onzeker: 6 mnd en nog geen vast ritme!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bunchy, 1 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.682
    515
    113
    Hoi meiden,

Mijn zoontje is bijna 6 maanden oud. Hij krijgt bv op verzoek.
    Hij gaat 2 dg naar het KDV. Op die dagen wekken we hem om 08u voor bv en daarna naar het KDV. Op andere dagen slaapt hij meestal tot een uur of 10u.
    Na het KDV is meneertje doodop. Ik voed hem dan altijd zo rond 1745 en dan gaat meneertje voor een uurtje slapen..

We willen eigenlijk wat meer ritme krijgen dus op vast tijdstip 's avonds naar bed. Willen om 1930 ongeveer laatste bv geven maar het punt is dat als hij om 1745 nog bv heeft gehad hij om 1930 niet echt trek heeft.. Maar op dagen dat hij niet naar KDV gaat krijgt hij vaak om 17u de borst en dan om 1930 wel weer...

Kortom: er zit hier niet echt ritme in.. ik breng hem overdag naar bed als ik zie dat hij moe wordt (meestal na 1,5/2 uur) en dan slaap hij soms 1 uur en soms 2 uur.
    Ik voed op verzoek, soms na 2,5 uur al en soms pas na 4 uur...

Ik ben een beetje onzeker.. moet er niet langzamerhand meer een vast ritme in gaan komen. De 3 R-en zijn toch zo belangrijk?
    Doen we het wel goed?
    en hoe doen we het straks met eten? Wij eten meestal zo tegen 1830 en onze zoon dan iets later na zijn slaapje na het KDV?

2. Mayon

Mayon Niet meer actief

ik heb ook nooit een schema gehad, BV wilde ze overigens altijd wel :D

Als jij wel ritme wilt, kun je iets proberen te veranderen. Weetje zeker dat hij dan de borst niet wil of denk je dat? Krijgt hij al iets anders s avonds? Kunnen ze hem om 17.00 een flesje geven, net als anders om die tijd?

3. Juttel

Juttel Actief lid

29 apr 2009
    422
    2
    0
    Friesland
    Hier pas sinds kort een aardig ritme. 's Avonds rond half 8 naar bed is pas sinds hij een maand of 9 was. Vooral voor onszelf wel erg lekker!
    Zolang je er zelf niet te veel problemen mee hebt, dan zou ik me er geen zorgen over maken! Lekker van genieten en het komt zoals het komt. Hij krijgt vanzelf een ritme en dat gaat nog 10 x veranderen. (hier tenminste wel ;)) Succes!

4. fafje

fafje Niet meer actief

het is waarschijnlijk voro je kindje heel duidelijk juist...want op de KDV dagen eheft ie een vast ritme en op de dagen dat ie thusi is ook...

hij heeft geen besef van tijd, daar hebben de 3'R-en niks mee temaken...

mijn zoontje pakt wel altijd bv ook al is het een uur geleden, lleen mss maar een paar slokjes...
    wilt jouw kindje echt niks drinken dan...tis toch ruim 2 uur later dan!?

5. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Hoi Bunchy,

Mijn zoontje kreeg bij een maand of 7, 8 pas een beetje ritme (voornamelijk met dank aan het KDV) maar achteraf had ik dat beter wat eerder kunnen sturen. Mijn zoontje gedijt namelijk heel goed op een vast ritme.

Ik zou beginnen met hem overdag op vaste tijden in bed te leggen. Net zoals bij het KDV. In ons geval was dat van 10.00 tot 11.30 en van 14.00 tot 15.30.
    In eerste instantie sliep hij maar 2 x 3 kwartier (ipv 2 x 1,5 uur). Baby's maken kennelijk cycli van 45 minuten. Dat schoot niet op. Hij was daardoor s avonds heel erg moe. Ik heb toen geprobeerd om hem langer door te laten slapen (dat deden ze op de creche ook) en dat ging na een tijdje (google: 'wake to sleep'). Nu nog steeds leg ik hem op een (min of meer) vaste tijd in bed, ook als hij nog niet echt moe lijkt. Meestal is dat (in ons geval) namelijk te laat als je daarop wacht.

Als jouw kleintje aan het begin van de avond nog een dutje doet, is het dan niet handig om hem wat later (voor de nacht) BV te geven en naar bed te doen waardoor hij eerder wakker wordt en je hem s ochtends niet wakker hoeft te maken? (al is het heerlijk dat je kind zo lang slaap s ochtends!!).

En ik zou ook even checken op het KDV of hij daar wel genoeg slaapt nu hij zo moe thuis komt.

Lang verhaal maar t belangrijkste: dit werkte voor ons, voor jou misschien helemaal niet. En bovendien; nergens staat dat je kind een vast ritme moet hebben.

Succes!

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij hebben sinds ongeveer zijn verjaardag een avondslaaptijd. (8uur) Daar is alles qua ritme wel mee gezegd. Zeker overdag volgen we zijn ritme qua slapen. Qua eten volgt hij wat meer ons ritme. Als wij het hebben over wijziging in ritme dan spreken we vooral over significant meer of minder slapen overdag.

Sommige ouders en kinderen varen heel goed met een strak ritme, anderen met een losser patroon. Uiteindelijk gaat het om wat voor jullie werkt. Wij merkten dat een vaste bedtijd 's avonds wel heel goed werkt, maar overdag niet. Dan is de beslissing natuurlijk makkelijk gemaakt.

7. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Ik ben absoluut voorstander van kindjes met een vaste ritme. Hier hebben de 3-R's dus super gewerkt. Als je ook een ritme wilt, dan zou je kunnen proberen om op dagen dat je kleine niet naar het kdv gaat, om thuis toch het kdv-schema aan te houden. Dus toch gewoon 's ochtends om 8 uur wakker maken voor de eerste voeding.

Toen mijn jongens nog wat kleiner waren, legde ik ze altijd na de eerste voeding terug op bed en sliepen ze ook weer. Tot ze op het kdv zeiden dat ze ze wakker hielden tot aan de fruithap, zodat ze meekonden in het ritme van de andere kindjes. In het begin baalde ik; ik dacht, ik bepaal toch zelf wel wat het beste ritme voor mijn kindje is. Maar omdat het eigenlijik wel logisch klonk ben ik 't toch gaan proberen. Binnen een week waren ze eraan gewend, en was het voor mij ook makkelijker....

8. misa

misa Niet meer actief

Ik zou ook vragen of ze hem op het kdv om 17:00 uur willen voeden aangezien dat thuis ook zijn ritme is.
    En anders als je om 17:45 thuis voedt, misschien niet om half 8 weer voeden, maar een uurtje later?

Ik ben ook wel van het ritme, al geef ik dan wel fv. Maar het zit hier zeker niet op een uurtje vast hoor!

9. lieve sophie

lieve sophie Actief lid

3 mrt 2009
    299
    0
    0
    Onze kindjes hadden en hebben ook geen vast ritme. Komt door de BV dat is nou eenmaal moeilijk te sturen. Bv is licht verteerbaar dus de ene keer hebben ze sneller trek dan de andere keer. Onze zoon is nu 6,5 maand heeft ook nog geen ritme. Onze dochter kreeg meer een ritme toen ze ook ander voedsel erbij kreeg. De 3 r-en zijn inderdaad belangrijk maar dat hoeft niet perse in te houden dat ze altijd op het zelfde moment slapen en eten. Dezelfde volgorde aanbieden eten, spelen, slapen bijvoorbeeld is ook een regelmaat als je begrijpt wat ik bedoel. Je kan bv natuurlijk wel sturen en als je je daar beter bij voelt dan moet je dat doen heb je er geen probleem mee dat er geen duidelijk ritme is dan lekker zo houden.

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Hier hebben we nul komma nul ritme en Simone is een blije en actieve baby. Soms slaapt ze 3 uur op een dag, soms maar 3 kwartier, ze is nogal een eigenwijsje.
    Hetzelfde geldt voor de voedingen, soms wil ze maar 1.5 fles overdag, soms lurkt ze er 4 leeg. Het enige dat altijd hetzelfde is hier is dat ze 's morgens de borst krijgt als ze wakker wordt, en 's avonds de borst als ze naar bed gaat.

Als je kindje blij is en zich lekker ontwikkelt gaat het goed toch? :)

Deel Deze Pagina