Vandaag heeft mijn man een PESA ondergaan. Uiteindelijk zijn er zaadcellen gevonden bij de 4e punctie. Onder microscoop zag het er niet super beweeglijk uit en het waren er niet heel veel. Na een uur kregen we het bericht dat er 2 rietjes waren ingevroren. Wat zijn onze kansen bij de ICSI behandeling? En hoeveel rietjes gebruiken ze per keer? Groetjes Mariska
Bij ons gebruikte ze 1 rietje per keer wat ik zo nog weet, .3 hebben natuurlijk maar het aantal zaadjes nodig aan de hand van de hoeveelheid eitjes. Dus als ze 10 eitjes uiteindelijk hebben gebruiken ze ook maar 10 zaadjes. Wel is het volgens mij zo dat de rest dan weggegooid word omdat je het niet nogmaals kan invriezen Succes!
Hoeveel zaadjes zitten er dan uiteindelijk in 1 rietje? Het is natuurlijk zonde als ze teveel ontdooien. Wie heeft er nog meer ervaring met het aantal rietjes per icsi?
Hier geen ervaring met rietjes, maar onlangs mij wel ingelezen voor een vriendin. Er wordt één rietje per behandeling gebruikt. Zoals Kirsten schrijft, heb je bij ICSI maar een paar enkele zaadcellen nodig. Per eicel wordt één goede zaadcel geinjecteerd. In een rietje zullen meer zaadcellen zitten. Ik denk dat het bewerkt wordt en dat er een soort vloeistof aan toegevoegd wordt (zoals bij IUI). Dit wordt vervolgens ingevroren. Je zou misschien kunnen navragen hoeveel zaadcellen er per rietje ingevroren zijn. Dat zal afhangen van de opbrengst van de PESA. Echter moet het hele rietje ontdooid worden. Je kunt er geen deel bij weg halen, je kunt het niet opnieuw invriezen en je kunt het niet bewaren. Je zult met twee rietjes dus hooguit twee behandelingen kunnen doen. Stel dat er iets mis gaat met het ontdooien en er blijven geen bruikbare zaadcellen over, dan kan het zijn dat het tweede rietje ook nog moet worden ontdooid. Dan zou je dus maar één behandeling hebben. Als alles goed gaat heb je dus twee behandelingen met twee rietjes, als je pech hebt minder. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat er uit een ICSI meerdere embryo's ontstaan. Er wordt er één teruggeplaatst en misschien kunnen de overige embryo's ingevroren worden. Deze kunnen later worden teruggeplaatst. Dat zouden weer extra kansen zijn. Er is dus niet te zeggen hoeveel terugplaatsingen er uit twee rietjes kunnen ontstaan. Wie weet ontstaat er nog een heel elftal uit die twee rietjes! Het is afwachten, succes!