. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Direct aangeven bij het management en aangifte bij de politie doen...
     
  14. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.691
    1.340
    113
    Vrouw
    Wow, ik zou me direct ziekmelden. Werk hoort een veilige omgeving te zijn, en dat is verre van dat.
    Fijn dat ze meteen actie hebben ondernomen.
    Jammer dat zo'n supervisor dan dat soort acties uithaalt. Zo iemand hoort het goede voorbeeld te geven!
    Ik zou zeker ook een officiële klacht indienen tegen die supervisor.
     
    Gewooniemand, Jo79 en Syane vinden dit leuk.
  15. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    En wat dan als jij verkouden bent, maar dus gewoon moet werken. Wat moet je man dan?
     
  16. Nehneh

    Nehneh Niet meer actief

    Shocking!!!! Had hem toch een klap verkocht. Gadver!
     
    Gewooniemand, Waxinelichtjes en Syane vinden dit leuk.
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou me echt ziekmelden. Hier ook iets soortgelijks. Mijn man kreeg een mail van kantoor of er iemand drie dagen naar België kon gaan naar de asfaltcentrale. Nu zijn dit al rotklussen maar ook in die hele mail niks over Corona maatregelen, verblijf oid, ik ben ook boos geworden en zover ik weet gaat er dus ook gewoon niemand. Dan gaat zijn manager het maar lekker zelf oplossen. Stelletje gekken.
     
    Gewooniemand en Syane vinden dit leuk.
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat een klote actie zeg, stelletje idioten.
     
    Syane vindt dit leuk.
  19. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Als ik verkouden ben en mijn man wel ziek is met koorts bedoel je?

    Ik heb deze regel/afspraak niet gemaakt of bedacht en technisch gezien zou ik gewoon moeten werken dus.... ben ik bang.

    Maar eerlijk? Ik zou in overleg met mijn werkgever gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn. Want ik kan het natuurlijk altijd wel weer doorgeven ondanks dat ik geen "echte" symptomen heb.......
     
  20. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Nee, ik bedoel juist; jij verkouden/hoesten en je man niets. Jij moet dan gewoon werken. Maar moet je man dan thuis blijven? ;) of mag hij dan wel gewoon werken ondanks dat iemand van t gezin klachten heeft. Snap je?
     

Deel Deze Pagina