Met vaste voeding beginnen, tips voor een schema

Discussie in 'Voeding' gestart door Beertje09, 30 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hallo allen,

Sinds gisteren ben ik begonnen met het geven van vast voedsel, dus aardappels, worteltjes, brocolli, mango (heeeel fijn) en rijstepap door de fles heen.

Nu krijgt het de volgende flessen: 07:00 of 07:30, 11:00, 15:00, 19:00, 23:00 en soms wil hij nog een nachtvoeding.

Vervalt een fles een voeding?
    Hoeveel moet ik geven?
    Moet ik een hele potje geven of een halve, en kan het nog bewaard worden in de koelkast?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tja, mijn eerste vraag is toch.. waarom ben je begonnen?

Persoonlijk zou ik eerst de late avondfles eruit laten voordat je over gaat op vaste voeding. Vier voedingen en dan vaste voeding gaan geven en dan te beginnen met alleen rijstebloem zodat je kindje kan wennen.

2 -3 dagen hetzelfde geven zodat je goed kunt zien hoe je kindje reageert op de voeding. Het kan tot 10 - 15 keer duren voordat een kindje een smaak leert waarderen

Het hangt van jou af wanneer je je kindje hapjes geeft. Vaak wordt aangeraden om dit tussen voedingen door te doen. Ik vond dat zelf niet zo'n denderend idee dus ik ga tijdens de lunch (fles van 11:00) Eerst een halve fles, daarna groenten en daarna de rest van de fles. Toen dat goed ging, heb ik de groenten verplaatst naar 18:00 en ben ik fruit gaan geven tijdens de lunch op dezelfde manier. Het CB kan je goed helpen met een schema.

Er wordt vaak aangeraden om met groenten te beginnen. Dit omdat het een minder zoete smaak heeft en daardoor minder went aan de makkelijke smaak van fruit.

Waarom maak je niet vers. Dit is zeker in het begin goedkoper dan potjes. Je kunt potjes maximaal 24 uur bewaren in de koelkast. Afhankelijk van hoeveel je kindje wil eten is een potje voor 4 maanden wel het maximum. Voorlopig is het nog bijvoeding. Een fles vervalt vanzelf als ze genoeg eten.
    Het is gebruikelijk om bij 6 maanden (met opvolgmelk) flessen te laten vervallen.

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Waarom ik ben begonnen? Omdat mijn kindje klaar is om te eten, ik zie dat aan hem, en kijken als wij aan het eten zijn en smakken en kijken hoe we aan het eten zijn, hij is zeker aan eten toe.

Ik wil graag beginnen met halfvolle melk als de kleine een maand of 7 a 8 is, dit kan prima volgens het cb. Ben zeker niet van plan om nog eens tot een maand of 10-12 opvolgmelk te gaan geven, dit hoeft ook niet perse.

Over vers gesproken, ik ben ook zeker van plan om vers te gaan geven, maar omdat ik nog wat potjes had gekregen was ik van plan om deze eerst te gaan geven.

Vast voedsel kun je prima nu al geven, er staat niet voor niets 4+ op de potjes!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Eens hoor wat betreft die potjes maar het HOEFT niet. En dat was ook wat ik zei.. als je kindje nog op 5 à 6 melkvoedingen zit dan zie ik ook geen noodzaak maar dat is persoonlijk.
    Het is altijd moeilijk om aan een kindje te zien of het klaar is voor voeding. Kijken naar mama als ze eet is hetzelfde als kijken als mama drinkt of aan de telefoon zit... het is meestal gewoon interessant. Smakken hoort bij de leeftijd maar goed, iedereen kent zijn eigen kindje het beste. Ik ga persoonlijk af op de hoeveelheid melkvoedingen.

Bijzonder dat het CB bij jou het advies geeft om met 7 maanden al gewone melk te gaan geven. Dat heb ik nog nooit gehoord. Gewone melk bevat namelijk veel zout en dit wordt meestal afgeraden tot 11-12 maanden.

Hopelijk heb je verder wat aan de eerder gegeven antwoorden.

5. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    ik zou proberen aan te houden

7.00/30 een fles
    10 uur een fruithapje
    en dan om 11 uur een fles en deze kan je minder vol doen weet niet hoeveel hij nu krijgt
    dan om 15.00 een fles
    en dan om 18.00 groente (zo laat als julie eten )
    dan zo laat hij naar bed gaat een fles met rijste bloem.

want als je hem te veel gaat geven dan gaat ie ook meer vragen.
    net als bij een volwasen de maagjes worden al groter

6. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Mijn zoontje heeft tot 5.5 maand 5 flessen gehad en ik ben ook met 4 maanden gaan bijvoeden. Pas toen hij 6 maanden potjes kreeg viel de laatste af. ik ben toen opvolgmelk gaan geven en ging er nog 1 af.

Ik zou eerst een paar dagen een paar lepeltjes van hetzelfde geven en dan opvoeren. een potje is 24 uur houdbaar in de koelkast.

7. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ja er werd gezegd dat dit geen kwaad kon (half volle melk). Tevens hoorde we dat ze liever willen dat je 12 maanden wacht, MAAR het kon geen kwaad, er zijn zoveeel baby's die half volle melk krijgen op 7 a 8 maanden!

Nee, als ik aan het telefoneren ben of iets dergelijks, dan is het toch echt anders, hij is ECHT AAN ETEN TOE.

8. Tennes

Tennes Niet meer actief

Beertje, je hoeft je niet te verdedigen hoor! Jij vraagt gewoon om een schema en niet om advies of het wel verstandig is om nu al met potjes te beginnen. Als jouw kindje er aan toe is, dan begin je gewoon lekker.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat hoeft inderdaad niet. Jij kent je kindje! Mama knows best

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Apart....maar goed.

Als jij denkt dat je kindje eraan toe is dan zou ik in ieder geval moet zo'n grote hoeveelheid flesvoeding je nog geeft beginnen met een paar lepels groente tussen de flessen door en zeker niet een heel potje geven. Je zegt dat je kindje nog soms 's nachts voeding krijgt. Ik vind het dan echt te veel van het goede worden. Dus zou ik vooralsnog (sowieso als je net begint) een paar lepels groente geven om te wennen en pas een heel potje geven als je baby in ieder geval van die nachtvoeding af is en nog liever van de 5de voeding.

Dus als je net begint met vaste voeding dan verandert je schema nog nauwelijks. Gewoon hetzelfde schema aanhouden (als het kan van die nachtvoeding af) en 1 x per dag een paar dagen achter elkaar een paar lepels hetzelfde soort groente geven. Reageert je kindje er goed op dan probeer je een paar dagen achter elkaar een ander soort en zo bouw je het op.

11. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Dat hij aan vast eten toe is, vind ik een beetje een rare conclusie. Smakken etc. heeft m.i. ook gewoon te maken met de ontwikkeling van de mond en het ontdekken ervan.
    Mijn zoontje wil ook mijn mans bier uit zn handen pakken, hij is dan toch ook niet aan bier toe?

En dat er 4+ op de potjes staat is natuurlijk ook door de fabrikanten, die promoten het maar al te graag. Het mag, maar of het al aan te bevelen is is wat anders. Op mijn CB adviseren ze met klem om te wachten tot 6 mnd.

Maar dat vroeg je niet ;)

Ik heb zelf altijd begrepen dat 'vast' voedsel de eerste tijd bijvoeding is en dus geen fles of BV vervangt. Ik denk dan dus dat je het het beste tussen de voedingen door kunt geven, niet te veel, maar gewoon een paar hapjes om aan de smaak te wennen.

12. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Waarschijnlijk hoef je de eerste paar maanden niet eens te denken aan een schema. Net wat marriedgirl zegt, eerst aan de smaken leren wennen.

Mijn persoonlijke ervaring: met 6 maanden begonnen met bijvoeding. Pas sinds een maand eet Yelena wat meer. Maar veel dingen vind ze (nog) niet lekker. Doe het lekker rustig aan, ga vooral niet stressen is mijn tip want daar ben ik de fout in gegaan! Ik zit sinds een maand pas op 3 flessen, daarvoor gaf ik er gewoon 5 omdat ze anders niet aan al haar vitaminen enzo kwam.

Succes ermee!

13. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL

Enkel antwoorden op mijn vraag meer hoef je niet te doen MG, bovendien hoef ik me idd niet te verantwoorden.

Anyway, wilde toch even blij zeggen dat we hier zijn begonnen met groenten, worteltjes en aardappels heeeel fijn, en hij vind het heerlijk, we geven dit om de dag om 'aan de smaak te wennen etc'. Bewust gekozen om het niet in een fles te geven maar met een lepeltje dit is tevens goed voor de spraakontwikkeling zeg men.

Het gaat superr....:p

14. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Bewust gekozen om vast voedsel niet in de fles geven? Lijkt me logisch dat je een vast voedsel met en lepeltje geeft ipv uit de fles.;) Zo doet iedereen het. :p

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

He aardappelen in 4 maanden potjes? Echt? Dat is toch niet iets waar je mee begint of ben ik nou zo in de war? :)

Tobe is tegelijkertijd begonnen en ik begon met heeeeeel weinig per keer. Twee ijsklontjes ofzo, dat is zo'n 40 gram geloof ik. Pas met 5 maanden ben ik het echt flink gaan ophogen en nu eet ie 200 gram per keer. Maar hij is inmiddels ook alweer 6 maanden. Ik geef ook pas sinds 2 weken aardappel of rijst. En vandaag voor het eerst vlees.

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ging trouwens ook pas toen hij 100 gram at 1 van de flessen verminderen en nog een beetje toen hij 200 gram at. Ben nu over op opvolgmelk waarvan ie sowieso minder mag hebben maar dat valt niet zo goed... Hij is weer behoorlijk hongerig helaas :(

17. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Dat is niet helemaal waar, ken 2 mensen die fijn gemalen worteltjes in een papfles doen, dus dat kan ook. Iedereen doet het verschillen, vandaar dat ik 'bewust' erbij gezet heb.

18. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Het allereerste hapje was gepureerde (heel fijn) aardappels en worteltjes dat kan best hoor. Dit heb ik zelf gemaakt hoor, is niet uit een potje.. Verder krijgt hij ook peer, daar is hij dol op geloof ik.

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Volgens mij is het beter om niet met aardappelen/rijst te beginnen. Maar goed, je hebt het toch al gedaan en de wereld zal er niet om vergaan ;)

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.063
    2.202
    113
    Brabant
    ze adviseren om eerste te beginnen met groente en als dat goed gaat er aardappels bij te doen.
    verder zou ik nog weinig aan je schema veranderen. Ik gaf de groente in het begin een uur voor de fles, dus als ze nog geen échte honger had en dan kreeg ze de fles meteen erna.
    Toen ze eenmaal doorhad dat het eten was, verschoof het schema een beetje. ze kreeg dan eten en daarna de fles als toetje en hoe meer ze at, hoe minder fles ze dronk.
    Ik ben wel gestopt met de late voeding en gaf in de laatste fles rijstebloem erbij. (bij 4,5 maand ongeveer). maar zolang hij 's nachts nog komt, zou ik die late fles nog houden!
    Succes ermee

Deel Deze Pagina