Sinds december 2014 zitten mijn man en zijn broer in de wsnp. Nou hebben zij een bewindvoerder die het veel te druk heeft en daardoor steeds met stukjes info aan komt zetten wat best wel vergaande gevolgen heeft. Nu is er bijvoorbeeld gesteggel over de toeslagen en vtlb. Volgens de bewindvoerder hebben wij recht op zorgtoeslag en kindergebonden budget. Omdat we hier volgens hem recht op hebben, wordt dit ingehouden op het vtlb. Maar volgens de belastingdienst hebben wij hier helemaal geen recht op, omdat we gewoon te veel verdienen. Dit bedrag moet dus terug op het vtlb, loopt op tot 350 euro per maand! Nou zegt de bewindvoerder gewoon: ik krijg veel te weinig betaald om steeds dat vtlb opnieuw te berekenen. Dus hier moeten jullie het maar mee doen Nou sorry....maar een inkomen van 1000 euro of 1350 scheelt nogal! Wie weet wat we nu kunne doen en heeft hier ervaring mee?
Vervelend. Ik zou een klacht tegen de bewindvoerder bij de rechter-commisaris indienen. Wet schuldsanering natuurlijke personen
Een klacht indienen, ik neem aan dat de bewindvoerder door de rechter is toegewezen? Evt terug naar de rechter stappen om dit voor te leggen?
maar je bent toch zelf verantwoordelijk voor de toeslagen, als je toch ietskrijgt waar je toch geen rechtop hebt moet je alsnog terugbetalen. Als het kan zou ik het achteraf aanvragen ipv maandelijks als het niks uitmaakt voor jou maandgeld
Je kan naar mijn weten nergens bij. Het word allemaal voor je geregeld. Zo was het tenminste bij naaste van mij. Er zitten gluipers tussen ts. Heb het meegemaakt met naaste. Een jaar lang werd er onterecht geld ontvangen door de bewindvoerder. Welke er aan het einde van verhaal vandoor is gegaan en je raad al waarmee.
Als ze het achteraf vragen, gaat dit bedrag naar de boedelrekening voor de schuldeisers. Dus op zich geen consequenties. Zie ik vaak in het praktijk. Maar als ze geen recht op hebben en de bewindvoerder houdt dat wel in van de vrij te laten bedrag, dan kan kan je een klacht indienen bij de rechter-commisaris en dit onderbouwen met de beschikking van de toeslagen de belastingdienst waaruit dit blijkt.
We hebben de toeslagen zelf al stop gezet. Heb geen zin om aan het einde van de rit terug te moeten betalen. Maar we zitten nu wel mooi met een gat van 350 euro waar we gewoon recht op hebben... @Maev: deze is niet door de rechter aangewezen....zelf ingeschakeld helaas...
Is er nou sprake van WSNP of onderbewindstelling van geld en goederen? Aangezien je in de beginpost zegt dat er sprake is van WSNP, maar hier zegt dat de bewindvoerder door jouw man en broer zelf is ingeschakeld.
Als er wsnp is uitgesproken, en de zelf ingeschakelde bewindvoerder als wsnp bewindvoerder is aangewezen, dan moet je bij de rechter-commisaris wezen om een klacht in te dienen. de rechter-commisaris is er om te controleren of de bewindvoerder zijn/haar werk goed doet. Een wsnp bewindvoerders krijgt inderdaad niet veel betaald. Maar dat is geen reden om zo te handelen. Wanneer je in de wsnp is het niet zo dat je zelf de bewindvoerder kan ontslaan. Bij beschermingsbewind trouwens ook niet. Dat moet allemaal via de rechtbank.
Kijk uit meid, er zitten idd onbetrouwbare gluiperds van bewindvoerders bij. Die helpen je juist alleen maar nóg verder de afgrond in. Dus als je twijfels hebt bij deze pipo schakel dan zsm een ander in voordat je spijt krijgt. Heel vaag idd.
Het is gewoon heel vervelend omdat wij steeds ons financiele plaatje moeten aanpassen en een hoop ellende gewoon wil weten waar je aan toe bent.
ik you als ik jou was 3 dingen doen. 1 ga naar een maatschappelijk werker en laat goed uitzoeken waar je nu recht op hebt en waar niet. want bij wsnp mag je geen nieuwe schulden maken. en 2 aangezien je verplicht bent om mee te werken, zou ik wanneer blijkt dat jullie bewindvoerder fouten maakt een afspraak maken bij het juridisch loket. (eerste advies is gratis) en 3 alle correspondentie via mail laten gaan zodat je deze kan bewaren als bewijs mocht er nog iets fout gaan in het traject.
Jip je kan als je zelf ren bewindvoerder hebt opgezocht ook met hun stoppen. uiteraard via de rechter. Hopelijk geen mozaiek bewindvoerders
toeslagen wordt inderdaad verrekend met het VTLB, alles wat te veel ontvangen is wordt uit de boedel terug naar de belastingdienst betaald, zo werkt het bij ons. Bij ons moet je toeslagen per maand aanvragen, in dat opzicht heeft hij gelijk. Wel is het zo dat je gewoon een bewijs van de belastingdienst voor januari had moeten aanleveren met bewijst wat je toeslagen zijn, doe je dat niet dan nemen ze het bedrag van het jaar ervoor, Het klopt inderdaad dat VTLB maar 2 keer per jaar geweizigt wordt, opzich is dat ook niet raar, je moet dus echt zorgen dat alles voor 1 januari en 1 juli is aangeleverd met de correcte gegevens. voor nu zou ik toch om de tafel gaan, en anders toch de rechter commissaris inschakelen, die heeft iedereen die in de WSNP zit, ongeacht eigen gezochte BV of niet, dus even een belletje plegen en je verhaal doen, succes.